اقتصاد

104 هزار پروژه عمرانی حاصل سالها تلاش شجره طیبه انقلاب اسلامی

گروه‌های جهادی یکی دیگر از اقدامات مهم و سند افتخار نهاد بسیج سازندگی است امروز توفیق بزرگ این نهاد تشکیل ۳ هزار گروه‌ جهادی با اعتقادی عمیق و قوی در صحنه عمران و آبادانی کشور است گروه‌هایی که تنها برای رضای خدا و خرسندی و خشنودی رهبر معظم انقلاب و خدمت رسانی به ملت ایران در سراسر کشور روزهای متوالی در مناطق مختلف حضور یافته و بدون هیچ چشم داشتی خدمت رسانی می‌کنند.
اگر نگوییم بسیج سازندگی فرزند خلف انقلاب اسلامی است این نهاد را باید یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست نهادی که با توصیه و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه هفتاد ایجاد شد تا انرژی و توان این نیروی مخلص و عظیم در بستر سازندگی و آبادانی ایران اسلامی قرار گیرد. اینکه این نهاد چگونه تشکیل شد و تا به امروز چه خدماتی ارائه داده است موضوع گفتگوی ما با سردار عزیزی رئیس بسیج سازندگی است که ماحصل آن را در ادامه میخوانید:

هدف از تشکیل بسیج سازندگی چه بود؟

سازمان بسیج سازندگی در سال ۱۳۷۹ به دستور رهبر معظم انقلاب پایه گذاری شد در آن تاریخ رهبر معظم انقلاب از وزیر وقت جهاد سازندگی و فرمانده نیروی مقاومت بسیج خواست تا با طراحی برنامهای برای استفاده هر چه بیشتر از نیروی جوانان بسیجی کشور تلاش کنند و نتیجه این ملاقات تشکیل بسیج سازندگی شد تا از نیروی جوانان برای آبادانی عمران و محرومیت زدایی در کشور استفاده شود. بنابراین بنیانگذار این نهاد تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب است و تا به امروز منشا خدمات بسیار ارزشمند و عظیمی برای کشور شده است.

بسیج سازندگی تا به امروز در چه عرصههایی وارد شده است؟ آیا از نتایج و عملکردها راضی هستید؟

در طول تمامی این سالها فعالیتهای مختلفی انجام شده است شاید مهمترین عرصه وارد شده این نهاد در رابطه با عمران و سازندگی کشور بوده است. این نهاد به کمک دستگاههای اجرایی نقش قابل توجهی در محرومیت زدایی و عمران و آبادانی مناطق مختلف کشور ایفا کرده است که بیگمان سند افتخار آمیز و غیر قابل انکار این نهاد انقلابی است.

اقدامات مهم این نهاد تا به امروز چه بوده است؟

بسیج سازندگی در تمامی این سالها به لطف خدا توانسته است ۱۰۴ هزار پروژه محرومیت زدایی و عمرانی را در مناطق مختلف کشور اجرا کند. در تمامی این سالها بسیج سازندگی انرژی و توان خود را برای رفع محرومیت از روستاهای کشور صرف کرده است پروژههای آب رسانی، برق رسانی، تعمیر و بازسازی مدارس، کشیدن راه و جاده و بسیاری دیگر از خدمات از جمله تلاشهای این نهاد انقلابی است.

آیا گروههای جهادی نیز که در این سالها با جدیت در روستاهای کشور حضور داشته و برای آبادانی تلاش کردند زیر نظر این مجموعه فعالیت میکنند؟

گروههای جهادی یکی دیگر از اقدامات مهم و سند افتخار نهاد بسیج سازندگی است امروز توفیق بزرگ این نهاد تشکیل ۳ هزار گروه جهادی با اعتقادی عمیق و قوی در صحنه عمران و آبادانی کشور است گروههایی که تنها برای رضای خدا و خرسندی و خشنودی رهبر معظم انقلاب و خدمت رسانی به ملت ایران در سراسر کشور روزهای متوالی در مناطق مختلف حضور یافته و بدون هیچ چشم داشتی خدمت رسانی میکنند.

رابطه بسیج سازندگی با دولتها و نهادهای اجرایی در این سالها چگونه بوده است؟

بسیج سازندگی در تمامی این سالها دوش به دوش دولتها در آبادانی کشور کوشا بوده و هماهنگی بسیار زیادی با وزارتخانههای مختلف و در عرصههای مختلف کشاورزی، آموزش و پرورش، نیرو، نفت، راه و... داشته است. شاید بتوان گفت یکی دیگر از اقدامات و عرصههای افتخار آمیز برای بسیج سازندگی همکاری با دولتها و نهادهای اجرایی بوده است و بیراه نخواهد بود که این نهاد بدون هیچ چشمداشتی بخشی از بار وظایف نهادهای اجرایی را بر دوش کشیده است.

این نهاد تا به امروز با همکاری با آموزش و پرورش قریب به ۸۴ هزار واحد آموزشی را بازسازی و تعمیر کرده است که به خوبی نشان دهنده همکاری این نهاد با ارگانهای دولتی است.

به نظر شما در تمامی این سالها کدام اقدام این نهاد اهمیت نسبتا زیادتری نسبت به دیگر اقدامات داشته است؟

در تمامی این سالها اقدامات بسیار ارزشمندی از سوی این نهاد انجام شده است ولی با این حال شاید فعالیت این نهاد در زمینه اقتصاد مقاومتی که شروع آن از سال ۸۲ با توصیههای رهبری در زمینه اصلاح ساختاری اقتصاد در کشور بود، باشد. در این رابطه بسیح سازندگی از سال ۹۲ وارد حوزه اجرایی و عملیاتی اقتصاد مقاومتی شد که در نتیجه آن ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد رویکرد خوداتکایی اقتصادی و به ویژه در حوزه امنیت غذایی در کشور فعالیت خود را آغاز کردند.

همچنین با برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان سال در حدود ۳۹ هزار و احد دیگر شروع به فعالیت میکنند که از این تعداد در حدود ۲۰ هزار واحد اقتصادی در هفته بسیج سازندگی افتتاح خواهند شد.

افق پیش روی این نهاد را چگونه میبینید؟

این نهاد تشکیل شده از جوانان شجاع، خدوم و ولایت مدار این مرز و بوم است که بدون داشتن کوچکترین چشم داشتی در عرصه سازندکی و آبادانی کشور تلاش میکنند به طور حتم آینده این نهاد درخشان است و همچون گذشته در کنار دولت و نهادهای اجرایی در مسیر محرومیت زدایی و عمران ایران زمین گامهای استوار بر خواهد داشت و فارغ از هر گونه هیاهو به رسالت اعتقادی و دینی و ملی خود ادامه خواهد داد.

https://shoma-weekly.ir/21F4S7