مجلس

آسیب شناسی یک «عدم توفیق» از نگاه بهارستانی ها

حضور پرشکوه مردم درانتخابات و لبیک دوباره آنان به ندای رهبر انقلاب حماسه بزرگ سیاسی کشور را رقم زد. اما نتیجه این انتخابات برای اصولگرایان چندان رضایت بخش نبود. عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات دلایل گوناگونی را در بردارد که با آسیب شناسی آن می توانیم، از آن درس بگیریم و در انتخابات آینده میدان رقابت را به حریف خود واگذار نکنیم. در این رابطه نظر چند تن از نمایندگان را جویا شدیم
حضور پرشکوه مردم درانتخابات و لبیک دوباره آنان به ندای رهبر انقلاب حماسه بزرگ سیاسی کشور را رقم زد. اما نتیجه این انتخابات برای اصولگرایان چندان رضایت بخش نبود. عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات دلایل گوناگونی را در بردارد که با آسیب شناسی آن  می توانیم، از آن درس بگیریم و در انتخابات آینده میدان رقابت را به حریف خود واگذار نکنیم. در این رابطه نظر چند تن از نمایندگان را جویا شدیم     

 

ثروتی : آنچه باعث موفقیت آقای روحانی شد، هماهنگی بین بخشی از اصولگرایان و بخشی از اصلاح طلبان و گروههای میانه رو بود.

عبدالرضا ثروتی عضو هیأت رئیسه فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت : به نظر من مقام معظم رهبری پیروز این انتخابات بودند و با هدایتگری داهیانه ایشان جامعه به سمت و سویی رفت که حضور حداکثری را در پای صندوق های رای داشتیم .

وی افزود :این یک پیروزی بزرگ برای نظام بود، در مقابل استکبار جهانی که الحمدالله مردم نظام  و انقلاب را دوست دارند و رهبریشان را دوست دارند و هرگونه فعالیت دراین راستا اقتدارنظام است. ثروتی خاطر نشان ساخت: همه اذعان داشتند که انتخابات ما بسیار سالم و متین و خوب برگزار کردیم و نمونه دموکراسی واقعی بود .

ثروتی تصریح کرد: انتخابات یازدهم ریاست جمهوری  بدون حاشیه و تبلیغات غیر اخلاقی، کاندیداها دیدگاههای خود را در چهارچوب نظام مطرح کردند و فعالیت کردند و نهایتاً آقای روحانی توانست اعتماد مردم را با همکاری آقای هاشمی و خاتمی بدست بیاورند و آنچه موجب پیروزی آنان شد در حقیقت وحدت و اتحاد آنها بود و بالعکس آنچه موجب شکست اصولگرایان شد تفرقه و جدایی آنان بود .

نماینده مردم بجنورد در ادامه خاطر نشان کرد: اصولگرایان به لحاظ سیاسی هنوز پخته نشدندو اختلافهای جزیی را عمده تلقی می کنند. با بهانه های ساکتین فتنه کمک کننده های فتنه و با روشهای مختلف همدیگر را راندند و یک عده ای قلیلی ماند که رایشان به صورت جداجدا که حدو3 الی 4  میلیون بود.

وی ادامه داد: بهر حال اگر اصولگرایان با هم وحدت میکردند و این هم افزایی شاید نتیجه انتخابات را تغییر دادند ولی این تفرقه، خود بینی ، خود شیفتگی ، جزیینگری ، غیر علمی وغیرسیاسی کار کردن باعث شد که شکست بخوریم. البته اگر از این ماجرا درسی بگیرند این امر تجربه ای بریا آینده شد . عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: در سال 84 اصولگرایان امتحان کردند که به صورت چند کاندیدا وارد شدند که نهایتا انتخابات دومرحله ای شد. در مرحله دوم وحدت کردند و پیروز انتخابات شدند ولی متاسفانه نتیجه نامطلوبی داد و رئیس جمهور منتخب خودش را اصولگرا نمی دانست. این هم یکی از معایبی بود که در جامعه اصولگرایان وارد شد.

وی افزود: به طور کلی آنچه باعث موفقیت آقای روحانی شد، هماهنگی بین بخشی از اصولگرایان و بخشی از اصلاح طلبان و گروههای میانه رو بود. آقای روحانی از جامعه روحانیت هستند وسابقه خوبی دارد بیست سال نماینده بودند، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. آقای روحانی شاید به تنهایی اندازه 4 الی 5 میلیون رای داشت ولی اتحاد و وحدت باعث شد که آرا بسیار خوبی را کسب کند. هم بخشی از اصولگرایان و بخشی هم از اصلاح طلبان و عمدتا 40 درصد قشر خاموش جامعه در مورد ایشان  اعتماد کردند. آنچه مهم است شعارهای آقای روحانی مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفت. جامعیت و روحانیت و اصولگرایی بودن درحالی که ایشان هیچ اعلام نکرده که من اصلاح  طلبم و ما نمی توانیم بگوییم ایشان اصولگرا نیست . آقای روحانی یک اصولگراست و توانسته قاعده بازی را خوب یاد بگیرد و با بخش میانه و بخش اصلاح طلبان میانه روهمکاری داشتند و الان در کابینه هم مجموعه ای از اصولگرایان میانه رو و مستقل و اصلاح طلب معتدل هستند .

