اقتصاد

8500 هواپیما برای حمل بدهی ابرقدرت دنیا

اکنون بر اساس آمار وزارت خزانه‌داری آمریکا بدهی آمریکا از مرز 17 تریلیون دلارعبور کرده است. افزایش یک روزه 328 میلیارد دلار به بدهی آمریکا رکورد قبلی این میزان را که مربوط به دو سال پیش و برابر با 238 میلیارد دلار طی یک روز بود، شکست.
امیر صابری- به فاصله تنها یک روز توافق شکننده حاصل شده میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان که رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کرد تا به تعطیلی دولت پایان دهد، بدهی آمریکا رکوردی را در افزایش طی یک روز را بر جای گذاشت و عددی جدید را ثبت کرد.
اکنون بر اساس آمار وزارت خزانه‌داری آمریکا بدهی آمریکا از مرز 17 تریلیون دلارعبور کرده است. افزایش یک روزه 328 میلیارد دلار به بدهی آمریکا رکورد قبلی این میزان را که مربوط به دو سال پیش و برابر با 238 میلیارد دلار طی یک روز بود، شکست.

ماجرای ساعت بدهی در میدان تایمز
سیمور دورست سرمایه‌گذاری نیویورکی در سال 1989 درحدود 120 هزار دلار را صرف بنای ساعت بدهی ملی در میدان تایمز کرد تا با کمک آن بتوان میزان دقیق پولی که آمریکا برای پرداخت هزینه‌هایش از دیگران قرض کرده را تحت نظر داشت.
درسال 2008 این ساعت برای نمایش دادن بدهی 10 تریلیون دلاری آمریکا دیگر عددی نداشت. در سال 2013،‌این ساعت که اکنون برای نمایش دادن بیش از یک کوادریلیون دلار ارتقا یافته‌است.

این بدهی شامل چیست؟
بدهی دولت فدرال آمریکا  به معنای پولی است که دولت ایالات متحده به وسیله صدور انواع اوراق بهادار قرض می گیرد. یعنی خزانه داری آمریکا هنگامی که دولت این کشور با کسری بودجه مواجه می شود یا به عبارتی دیگر هزینه هایش از درآمدهایش پیشی می گیرند، اقدام به انتشار و فروش اوراق قرضه و دیگر انواع اوراق بهادار می کند و از این طریق با پولی که از فروش این اوراق به دست می آورد کسری بودجه خود را جبران می کند. بدین ترتیب دولت آمریکا مانند یک بانک بزرگ عمل می کند که مردم پول خود را به آن قرض می دهند و در ازای آن بهره دریافت می کنند.

چگونه امریکا به این میزان بدهی رسید؟
از زمان ریاست جمهوری ریگان در سال 1980  میلادی به هنگام پذیرش ریاست جمهوری  در امریکا وجود داشته ، و در آن زمان میزان بدهی ایالات متحده 750 میلیارد دلار بود، اما در خلال دوران ریگان، با شروع جنگ سرد به حدود 3 تریلیون دلار رسید و این تازه آغاز این بدهی بود. در زمان جورج بوش پدر رشد اقتصادی اتفاق می افتد ، و در انتهای دوره کلینتون ، زمانی که جرج بوش پسر به ریاست جمهوری می رسد ،  میزان بدهی 5.6 تریلیون دلار شده بود.
هنگامی که آمریکا به جنگ افغانستان و عراق در زمان ریاست جمهوری بوش  وارد شد ، بدهی ایالات متحده از 5.6 تریلیون دلار به 10.3 دلار رسید و در هنگامی که اوباما بودجه را در دست گرفت به 16.7 تریلیون دلار رسید.

مشکلات بدهی آمریکا در چند سال آینده
برخی مشکلاتی که ایالات متحده با آن در 10 یا 12 سال آینده روبه روست ، آینده نسلی است که بعد از جنگ جهانی در خلال سالهای 1946 تا 1964 متولد شده اند و تعداد آنها به 77 ملیون نفر می رسد. این افراد به مرور بازنشسته خواهند شد و حقوق شان بسیار بالاست است. این ضربه بسیار سنگینی بر اقتصاد ایالات متحده است و اقتصاد ایالات متحده آن را تحمل نخواهد کرد. همچنین مسائل ضروری و اصلی  بسیاری از جمله بیمه اجتماعی ، پزشکی ، مسأله نیروهای مسلح و.. وجود دارد که نیاز به بررسی و توجه به آن است ، وگرنه اقتصاد آمریکا و به تبع آن اقتصاد جهان شکست بزرگی را متحمل خواهد شد.

واکنش مردم چیست؟
در همین حال، نظر سنجی جدید مرکز تحقیقات پو نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق مردم امریکا از عملکرد دولت راضی نیستند. بر اساس این نظر سنجی، تنها 19 درصد از پاسخ‌دهندگان نسبت به دولت فدرال ابراز رضایت کردند.

قیاسی جالب از میزان دلارهای بدهی آمریکا
بدهی‌های آمریکا که کمی بیش از 17 تریلیون دلار‌ است، برای حمل و نقل آن در بسته‌های 100 دلاری نیازمند 8500 هواپیما مسافربری و 17 میلیون چمدان مسافرتی است. این بدهی 6 برابر تولید ناخالص داخلی 22 کشور عربی است.
این میزان بدهی آمریکا را اگر بخواهیم با ناوگان هوایی حمل کنیم، نیاز به ۵۰۰ هزار هواپیما باربری داریم.
بر اساس گفته یکی از کارگران شرکت هواپیمایی العربیه نت؛ هواپیمای باربر می‌تواند هزار تا دو هزار چمدان را جابجا کند و این به میزان حجم چمدان‌ها و نوع هواپیما بستگی دارد.این کارمند خدمات هوایی معتقد است: هیچ دولت و شرکت هوایی در جهان وجود ندارد که این میزان ناوگان هوایی و یا حتی نصف این میزان هواپیما را در خدمت داشته باشد.
حال با این آمار و ارقام می‌توان تصور کرد که بحران مالی آمریکا به خاطر بدهی‌ها چقدر است که سر به فلک می‌کشد.


https://shoma-weekly.ir/PkYFTg