مجلس

آتش فتنه منطقه‌ای در دامان مادرخوانده‌ای به نام سعودی‌

در حقیقت این گروهک‌های تروریستی، گروه‌هایی نیستند که قابل کنترل باشند. ممکن است در اوایل تشکیل‌شان، از امکانات این کشورها استفاده می‌کنند؛ اما در آینده نه چندان دور گریبان آنها خواهد گرفت، زیرا این گروهک‌ها حیات‌شان در ناامنی منطقه است و اگر منطقه ناامن نباشد نمی‌توانند بروز و ظهور کنند.
شاید آن روز که آتش جنگ در منطقه سوریه، عراق، بحرین و یمن شعلهور شد؛ حاکمان ناپخته عربستان که به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریست در منطقه با بهانههای جاهلانه در آتش این فتنه دمیدند، گمان نمیکردند که روزگاری این آتش دامان خودشان را بگیرد. هرچند هر اقدامی با عنوان تروریستی مذموم و مورد تنفر افکار عمومی جهان است، اما انفجارهای مدینه و قطیف در قلمرو حاکمان سعودی حاکی از عدم تأمین امنیت شهروندی در این کشور است؛ کلیدداران دروغین سرزمین وحی که نه تنها نتوانستند امنیت زائران خانه خدا را تأمین کنند بلکه در تأمین امنیت شهروندان خویش نیز عاجز ماندهاند.

محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات تروریستی داعش در مدینه و بغداد و کشته شدن بیش از 290 نفر در عراق اظهار داشت: آنچه مسلم است هر حرکت تروریستی را در هر کجای جهان محکوم میکنیم؛ به خصوص اگر این اقدامات در کشورهای اسلامی باشد. اما نکتهای که باید در این حوادث به آن اشاره داشت، این است که در روزهای نخست این آتشافروزیها و تهاجمات، جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقهای که در برافروزی این آتش نقش داشتند، هشدار داده بود؛ که بالاخره آتشی را که در منطقه ایجاد کردهاید، روزی دامان شما را خواهد سوزاند.

وی افزود: در حقیقت این گروهکهای تروریستی، گروههایی نیستند که قابل کنترل باشند. ممکن است در اوایل تشکیلشان، از امکانات این کشورها استفاده میکنند؛ اما در آینده نه چندان دور گریبان آنها خواهد گرفت، زیرا این گروهکها حیاتشان در ناامنی منطقه است و اگر منطقه ناامن نباشد نمیتوانند بروز و ظهور کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، کلینتون و نقش آمریکاییها در آشوبهای منطقه اظهار داشت: خانم کلینتون به تازگی از پروژه تجزیهطلبانه کشورهای اسلامی پرده برداشت. وی معتقد است، کشورهای بزرگ اسلامی باید تجزیه شوند از طرفی پول و امکانات عربستان که حتی دیگر کشورهای اسلامی را تضعیف میکنند و از سوی دیگر با حمایت از گروهکهای تروریستی آنها را گریبانگیر خودشان میکنند.

وی تأکید کرد: با توجه به توصیههای جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه، امیدواریم که دستاندرکاران نظام سیاسی عربستان که افرادی جوان و با تجربهای اندک هستند با ناپختگی تصمیماتی را اتخاذ نکنند که به ضرر مسلمین شود و کمی به فکر موقعیت خودشان در منطقه و اتحاد جهان اسلام باشند.

جمالی با بیان آنکه عربستان با تمام ادعاهایی که دارد به هر جهت سرسپرده غرب است، خاطر نشان کرد: درست است که عربستان کشور وسیعی است اما از نیروی ماهر مدیریتی و کاری برخوردار نیست به همین خاطر امنیت کشورش را با پول خریداری میکند؛ در حقیقیت با وابسته کردن کشورش به قدرتهای پوشالی چون آمریکا و انگلستان میخواهد امنیت خویش را تأمین کند و این تفکر در دراز مدت جوابگو نخواهد بود لذا به نظر میرسد اگر سعودیها از ظرفیت به دیگر کشورهای اسلامی و همسایگانش استفاده مناسب کند، بهتر است که دست به دامان بیگانگان شود.

همچنین حجت الاسلام حسین حسینزاده بحرینی نماینده مشهد وکلات در خصوص اقدامات تروریستی عراق و عربستان اظهار کرد: همان طور که حضرت امام خامنهای فرمودند، از نظر جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی، در هر کجا با هر اسمی محکوم است. چنانچه وزارت خارجه کشورمان نیز این اقدام را محکوم کرد؛ طبیعی است که نمایندگان مجلس این تحرکات منطقه و اقدامات تروریستی گروهک داعش را محکوم میکند ضمن آنکه از رخ دادن این حوادث کشته و مجروح شدن مسلمانها اظهار تأسف میکنیم اما باید به حکام کشور سعودی و کشورهای همراه آنان یادآوری کنیم وقتی که در یک منطقه بذر تروریسم کاشته شود طبیعتا هیچ کشوری مصون نیست، حتی همان کشورهایی که شروع کننده آشوبها در منطقه هستند، بازتاب این ناامنی را در منطقه درخواهند یافت و بازتاب کارشان را خواهند دید.

https://shoma-weekly.ir/hdYvsE