مجلس

آثار برجام در زندگی مردم احساس نمی شود

شاید برجام گشایش‌هایی را در برخی از زمینه‌ها ایجاد کرد؛ اما این گشایش‌ها نتوانست در زندگی مردم و اقتصاد کشور مؤثر و چشم‌گیر باشد. اما باید یادآور شویم که دستاوردهای برجام آن گونه که برخی مدافعان آن از آن دفاع می‌کنند نیست.
سید حمید رضا کاظمی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به شرایط پسا برجام، به خبرنگار (شما) گفت: همان طور که می دانید، دنیای استکبار به دنبال منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در جهان است، همواره با استفاده از غولهای رسانهای و تبلیغات وسیع، ما را به گونهای معرفی کرده بودند که اهل مذاکره و تعامل با دنیا نیستیم.

وی افزود: در قضیه مذاکرات هستهای و در نهایت برجام، این بهانه را دنیای غرب گرفت که آنها دائما در بوق و کرنا نکنند که ایران اهل مذاکره و گفتگو و تعامل نیست. شاید همین امر را بتوان دستاورد برجام برشماریم. اما باید توجه داشته باشیم که ما نسبت به دنیای غرب به ویژه آمریکا بی اعتماد هستیم.

کاظمی نماینده پلدختر در ادامه تصریح کرد: از همان ابتدا و در طول مذاکرات، مقام معظم رهبری دائما این هشدار را به مسئولان کشور می دادند که طرف مقابل نیرنگباز و اهل خدعه است و این نگاه که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند، در طول مدت اجرایی شدن برجام کاملا مشهود بود. شاید تنها بتوان گفت برجام حداقل امتیازی که برای جمهوری اسلامی داشت، این است که اذهان عمومی جهان را به این سمت برد که جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل و گفتگو است.

وی یادآور شد: اما از همان ابتدای توافقنامه هستهای، با اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خویش عمل کرد، همین آمریکاییها به وعدههایشان در خصوص رفع تحریمها عمل نکردند و حتی تحریمها و تنگناهای بیشتر و جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کردند.

کاظمی با اشاره به برخی ادعاهای دولتمردان مبنی بر گشایش اقتصادی در پسابرجام خاطر نشان کرد: البته شاید برجام گشایشهایی را در برخی از زمینهها ایجاد کرد؛ اما این گشایشها نتوانست در زندگی مردم و اقتصاد کشور مؤثر و چشمگیر باشد. اما باید یادآور شویم که دستاوردهای برجام آن گونه که برخی مدافعان آن از آن دفاع میکنند نیست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: به نظر من شاید برجام دستاوردی نداشت اما افکارعمومی دنیا هم به این سمت و سو هدایت کرد که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و این تأکید حضرت آقا که نباید به آمریکاییها دل خوش کنیم، به اثبات رسید. علیرغم تبلیغات مسموم دنیای رسانه علیه جمهوری اسلامی ایران، باز ما توانستیم این بهانه را از دشمنان بگیریم و پای میز مذاکره بنشینیم و به یک جمع بندی برسیم؛ هرچند هزینه سنگینی را پرداخت کردیم.

وی افزود: این موضوع که ایران پای میز مذاکره رفته و ماحصل آن توافقنامهای شد که آمریکاییها باید تمام تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را برمی داشتند، و تمام داراییهای بلوکه شده ایران را باز می گردادند؛ تا کشور به شرایط قبل تحریم باز گردد. اماعلنا آنها به قولهای خود عمل نکردند و با بهانهجویی مختلف از تعهدات خویش سر باز زدند.

کاظمی ادامه داد: متأسفانه در دیدگاه کلی انتظاراتی که در
دوران پسا برجام در خصوص بهبودی شرایط اقتصادی کشور داشتیم؛ به صورت
چشمگیر اثر گذار نبوده است. در حال حاضر هم وضعیت بازار و معیشت و اشتغال مردم در شرایط نابسامان است و آثار برجام در زندگی مردم احساس نمی شود.

https://shoma-weekly.ir/K5hwhc