ثروتی افزود: به نظر می رسد این رویه  درجامعه امروز خوب جواب می دهد زیرا تند روی و کندروی جواب نمیدهد. تندروی هایی در دوران آقای احمدی نژاد شد نتیجه عکس در جامعه داد. آبروریزی هایی که ایشان داشت نتیجه عکس داد و روش عملکرد دولت هم در انتخاب آرا نیز شرط بود و لذا این موضوع حایز اهمیت است که همواره می بایست میانه وسط را انتخاب نماید و انسان اعتدال داشته باشد تا بخش بیشتری از جامعه را با خود همراه کند .    

 وی در پایان افزود: آقای روحانی با این ویژگی ها از جمله  هماهنگی با رهبری و هماهنگ با قوه سه گانه و قانون گرایی و مشی اعتدال و بکار گیری همه نیروهای نخبه کشور می توانند موفق باشند .

 

دهقانی: عدم اجماع اصولگرایان دلیل عدم توفیق اصولگرایان بود

الله وردی دهقانی نماینده ورزقان و خاروانا دراین  خصوص اظهار داشت: یکی از دلایل عدم توفیق اصولگرایان عملکرد آقای احمدی نژاد بود که ماحصل توافق و تلاش اصولگرایان بود که متاسفانه در عمل به اصولگرایی پشت کرد و با کارکرد ضعیف خود مردم این ضعف را به پای اصولگرایان گذاشتند. وی افزود: دیگری عدم اجماع اصولگرایان برروی یک کاندیدا مشخص با یک خط و مش مشخص بود ، ما بعدازانتخابات دهم ریاست جمهوری و بعد از مسائل فتنه، شرایطی  پیش آمد که اصولگرایان فکر کردند که رقیبشان ، اصلاحات و اصلاح طلبان به طور کلی حذف شده اند و این انتخابات نشان داد که آنها حذف نشدهاند. دهقانی تصریح کرد: البته بسته شدن این فضا به ضرر نظام و به ضرر جامعه است زیرا این  رقابتها باید باشد. کسی که در مسند قدرت می نشیند و بداند که رقیب در کمین آن است، اگر نتواند به اهدافش نزدیک بشود و شعارهایی که داده عمل کند مردم او را کنار می زنند. یکی دیگر از دلایل می توان گفت، عمده اصولگرایان دچار خودبینی شدند و دچار تشتت شدند. جبهه پایداری با همکاری دولت علیه اصولگرایان شدند و عدم تعامل اصولگرایان با یکدیگر و عدم تعامل سایر جایگاههای قانونی نظام  نهایتا این نتیجه حاصل شد.  

 

هاشمی: غرور و توهم برنده بودن علت عدم توفیق اصولگرایان بود

سید عنایت الله هاشمی نیز در این رابطه گفت: به نظر بنده عوامل متعددی درعدم توفیق اصولگرایان در انتخابات وجود داشت. اول تعدد کاندیدا ها بود که کاندیداها متعدد بودند. دوم کسانی که باعث انشقاق اصولگرایان شدند  و آمدند جبهه پایداری را تشکیل دادند و اصولگرایان دو شقه کردند و نهایتاً این دو شقه کردن و دو کاندیدا  را به میدان آورد و نهایتاً تعدد کاندیدا ها موجب عدم توفیق شد.

وی افزود: دلیل سوم خاطر جمعی و غروری بود که اصولگرایان داشتند و فکر کردند که برنده این میدان هستند و پیروزی از آن اصولگرایان است. دلیل دیگر عملکرد نامناسب آقای احمدی نژاد در دولت دهم بود،  دولت نهم دولت خوبی بود .در دولت دهم عملکرد خوبی نداشت و نارضایتی ایجاد کرد و نهایتاً وجود مشکلات اقتصادی باعث شد که اصلاح طلبان که هشت سال در حاشیه قرار داشتند بالاخره با فراخوان رهبر انقلاب و تشویق همگان به شرکت در انتخابت آنها نیز از این میدان استفاده کردند و کاندیدا مورد نظرشان رای آورد.  

https://shoma-weekly.ir/cuX3de