ورزش

۹۴ برای ورزش ایران سرنوشت ساز است

سال 94 نه تنها برای ما بلکه برای تمامی رشته‌های ورزشی المپیکی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در آن بایستی امتیازات لازم جهت راهیابی به المپیک برزیل جمع‌آوری گردد فدراسیون تمام تلاش خود را معطوف به رقابت‌های انتخابی المپیک خواهد نمود تا با سهمیه بیشتری نسبت به المپیک لندن وارد بازی‌ها شویم.
نتایج ورزش شمشیربازی در سالهای اخیر رشد قابل قبولی داشته است. فضلالله باقرزاده عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک که در حال حاضر سومین دوره ریاستش را در فدراسیون شمشیربازی میگذراند عملکرد رضایت بخشی داشته و توانسته شرایط مساعدی را جهت رشد شمشیربازان ایرانی فراهم کند. باقرزاده تلاش زیادی را برای ارتقای دیگر ورزشهای المپیکی در کمیته ملی المپیک نموده است. گفتگوی صمیمی ما را با باقرزاده بخوانید.

در خصوص برنامههای فدراسیون شمشیربازی تا پایان سال جاری چه دارید که به خوانندگان ما بگویید؟

ما مسابقات قهرمانی کشور، لیگ برتر شمشیربازی، کلاسهای داوری و استعدادیابی 2015 را برای فدراسیون داریم که همگی از اهمیت خاصی برخوردارند. رقابتهای قهرمانی کشور و لیگ که خواستگاه تیم ملی شمشیربازی است و بهترینهای آنها ملیپوش خواهند شد تا در مسابقات انتخابی سهمیه المپیک ریودوژانیرو شرکت کنند. در کنار آن کلاسهای داوری نیز حرکتی به سوی حضور داوران ایرانی در المپیک خواهد بود.از 10 تا 20 اسفند نوجوانان شمشیرباز با ترکیب کامل دختران و پسران در مسابقات قهرمانی آسیا ابوظبی امارات شرکت میکنند و در صورت موفقیت و کسب مدال در این رقابتها 10 فروردین به مسابقات جهانی تاشکند ازبکستان اعزام میشوند.

برنامه شما و فدراسیون برای سال 94 که سال سهمیه‌های المپیک است چیست؟

با توجه به اینکه سال 94 نه تنها برای ما بلکه برای تمامی رشتههای ورزشی المپیکی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و در آن بایستی امتیازات لازم جهت راهیابی به المپیک برزیل جمعآوری گردد فدراسیون تمام تلاش خود را معطوف به رقابتهای انتخابی المپیک خواهد نمود تا با سهمیه بیشتری نسبت به المپیک لندن وارد بازیها شویم.

شمشیربازان ایرانی در رقابتهای جهانی ایتالیا موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند، این می تواند شروع خوبی برای المپیک باشد؟

مسابقات طی 2 روز برگزار شد و علی پاکدامن، مجتبی عابدینی، محمد رهبری و محمد فتوحی 4 سابریست شمشیربازی خود که توانسته بودند پس از طی 6 مرحله به جمع 64 نفر برتر جهان راه پیدا کنند به رقابت با حریفان برترشان از سرتاسر دنیا رفتند که در میان ملی پوشان سابر تنها پاکدامن موفق بود و با شکست 15 بر 13 حریف آمریکاییاش توانست به جمع 32 نفر برتر جهان راه یابد. پاکدامن در این مرحله رقابت پایاپایی با رقیب آلمانی خود داشت و در نهایت با اختلاف اندکی نتیجه را واگذار کرد. این نتایج امیدواری زیادی به ما داد که در مسابقات سال آینده حمایت بیشتری از این بچهها داشته باشیم تا بتوانند به مراحل بالاتر صعود کنند و به راحتی سهمیه المپیک را به دست آوردند.

رقابت خوبی که میان تیمهای حاضر در رقابتهای لیگ وجود دارد، می تواند سطح آمادگی ملی پوشان را برای مسابقات المپیک بالا ببرد؟

جا دارد از کلیه تیمهایی که با حضور در مسابقات شمشیربازی کشور و به خصوص لیگ عامل اصلی پیشرفت این رشته ورزشی شدهاند به خصوص دکتر دادگان در تیم دانشگاه آزاد تشکر کنم. هر چند که میزان دریافتی ورزشکاران شمشیرباز کشور کم است اما میدانم که این مشکل هم در آینده برطرف میشود. یکی از مباحثی که در رقابتهای لیگ وجود دارد بحث قوی بودن چند تیم است که به نظرم هر تیمی بسته به استطاعتی که داشته نفرات مورد نظرش را جذب کرده است. تیمهای استقلال، دانشگاه آزاد، شهرداری ارومیه، طراوت گیلان و ... هر کدام براساس تواناییهایی که داشتهاند در مسابقات حاضر شدهاند. آن چیزی که به ما مربوط میشد این بود که در چارچوب اساسنامه تمامی تیمها را موظف کردیم که در هر مسابقه خود از یک جوان را در ترکیب 4 نفر اصلی استفاده کنند.

در باره اختلاف فاحشی که میان شمشیربازان سابریست با اپه و فلوره وجود دارد، هنوز نتوانسته اید کاری بکنید؟

ما هیچ تفاوتی میان ورزشکاران خود قائل نمیشویم. سال پیش در مسابقات زیر 23 سال آسیا تیم اسلحه سابر ما با شکست کره قهرمان آسیا شد. ما در اسلحه اپه نیز موفق به کسب مدال شدیم. ضمن اینکه تیم اسلحه فلوره نیز با قدرت کامل در رقابتها شرکت کرد. این نتایج نشان میدهد که توجه ما به همه ملیپوشان یکسان است. ما فصل جدیدی را در اسلحههای فلوره و اپه همانند سابر داشیم. آن چیزی که باعث برتری بچههای سابر در میادین بینالمللی بوده، این است که نسل سابر ایران زودتر به بار نشست. بنابراین ما اصلا نمیپذیریم که توجهمان تنها به سابریستها بوده است. ما در رشته سابر رتبه 11 دنیا را داریم و در اسلحههای دیگر نیز به دنبال پیشرفت هستیم. اما برای زشتههای دیگر مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال در اسلحه اپه نمایندگان رژیم اشغالگر قدس جزو نفرات خوب دنیا هستند که این موضوع باعث گشته ملیپوشان ما در مسابقات جهانی نتوانند به خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین برابر آنها بایستند و در نتیجه ما فقط در سطح قاره آسیا شرکت میکنیم تا هزینه اضافی را متقبل نشویم.

شما عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران نیز هستید، در خصوص برنامههای این کمیته جهت حضور قدرتمند ورزش ایران در المپیک 2016 ریو چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از مواردی که در سال 94 که سالی سرنوشتساز برای ورزش ایران است، بحث بودجهای که از سوی نمایندگان محترم مجلس برای ورزش ایران تصویب میشود. ما در رشتههایی چون دوومیدانی، بدمینتون، ژیمناستیک، شمشیربازی و ... نیاز داریم که بودجه کافی در اختیار فدراسیون آنها قرار دهیم تا بتوانند حضور موفقی در المپیک داشته باشیم. ورزشکاران ایرانی استعداد و توانایی بالایی دارند و این را در المپیک لندن با کسب 4 مدال طلا نشان دادند. این مدالها باعث شد ایران در میان 20 کشور برتر جهان قرار بگیرد. ما میتوانیم همچون والیبال درتمامی رشتهها در آینده جزو برترین تیمهای جهان باشیم.

https://shoma-weekly.ir/umozSd