شهرستانها

11نکته در باب انتخاب یازدهم

جهانیان منتظرند ببینند ایرانی که انقلاب خود را به عنوان الگو و الهام بخش در بیداری اسلامی معرفی می‌نماید ، چگونه با گذشت بیش از سی سال از انقلاب در انتخابات اخیر خود شرکت خواهد نمود.
محمدحسن آلاله- ملت ایران باز هم در آستانه امتحان و آزمایشی دیگر است، امتحانی از جنس انتخاب ، امتحانی که می تواند یکبار دیگر بصیرت و هشیاری ملتی بزرگ را نشان دهد. 24 خرداد ماه 92 شاهد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و سومین دوره شورای شهر خواهیم بود و شاید این انتخابات یکی از مهمترین و حساسترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان باشد.برخی از واقعیت های پیش روی این انتخابات را می توان موارد ذیل دانست:

1- پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات در کشور به موضوعی مهم تبدیل شده که معمولاً با حضور مردم در صحنه انتخابات میل و انگیزه آنها نیز نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مشخص و محبوبیت و مقبولیت و مشروعیت نظام با انتخابات سنجش و اندازهگیری می شود.

3- پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 10 دوره ریاست جمهوری داشتهایم که جمعاً شش رئیس جمهور توانسته اند اداره امور اجرایی کشور را به دست گیرند و حالا مردم ایران منتظر هستند تا ببینند هفتمین رئیسجمهور در دولت یازدهم کدام فرد می باشد.

4- پس از هر دوره انتخابات، گفتمانی جدید در جامعه شکل می گیرد و مقبول می شود ، پس از دوران دفاع مقدس ابتدا گفتمان سازندگی، سپس گفتمان اصلاحات و بعد گفتمان عدالت محوری حاکم بوده وحالا باید ببینیم کدام گفتمان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا اقتصادی مطرح خواهد شد.

6- انتخابات درحالی صورت می پذیرد که بیداری اسلامی در کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس اوج گرفته و با سقوط برخی حاکمان خودکامه و ظهور تفکر اسلام گرایی مواجه گردیده است.

جهانیان منتظرند ببینند ایرانی که انقلاب خود را به عنوان الگو و الهام بخش در بیداری اسلامی معرفی مینماید ، چگونه با گذشت بیش از سی سال از انقلاب در انتخابات اخیر خود شرکت خواهد نمود.

7- انتخابات یازدهم درحالی صورت خواهد پذیرفت که کشور هم پیمان ما سوریه دچارمشکلات سیاسی و جنگهای داخلی شده و عملاً قدرت چانهزنی ما را در صحنه مبادلات و تعاملات جهانی دچار تغییرنموده،آنچه مسلم است در صورتی که شرایط سوریه به همین شکل باقی بماند حضور حداکثری مردم و نتیجه انتخابات ما در تحولات سوریه و منطقه نیز اثر خواهد گذاشت.

8- انتخابات سال 92 ازجمله انتخاباتی است که پس از اوج گیری بحران های پولی و مالی درآمریکا و اروپا صورت می پذیرد، درحالی که این بحران سایه بر غرب افکنده و اقتصاد آنها را به ریاضت کشانده و بین مردم و حکومت ها جدایی انداخته است، ملت ایران میرود تا نشان دهد تحت تأثیر آرمانهای انقلاب اسلامی هنوز با حکومت و دولت خود کاملاً پیوسته و همراه است.

9- انتخابات ریاست جمهوری درحالی انجام میشود که به دلیل تحولات سیاسی کشور در سال 88 برخی خواص به دلیل حضورشان در جریان فتنه امکان نامزدی در انتخابات آتی را نخواهند داشت و چرخه انتخابات و آرایش سیاسی دارای شکل جدیدی خواهد بودکه با انتخابات گذشته متفاوت است.

10- انتخابات سال 92 اولین انتخاباتی است که به طور سراسری دو انتخابات همزمان خواهد داشت، یعنی هم ریاست جمهوری و هم اعضای شوراهای شهر و روستا در این انتخابات تعیین می شوند و این تجربه جدیدی برای جمهوری اسلامی است.

11- در شرایط فعلی بحران هسته ای کره شمالی وارد دوره تازه ای شده است و احتمال رویاروئی این کشور با آمریکا و سرایت این بحران در منطقه وجود دارد. آمریکا در پی آن است تا نگرانی های جهانی در باره کره شمالی را که دارای بمب هسته ای است به کشورهای دیگر از جمله ایران که به دنبال دستیابی صلح آمیز انرژی هسته ای میباشد منتقل نماید.

با توجه به اینکه امسال را مقام معظم رهبری به نام سال حماسه اقتصادی و سیاسی مطرح نموده اند بهترین و مهمترین تجلی آن مشارکت گسترده مردم در انتخابات و خلق حماسه ای سیاسی خواهد بود.

آنچه مسلم است ملت ایران با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب، از گردنه های حساس آن عبور نموده و کشتی انقلاب به وسیله کشتیبان حکیمی مانند «مقام معظم رهبری» در حال عبور از تنگه ای دیگر می باشد، تنگه ای که اگرچه از تنگه های دیگر سخت تر نیست اما شرایط زمانه موجب شده تا این تنگه استراتژیک که در خردادماه سال 92 به آن خواهیم رسید موقعیت آن را بسیار حساس تر نماید.

*قائم مقام حزب موتلفه استان خوزستان

 

https://shoma-weekly.ir/2Z0PuR