شهرستانها

گشایش مبادی مرزی چنگوله و شرهانی منجر به رشد اقتصادی استان می‌شود

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان ایلام گفت: گشایش مبادی مرزی دیگر مانند چنگوله و شرهانی موجب فراهم شدن زمینه رشد اقتصادی استان می‌شود.

مرز 430 کیلومتری ایلام با عراق ظرفیت مهم استان برای صادرات است

نصرت‌الله حیدری، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان ایلام، راجع به ظرفیت‌های این استان در تحقق شعار سال 1399 به خبرنگار ما گفت: این استان با داشتن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از ظرفیت بسیار بالایی در صادرات به عراق برخوردار است. سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار صادرات به کشور عراق از طریق مرز بین‌المللی مهران صورت گرفت. همچنین سالانه با احتساب دو و نیم میلیون نفری که در اربعین از مرز مهران به کشور عراق می‌روند بیش از 4 میلیون نفر از این مرز تردد می‌کنند. بنابراین استان ایلام ظرفیت گردشگری و صادرات دارد که همین امر در اشتغال‌زایی در استان بسیار مؤثر است.

وی در ادامه افزود: گشایش مبادی مرزی دیگر مانند چنگوله و شرهانی موجب فراهم شدن زمینه رشد اقتصادی استان می‌شود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان ایلام پیرامون ظرفیت دامپروری در این استان مطرح کرد: ظرفیت دامپروری در این استان بالاست و بر اساس آخرین آمارها دو و نیم میلیون رأس دام سبک و سنگین در استان ایلام وجود دارد. این استان سالیانه حدود 24 هزار تن گوشت تولید می‌کند که در رتبه چهارم تولید گوشت در کشور قرار دارد.

وی در خصوص ظرفیت کشاورزی در استان ایلام به تولید بیش از 200 هزار تن گندم مازاد بر مصرف در این استان و دارا بودن رتبه بیست و دوم این استان در تولید گندم در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اقلیم مناسب و بهره‌برداری از سدهای استان نظیر سد کرخه ظرفیت تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان افزایش می‌یابد.

حیدری پیرامون ظرفیت نفت و گاز استان ایلام اشاره کرد: این استان سومین استان نفتی و گازی کشور است و روزانه حدود 170 هزار بشکه نفت از چاه‌های نفتی استان ایلام به پالایشگاه‌های کشور تزریق می‌شود. با بهره‌برداری از طرح‌های فاز دوم پتروشیمی ایلام و پتروشیمی دهلران استان ایلام ظرفیت خوبی در صادرات محصولات پتروشیمی دارد.

وی به بازار عراق به عنوان فرصت مناسبی برای استان ایلام در صادرات محصولات زیرساختی در حوزه مهندسی و مسکن به عراق اشاره کرد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان ایلام در خصوص ظرفیت این استان در حوزه اشتغال‌های کوچک و خانگی در تولید فرش بیان کرد: این استان حدود 16 هزار بافنده فرش دارد و سالانه تقریباً 8 هزار و 700 مترمربع فرش دستباف در این استان بافته می‌شود. گلیم نقش برجسته ایلام ثبت جهانی شده است.

وی گیاهان دارویی را یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب استان ایلام دانست.

حیدری اشاره کرد: این استان 1 میلیون و 700 هزار مترمربع جنگل و مرتع دارد و حدود 11 درصد جنگل‌های زاگرس در استان ما قرار دارد. این موضوع ظرفیت خوبی برای کشاورزی و دامپروری در استان ایلام فراهم می‌آورد.

وی در خصوص شهرک‌های صنعتی این استان خاطرنشان ساخت: چنانچه نقدینگی این شهرک‌ها را تأمین کنیم و معافیت‌های مالیاتی برای آنها در نظر بگیریم با رونق تولید در این شهرک‌ها ظرفیت مناسبی برای جهش تولید فراهم می‌شود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان ایلام با اشاره به اینکه بیش از 55 جاذبه طبیعی و بالای 60 بقعه متبرکه در استان ایلام وجود دارد از ظرفیت گردشگری و توریسم مذهبی این استان یاد کرد و گفت: توریسم درمانی هم یکی دیگر از ظرفیت‌های استان ماست.

https://shoma-weekly.ir/PcOFok