اقتصاد

گردشگری و فرصت از دست رفته تحقق شعار سال

اقتصاد و فرهنگ به‌صورت توامان در بخش گردشگری نمود دارد و اگر این بخش مورد توجه دولت‌مردان قرار گیرد شاید بخشی از شعار سال در این زمینه محقق شود. رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی، یعنی استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور و این مهم تحقق نمی‌یابد؛ مگر با عملیاتی‌کردن شعارها. شعارهایی که هر ساله رهبر معظم انقلاب مسئولان را به آن توجه می‌دهد؛ ولی تا به امروز آن چنان که باید عملیاتی‌شدن این توصیه‌ها را از سوی مسئولان اجرایی شاهد نبودیم.
اسماعیل جبلی- دولت در بخش اقتصاد گامهای مناسبی برداشته است؛ اگرچه محدودیتهای بسیاری در مسیر اقتصاد وجود داشته و دارد. کارنامه دولت نیز در بخشهای مختلف را باید بهصورت مجزا بررسی کرد. با این حال بهصورت کلی شاید بتوان گفت دولت بهصورت نسبی حداقل در بخش کلان اقتصادی در امر تحقق شعار سال موفق بوده است؛ ولی بهصورت مجزا و در بخشهای مختلف شاید نتوان چنین حکمی را صادر کرد.

با توجه به تمام این محدودیتها، اقدامهای مناسبی انجام شده است. با این حال با نگاه دقیق به تحولات پیش رو و کاهش چشمگیر بهای نفت و کاهش درآمدهای دولت لزوم توجه به پتانسیل کشور در بخشهای مختلف اقتصادی را اگر مورد توجه قرار دهیم باید تأکید کنیم اگر قرار است از وابستگی به درآمدهای نفتی برای همیشه خلاص شویم باید به بخش های دیگر توجه جدی کنیم که از جمله این بخشها که در تمامی این سالها از آن غفلت شده و این غفلت سودهای سرشاری را نصیب همسایگان ایران کرده، بخش گردشگری است.

تأکید بر حجم بالای خروج ارز از کشور از سوی ایرانیان که برای سفر در ایام تعطیل به کشورهای همسایه نظیر ترکیه و امارات سفر میکنند، موضوعی است که دولت باید برای آن برنامه ریزی کرده و به آن توجه کند.گردشگری یک صنعت در حوزه اقتصاد با گردش مالی بسیار بالا بوده و در بخشهایی از قبیل خدمات و تولید، تأثیرات اقتصادی بسیار بزرگی دارد. باید توجه داشت رونق صنعت گردشگری معضلاتی از قبیل نبود فرصت شغلی را رفع میکند و با برنامهریزی برای این بخش از اقتصاد، میتوان بسیاری از مشکلات کشور را حل کرد.

صنعت گردشگری یکی از معدود بخشهایی است که دو وجه فرهنگی و اقتصادی را که در شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده است، در خود دارد، در بعد اقتصادی باید گفت که اکنون اکثر کشورها توجه ویژهای به صنعت گردشگری دارند؛ زیرا با رونق این بخش، شاهد رشد کارآفرینیهای منطقهای، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و خدمات گردشگری هستند که ثمره اینها به چرخه درآمدن صنعت است، ما نیز باید برای گردشگری برنامهریزیهای درستی داشته باشیم.

از لحاظ فرهنگی نیز جذب توریست باعث ترویج فرهنگ دینی میشود و مسافران میتوانند با عقاید دینی، مذهبی، تاریخ معاصر و باستانی کشور ایران آشنا شوند که قطعاً آثار مثبتی را هم بههمراه خواهد داشت.

با این حال در تحقق شعار سال با توجه به این مقوله باید گفت که آن چنان فعالیتهای مؤثری انجام نشده است؛ حجم بالای مسافران اروپایی در یک سال گذشته به کشور از توسعه گردشگری ایران خبر میدهد؛ ولی این آمار در قیاس با حجم بالای درآمدهای کشورهای همسایه از گردشگری بسیار ناچیز است.

اقتصاد و فرهنگ بهصورت توامان در بخش گردشگری نمود دارد و اگر این بخش مورد توجه دولتمردان قرار گیرد شاید بخشی از شعار سال در این زمینه محقق شود. رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی، یعنی استفاده از تمامی ظرفیتهای کشور و این مهم تحقق نمییابد؛ مگر با عملیاتیکردن شعارها. شعارهایی که هر ساله رهبر معظم انقلاب مسئولان را به آن توجه میدهد؛ ولی تا به امروز آن چنان که باید عملیاتیشدن این توصیهها را از سوی مسئولان اجرایی شاهد نبودیم.

*دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
https://shoma-weekly.ir/DsesNG