جامعه

آثار خانوادگی بدپوششی

نرها و ماده‌ها در انواع موجودات به سوی هم گرایش دارند؛ اما انسان‌ها این گرایش را می‌توانند در سطح عالی‌تری معنا دهند. جسمشان نیست که باعث جذابیت می‌شود؛ بلکه در نحوه نگاه و تعاملات روحی و روانی این رابطه را برقرار کنند.زن‌ها و مردها باید در نقش خودشان قرار بگیرند. مردی که هوسران نیست و زنی که مادر است. اینها را حجاب کمک می‌کند.
حجتالاسلام مهدی بیاتی- زن و مرد ازدواج میکنند عشق و رابطهای که زن دوست دارد مرد برای او باشد و مرد دوست دارد زن برای او. احساس مالکیت دو زوج نسبتبه هم به استحکام خانواده کمک میکند. حجاب محدوده را مشخص میکند و به همسرش نشان میدهد که برای اوست و اجازه نگاه دیگران را نمیدهد. این پیام عاشقانه یک خانم است. آقایی هم که نگاهاش را کنترل میکند به همسرش میگوید که نگاهها را برای تو نگه میدارم. حجاب عشق را محدود به خانواده میکند. بچههایشان هم پاکیزه زندگیکردن را یاد میگیرند. پدر و مادر باید پاکیزه زندگی کنند.

وقتی جامعهای حتی مردان خطا کنند زنها مدیریت را به دست میگیرند. وقتی مردانی باشند که هوسران باشند وقتی خانمی پوشش کامل دارد در واقع او راه را سد میکند. این باعث میشود جذابیت زنها در جامعه از مادی و بصری به معنوی تبدیل شود. نرها و مادهها در انواع موجودات به سوی هم گرایش دارند؛ اما انسانها این گرایش را میتوانند در سطح عالیتری معنا دهند. جسمشان نیست که باعث جذابیت میشود؛ بلکه در نحوه نگاه و تعاملات روحی و روانی این رابطه را برقرار کنند.زنها و مردها باید در نقش خودشان قرار بگیرند. مردی که هوسران نیست و زنی که مادر است. اینها را حجاب کمک میکند.

برخی آسیبهای خانوادگی و اجتماعی بدپوششی به این شرح است:

فقدان الگوی پوشش در خانواده

یکی از دلایلی که واقعا آسیب بوده در عرصه خود خانواده تلقی غلط درباره حدود مسائل جنسی است. بچه را پوشیده بار میآوری و بعد در جامعه کم میآورد و میگویند پدر یا مادر که بچه را این طور بار نیاوریم یا پدر و مادر خودشان به بچه کتاب جنسی میدهند که بخواند. یا مادر فیلم میدهد که فرزند ببیند تا چشم و گوشش به قول خودش باز شود و او فرزندش را آگاه کند. این مادر روشاش غلط است.

روایت داریم که زمانی که دختر از مسائل جنسی خبردار میشود به سرعت باید ازدواج کند. جوان و نوجوان را اجازه دهیم که اطلاعات پیدا کند تصور غلط درباره دختر است. دختر باید همیشه پدر و مادر و همسر و برادر مراقب او باشد. این ضعف او نیست. برای نقش مادریش است. تلقی غلط خانوادهها درباره اطلاعات با موضوع جنسی است که حجاب هم یک نمونه آن است. آسیبهایی که وجود دارد فقدان الگوی پوشش در خانواده است. توقع دارید دخترتان پاکدامن باشد؟ چطور میخواهید فرزندت عفت داشته باشد و حجاب را هم رعایت نکند.

فقدان نظام تشویق و تنبیه متداول

پدری و مادری که مواظبت ندارند و میگویند حجاب نداشته باش با پدر و مادری که میخواهند فرزندشان حجاب داشته باشد؛ اما از روش های تنبیهی استفاده می کنند. هر دو روشهای غلطی است. هر دو ضربه میزند؛ زیرا دین اسلام دین تعادل است.

یکی از عروسهای امام نقل میکنند که من یک شب جایی بودیم که امام برای نمازشب بیدار شده بودند. نماز صبح و تعقیبات را هم امام خوانده بود و من رفتم سراغ دخترم که برای نماز بیدارش کنم. رفتار من یک رفتار تند و جدی بود که سریع امام از آن اتاق آمد و گفت دخترم چه کار میکنی؟ گفتم: این دخترمه دارم برای نماز بیدارش میکنم. امام فرمودند: کاری بکن که نمازخواندن را دوست داشته باشد. این طوری که تو با او رفتار میکنی و حرفهایی که به او میزنی شاید بلند شود نماز بخواند؛ اما معلوم نیست که نمازخوان شود.

