اقتصاد

150 هیئت مختلف آمدند اما هنوز همان فضای قبلی است

دکتر یحیی آل اسحاق گفت: حدود 150 هیئت از کشورهای مختلف برای مذاکره به ایران آمدند و یادداشت تفاهم امضا کردند ولی به دلیل اینکه مجموعه نظاماتی که باید آن را عملیاتی کند ، هنوز همان فضای قبلی است.
دکتر یحیی آل اسحاق گفت: حدود 150 هیئت از کشورهای مختلف برای مذاکره به ایران آمدند و یادداشت تفاهم امضا کردند ولی به دلیل اینکه مجموعه نظاماتی که باید آن را عملیاتی کند ، هنوز همان فضای قبلی است.

برنامه "رویداد"رادیو گفت وگو با موضوع بررسی وضعیت سرمایه گذاری خارجی پس از اجرای برجام و با حضور دکتر یحی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق به روی آنتن رفت.

دکتر یحیی آل اسحاق با اشاره به لزومات سرمایه گذاری، اظهار داشت: سرمایه گذاری در جایی شکل می گیرد که امنیت، آتیه و بازگشت حاصل از سرمایه گذاری به گونه ای باشد تا کسی که سرمایه گذاری می کند، مجموعه برآوردش این باشد که کار اقتصادی درستی است.

وی متذکر شد: در رابطه با سرمایه گذاری های اساسی، حداقل زمان سرمایه گذاری تا گرفتن نتیجه حدود سه الی چهار سال طول می کشد مخصوصا در واحدهای صنعتی و تولیدی و نهایتا باید یک افق حداقل چهار الی پنج ساله با ثباتی را سرمایه گذار در ذهنش متصور داشته باشد.

وی یادآور شد: در حقیقت گفته می شود منحنی سرمایه گذاری در مقابل امنیت، منحنی تیزی است یعنی به مناسبت اولین حادثه خودش را جمع و جور می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق وضعیت سرمایه گذاری در ایران را از وضعیت مطلوبی برخودار دانست، افزود: آنچه که در رابطه با سرمایه گذاری خارجی در ایران است ما از نظر بازگشت سرمایه و فضا برای سرمایه گذاری و امکان سرمایه گذاری، چه بازار خودمان و چه بازار اطرافمان وضعیت کاملا مطلوب برای کسی که می خواهد سرمایه گذاری بلند مدت بکند، موجود است.

وی در عین حال متذکر شد: دشمنان و بدخواهان ما و استکبار جهانی، با ایجاد ایران هراسی در گذشته و حال سعی کرده اند تزریق کنند که سرمایه گذاری در ایران جای نگرانی دارد.

آل اسحاق با اشاره به پسا برجام و توقعات عملی نشده پس از آن گفت: تصور می شد بعد از مذاکرات برجام این مسائل حل شود و متاسفانه علی رغم تمام تعهد ها و قول ها، عملا بدعهدی، بدقولی و بدکرداری و خلاف مصوبات جمع تصمیم گرفتن را می بینیم.

وی افزود: گروه 1+5 هم قول شدند و تعهد کردند تا فضا سازی ها از بین برود و روابط بانکی برقرار شود. هر وقت می خواهد کار اقتصادی شکل بگیرد نهایتا منجر به نقل و انتقال پول و ارز می شود و برای این هم نظاماتی در دنیا است با عنوان سوئیفت شبکه ای و مجموعه این نقل و انتقالات بین خریدار و فروشنده، سرمایه گذار و سرمایه پذیر سامان می گیرد و قرار بود این سوئیفت ها را عملیاتی کنند اما متاسفانه شکل قضیه را حل کردند و در واقع کانالی را درست کردند ولی اجازه ندادند در این کانال آب رد و بدل شود و به بانک های بزرگ اجازه فعالیت ندادند و حتی آنها را جریمه کردند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان شد: درست است که مبادلاتی را داریم ولی با بانک های کوچک این مبادلات صورت می گیرد و سرمایه گذاری هایی که باید بشود جلویش بسته شده است.

وی به حضور بیش از 150 هیئت به کشور و امضای تفاهم نامه های مختلف میان ایران و این هئیت ها اشاره کرد و گفت: در حدود 150 هیئت از کشورهای مختلف برای مذاکره به ایران آمدند و حتی یادداشت تفاهم نیز امضا کردند ولی عملا به اجرا در نیامد به دلیل اینکه مجموعه نظاماتی که باید آن را عملیاتی کند از جمله بانک و بیمه و حمل و نقل و خدمات و ارتباطات مربوط، هنوز همان فضای قبلی است.

آل اسحاق با بیان اینکه مذاکراتی که بین ایران و کشورهای مختلف انجام شده شرکت های خصوصی و یا کوچک را در بر نمی گیرد، بیان داشت: مذاکراتی که هم انجام شده در مورد واحدهای بزرگ مثل خودروسازی و پتروشیمی است یعنی واحدهایی که یا دولتی هستند یا شبه دولتی هستند.

قابل ذکر است، برنامه "رویداد" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

https://shoma-weekly.ir/pI5HjM