اندیشه

یک ادعای تاریخی غلط!

شما یک لحظه به آن زمان برگردید اگر نوه پیغمبر و نور چشم پیغمبر و ریحانه پیغمبر سیدالشهدا(ع) با چنین آدمی (عمربن سعد) دست می‌داد آیا دیگر از اسلام اثری می‌ماند!؟
یکی از روحانیون مشهور در مراسم محرم امسال ادعایی کرد مبنی بر اینکه امام حسین(ع) نیز با ابن سعد حداقل یکبار دست داده است. ایشان در سخنرانی خود گفتهاند: «در کتاب ارشاد شیخ مفید که یکی از کتب معتبر روایی تاریخی است نقل شده که امام حسین(ع) با عمرسعد سه ملاقات داشته است. یکی به درخواست عمرسعد و دو دیدار به درخواست امام حسین(ع). ایشان که اسطوره ادب و احترام و کرامت است، قطعا وقتی با کسی ملاقات میکند، عقبعقب نمیرود و به او پشت نمیکند، بلکه مثل آقا با فردی که دیدار کرده دست میدهد».

در همین راستا حجتالاسلام دکتر جواد سلیمانی امیری، دکترای تاریخ و استاد حوزه و دانشگاه پیرامون این مسئله گفت: نخستین گزارشی که از نهضت عاشورا نوشته شده است توسط أبو مِخنف لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سُلیم الغامدی الأزدی (متوفی در سال ۱۵۷ هجری قمری)، مورخ شیعه اهل کوفه نگارش شده است. حتی گزارشهای کتاب «ارشاد» شیخ مفید از کتاب این مورخ آورده است. در این گزارش آمده که بین دو طرف فقط یک دیدار صورت گرفته و هیچکس از محتوای آن اطلاعی ندارند. البته بعدها شایعاتی مطرح شد که خود عمرسعد آن را گسترش داد. بنده تمام اسناد را بررسی نمودم و جالب اینکه اصلا خود عمر سعد هم مسئله دستدادن را مطرح نمیکند!

همچنین آیتالله فاطمینیا از اساتید اخلاق و تاریخ در جمع عزاداران حسینی ضمن اشارهای گذرا به این ادعا اظهار داشت: «شما یک لحظه به آن زمان برگردید اگر نوه پیغمبر و نور چشم پیغمبر و ریحانه پیغمبر سیدالشهدا(ع) با چنین آدمی (عمربن سعد) دست میداد آیا دیگر از اسلام اثری میماند!؟»

https://shoma-weekly.ir/HgIR6Y