در حجاب هم همینطور است. دخترم باید حجاب را دوست داشته باشد. خود حجاب سختی دارد. من بهعنوان پدر و مادر وظیفه دارم حجاب را برای او شیرین کنم. بعد در رفتارهای خودم اگر تندیهای اضافی و تشویقهای اضافی نابجا که وابسته به جایزه کنم یا تنبیه شدید کنم که زدگی ایجاد کند همه اینها نیاز به مشاوره دارد. ما اینجا ضعف داریم.

فقدان ضابطه در حوزه خانوادگی

در حوزه خانواده اختلاط در سایه ارتباطات خانوادگی بیضابطه است. وقتی بچههای من و خواهرم با هم نامحرم هستند و توجه نمیکنیم و همه سر یک سفره مینشینیم. ضابطه را رعایت نمیکنیم. با هم مینشینیم و گفتگوهای پر از خنده و شادی میکنیم. با هم والیبال بازی میکنیم و تفریح میکنیم. تفریحهایی که زمینه بیحیایی را برای دختر من و بچه خواهر یا برادر من باز میکند. زمینه را من فراهم کردم. چرا زمینه تبرج در دختر من و پسر من افزایش پیدا میکند؟ چون من خودم این زمینه را فراهم کردم. ارتباطات خانوادگی بیضابطه و توجهنکردن به تفکیک جنسیتی در جایگاههایی که بچهها کمکم بزرگ میشوند، مشکل ساز است. اگر به خود قرآن هم مراجعه کنیم یکی از مسائل آسیبدار این است که رفتارهای محرک مسائل جنسی در خانوادهها ممکن است متأسفانه از طرف یک مادری باشد. مادری که مستحب است که خودش را در خانه مقابل شوهر زیبا کند؛ اما اگر این جلوه انقدر در مقابل این آقا پسر و دختر خانم زیاد شد امکان دارد این تبرجی که تو در مقابل بچهها انجام میدهی، کار را خراب کند.

چرا آسیه ملکه مصر شد؟

از آثار اجتماعی بدحجابی همین رعایتنکردن حریمهاست. آنچه یک خانم در محیط خانه و خانواده باید رفتار کند و پوششی که در محیط خانه دارد وقتی به محیط اجتماع کشیده و مخلوط میشود یک سری آسیبهای اجتماعی دارد که نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف میکند برخلاف آنچه مخالفین حجاب خردهگیری کردندکه حجاب موجب فلجشدن نیمی از اجتماع است. در واقع بیحجابی و ترویج روابط آزاد باعث فلجشدن نیمی از افراد اجتماع میشود. اگر زن ساده و باوقار دنبال کار خودش برود برای اجتماع این بهتر است یا برای بیرون رفتن چند ساعت پای آرایش بنشیند و وقت خودش را تلف کند و زمانی که بیرون رفت همه سعیاش این باشد که افکار مردهای نامحرم را در بیرون به خودش متوجه کند و جوانها در بیرون که مظهر اراده و فعالیت در اجتماع باشند یک سری موجودات هوس باز و چشم چران و بی اراده ترغیب بکند. کدامش بهتر است؟

اینکه مردها ممکن است زنان بیحجاب توجهشان را جلب کند با اینکه آنها دوست داشته باشند، فرق میکند. این در مقابل آن خانم خنثی که نیست؛ اما باید خودش را کنترل کند تا به سمت حرام نرود. آیا مردان متدین ما علاقه به ازدواج با خانمهای بدحجاب را دارند یا آقایانی که خودشان اهل خطا هستند بدبینی از آن طرف دارند که دختر سالم وجود ندارد. چرا آسیه تا آخر عمرش همسر فرعون باقی ماند؟ خب فرعون خیلی زنها برایش فراهم بودند. میگفت من خدای همه زنها هستم. چرا آسیه تا آخر ملکه بود. چون فرعون هم فهمیده بود که آسیه برای اوست و حتی برای وزرا نیست. این را بدترین مردها هم میفهمند. دنبال کسی میگردند که مال خودشان باشد. حتی از سر خودخواهی. ممکن یک آقایی دلش پاک نباشد؛ اما ظاهر متدینی داشته باشد و تلقی شما این باشد که این متدین است و به خانمهای بدحجاب گرایش دارد. از این گرایش و عدم کنترل نفس نتیجه میگیریم که در دلش هم این پاکی وجود ندارد. چون انسان به سمت چه اموری کشش دارد؟ به سمت اموری که واقعیت اوست.

زیبایی با مد تفاوت دارد

انسان به صورت طبیعی میفهمد که این لباس با این رنگ مد شده؛ اما دلیلی ندارد که زیبا باشد. جوانهای خودمان را به سمت زیبایی تمایل دهیم. تو لباس شیک و قشنگ و باکیفیت بپوش و دنبال مد نباش. خیلی وقتها زننده است و آدم بدش میآید.

https://shoma-weekly.ir/mK258R