ورزش

یورو2012، رسوایی، نژادپرستی و اشاعه فحشاء

در حاشیه برگزاری مسابقات یورو 2012 اتفاقاتی افتاد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست و آن روی سکه این جام را نشان می‌دهد
شاهین تهرانی - فینال چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا معروف به یورو 2012 با گلی که اسپانیا در دقیقه چهاردهم بازی به ثمر رساند، گرم و دیدنی شد تا در پایان این ماتادورها باشند که با له کردن چهارگله ایتالیای آتزوری پوش سومین جام معتبر پیاپی خود را به کلکسیون افتخاراتشان اضافه کنند! اما در حاشیه برگزاری این مسابقات اتفاقاتی افتاد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست و آن روی سکه این جام را نشان می‌دهد:

رسوایی بزرگ!
وقتی تلویزیون اوکراین در بازی آلمان وایتالیا، چهره پوشیده از اشک خانمی که هوادار آلمان بود را به نمایش گذاشت، هیچ کس فکر نمی‌کرد که جنجالی تازه رقم خورده است. اما آن زن رسماً اعلام کرد که در مسابقات حاضر نبوده و تصاویری که از او پخش شده مربوط به دوره قبلی این رقابت‌ها بوده است!
این ادعا منجر به بررسی دقیق‌تر تصاویر پخش شده گردید و در نهایت رسوایی بزرگی به بار آمد و معلوم شد که تلویزیون کشور میزبان از تصاویر قدیمی آرشیوی استفاده می‌کرده است!

نژاد پرستی اروپایی
دومین نمره منفی این مسابقات مربوط به مشکل قدیمی و لاینحل نژادپرستی در اروپاست! در این بازی‌ها هم شاهد بروز نمادهای آپارتاید بودیم. برای مثال هر وقت مهاجم سیاه پوست تیم ملی ایتالیا (بارتلولی) صاحب توپ می‌شد، پوست موزها از جیب برخی از هواداران تیم مقابل بیرون می‌آمد تا او را تحقیر کنند!

کمک داوران بی فایده!
از نکات منفی دیگر این بازی‌ها باید به بی فایده بودن افزوده شدن دو کمک داور بر روی خطوط دروازه‌ها اشاره کرد. این دو داور – که حضورشان بار مالی قابل توجهی را روی دوش فیفا و یوفا وارد کرده بود – هم نتوانستند گره کور صحنه‌های حساس و دشوار را باز کنند و گلی که به درستی وارد دروازه انگلیس شده بود، از دید آنها هم دور ماند تا بحث استفاده از تکنولوژی مجدداً روی بورس بیاید!

هولیگانیسم
درگیریهای خیابانی ایجاد شده بین هواداران روسیه و لهستان از دیگر مسائل منفی این رقابتهای حساس و دیدنی بود. این اتفاق تلخ نشان داد که هولیگانیسم هنوز در فوتبال اروپا بطور کامل محو نشده است و این شاید انگیزه‌ای شود برای انجام اقدامات تازه‌ای در راستای حذف هولیگان‌ها و تماشاگرنماها!

هزینه‌های بالا
اما اگر قرار باشد از نکات منفی یورو یاد کنیم، باید اشاره ای هم داشته باشیم به برگزاری بازیها در دو کشور همسایه. این سیاست اگرچه از سوی میشل پلاتینی رئیس یوفا تایید گردید و قرار شد که بازیهای آینده هم در چنین شرایطی مجوز برگزاری بگیرند، اما مشکلاتی هم برای تیمهای شرکت کننده و هواداران آنها ایجاد کرده بود که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به اشکالات ایاب و ذهاب، اسکان و بالا رفتن شدید هزینه‌ها اشاره کرد.
جام ملتهای اروپا با همه اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید و اسپانیا توانست چندین رکورد تیمی و فردی جدید را به نام خودش سند بزند، اما آیا ما از همه درسهای تلخ و شیرین این رقابتهای عظیم استفاده و تجربه‌اندوزی کرده‌ایم؟ آیا درس‌های فنی لازم را از این مسابقات گرفته ایم؟ آیا آنچه که باید را آموخته‌ایم یا فقط به یورو در قاب تصویر تلویزیونی چشم دوختیم تا چشمهای خسته‌مان میزبان خواب شود؟
و این مسابقات به جز بی خوابی برای مردم کشورمان، ثمرات دیگری نداشت؟

یورو و اشاعه فحشاء!
«اینا شوچنگو» سخنگوی سازمان مدافع حقوق زنان اوکراین، در مصاحبه‌ای به انتقاد از سیاستهای کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) پرداخته و برگزاری یورو 2012 را فرصتی برای اشاعه فحشاء عنوان کرد.
وی گفت:دلیل این که من با «یوفا» مخالفت می‌کنم این است که آنان به فکر پول در آوردن هستند! در واقع آنها با کارخانه فحشاء و12 هزار زن روسپی در اوکراین درآمدزایی می‌کنند!  عوامل یوفا در خیابانها، مدارس، دانشگاه‌ها، کلوپ‌ها و هر جای دیگری زنان روسپی را به خدمت می‌گیرند!
وی در ادامه گفت: به نظر من اتحادیه فوتبال اروپا با همکاری دولت اوکراین به این موضوع دامن می‌زند! در جریان مسابقات چهاردهمین دوره جام ملتهای اروپا آن قدر که برای اماکن فساد در فرودگاه‌ها و خیابانها و اطراف ورزشگاه‌ها تبلیغ می‌کنند خبری از داروخانه، امکانات دارویی، بهداشتی و رفاهی نیست!



https://shoma-weekly.ir/nyl60l