شهرستانها

یاد آن روزها بخیر

در آن زمان علیرغم کمبودها و کاستی‌های فراوان مردم شاهد تبعیضات و مال‌اندوزی‌های امروزی نبودند. حقوق کارکنان با وزرا تفاوت چندانی نداشت همه به حق خود راضی بودند. اضافه کاری، حق ماموریت و پاداش آن چنان که امروز مرسوم شده جایگاهی نداشت، حتی در سال‌های بعد که در جنگ تحمیلی گرفتار شدیم بسیاری از کارکنان دولت علاوه بر اینکه داوطلبانه در دفاع مقدس افتخار حضور پیدا می‌کردند سکه‌هایی که به عنوان عیدی به آنان تعلق می‌گرفت با افتخار فراوان برای کمک به رزمندگان اسلام هدیه می‌دادند.

سید موسی بلادیان- اسفند سال 1358 بود که به دعوت شهید رجایی وزیر آموزش و پرورش آن زمان در دفتر کارش حاضر شدم. آنچه که میتوانم از آن ملاقات تاریخی یاد کنم سادگی، متانت، عقیده و ایمان راسخ آن مرد الهی بود. به یاد میآورم که سفارش آن فقید سعید به اینجانب اهتمام کلی به مسائل تربیتی، نماز، تواضع و اخلاق اسلامی بود. هنوز وقت نماز ظهر فرا نرسیده بود که سجاده را برداشتند و برای نماز مستحبی آماده شدند. در آن ایام عناوین امروز مرسوم نبود و همگان یکدیگر را برادر خطاب میکردند. بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در کنار وزیر محبوب آموزش و پرورش به ناهار دعوت شدم، غذایی که برای ایشان آوردند ماست و خیار و یک نان سنگک بود که انصافا بسیار لذتبخش بود. در آن زمان علیرغم کمبودها و کاستیهای فراوان مردم شاهد تبعیضات و مالاندوزیهای امروزی نبودند. حقوق کارکنان با وزرا تفاوت چندانی نداشت همه به حق خود راضی بودند. اضافه کاری، حق ماموریت و پاداش آن چنان که امروز مرسوم شده جایگاهی نداشت، حتی در سالهای بعد که در جنگ تحمیلی گرفتار شدیم بسیاری از کارکنان دولت علاوه بر اینکه داوطلبانه در دفاع مقدس افتخار حضور پیدا میکردند سکههایی که به عنوان عیدی به آنان تعلق میگرفت با افتخار فراوان برای کمک به رزمندگان اسلام هدیه میدادند. متأسفانه وضعیت امروز در بسیاری از موارد تشابهی به آن روزها ندارد و مسئولین فعلی عادت کردهاند که اشرافی زندگی کنند، محل کارشان با هزینههای زیاد که از حلقوم ملت مظلوم گرفته میشود هر روز تجملاتیتر میشود. در واقع اکثر مدیران ما خلق و خوی اشرافیگری پیدا کردهاند و مسابقه در مصرفگرایی شده است که نتیجهاش دریافت حقوقهای نجومی است.

مسئولین بالای دولتی هم بیشتر سرگرم شعاردادن هستند و سعی میکنند با وعده و وعیدهای فراوان اقشار مستضعف جامعه را راضی نگه دارند.

در چنین شرایطی که تخلفات برخی از مدیران و مسئولین خصوصا در بانکها و همچنین وابستگان مسئولین رده بالا از طریق رسانهها و بهخصوص در فضای مجازی پخش میشود و اکثریت مردم هم با مشکلات مالی مواجه بوده و شاهد تبعیضات فراوان هستند نگرانی و تأسف فراوان وفاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم میکند. البته اکنون زندگی ولی امر مسلمین حضرت امام خامنهای که سراسر با سادگی و پشت پا زدن به تعلقات دنیوی است چراغ راه مومنین خداجوی میباشد و جمله معروف «کار از بالا خراب است» مصداق پیدا نمیکند.

امروز برخلاف دوران ستمشاهی که همه ثروتهای کشور در اختیار شاه و خاندانش بود و آنان غرق در فساد شهوت بودند، نیست. امام خامنهای آنگونه که از منابع موثق کسب اطلاع شده در زندگی شخصی و خانوادگی حضرت علی امیر المومنین را الگو قرار داده و در مصرف نهایت صرفهجویی را میکند که امید است رؤسای قوا، وزراء، علما و سایر مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی به معظم له اقتدا نمایند و مدیران مخصوصا در آموزش و پرورش همانند شهید رجایی زندگی کنند تا گفتار و کردارشان برای دیگران الگو باشد.

* دبیر استان خوزستان

https://shoma-weekly.ir/1RHVL8