واردات اتوبوس برقی به کشور برای استفاده در ناوگان عمومی حمل و نقل به یکی از حواشی مهم از شروع سال جاری تبدیل شده است. در حالی شهرداری تهران بر محرمانه بودن قراردادهای این نوع واردات از چین تأکید دارند که به اعتقاد مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، واردات اتوبوس برقی جنبه امنیتی ندارد که محرمانه شده باشد.
متن تلخیص شده گفتوگوی تجارتنیوز با سید مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را پیش رو دارید؛با توجه به مصوبات قانونی و آییننامههای مصوب دولت درباره واردات خودرو نظر شما درباره واردات اتوبوسهای شهری و جادهای چیست؟
تمایل به واردات اتوبوس به کشور ناشی از کمکاری دستگاههای اجرایی در سالهای گذشته است. ناوگان اتوبوسهای جادهای و شهری فرسوده شده است. زیرا در سالهای اخیر برای رفع نیاز کشور و نوسازی و بازسازی ناوگان اقدام بهموقع و کافی انجام نگرفته و این تأخیرها موجب شده اولاً حمل و نقل عمومی با اشکال و نارضایتی مردم مواجه شود؛ ثانیاً در مصرف سوخت صرفهجویی نشود؛ ثالثاً آلودگیهای متصاعد افزایش یابد و رابعاً امکانات ساخت داخل معطل بماند و بعضاً راکد شود.
شهرداری و شورای شهر و برخی نمایندگان ادعا کردهاند که قرارداد خرید اتوبوس از خارج محرمانه است. آیا شما این محرمانگی را تأیید میکنید؟
درباره این نیازها تا کنون اقدامات متعددی انجام گرفته و هیچ یک جنبه امنیتی ندارد و برای اولین بار است که شورای شهر و شهرداری اعلام میکنند قرارداد جنبه محرمانه دارد.
البته موضوع انتقال ارز در حال حاضر با توجه به تحریمها مشکلات و هزینههایی دارد که درباره همه معاملات معتبر است و خاص شهرداری نیست. در مجموع واردات منافعی آنی از جمله ثروت بادآورده برای وارداتچیها در بردارد و موقتاً برخی مشکلات ترابری را نزد مردم بر طرف میکند، اما به نفع تشویق و تقویت ساخت داخل و افزایش تجربه در این زمینه و بهبود کیفیت قطعات و به نفع اشتغال و خودکفایی و پیشرفت عمومی کشور نیست.
اقتصاد
واردات منافعی آنی از جمله ثروت بادآورده برای وارداتچیها دارد
واردات اتوبوس برقی به کشور برای استفاده در ناوگان عمومی حمل و نقل به یکی از حواشی مهم از شروع سال جاری تبدیل شده است. در حالی شهرداری تهران بر محرمانه بودن قراردادهای این نوع واردات از چین تأکید دارند که به اعتقاد مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، واردات اتوبوس برقی جنبه امنیتی ندارد که محرمانه شده باشد.