اقتصاد

گامی برداشته نشده برای گذر از رکود

برنامه‌ریزی صحیح با سیاست های دقیق که ما بتوانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم؛ یک راهکار خوب و گام بزرگ برای خروج از رکود اقتصادی است که این موضوع را از طرفی بانک ها باید کمک کنند که البته امروزه بانک ها تبدیل به غول هایی در کشور شده اند که حتی دولت هم آنها را نمی تواند کنترل کند؛ از طرفی هم با مدیریت و برنامه ریزی صحیح که قبلا گفته شد، بتوانیم از این رکود اقتصادی خارج شویم.
فاطمه رهبر- مقام معظم رهبری از سال 87 تا کنون بر نهادینه کردن کالای داخلی تاکید داشتند؛ اگر ما یک مروری بر نام گذاری سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری داشته باشیم کاملا این موضوع را درک می کنیم که ایشان بر روی بحث اقتصاد مقاومتی و شکوفایی اقتصادی تاکید جدی داشتند؛ و این نشان می دهد که فرمایش مقام معظم رهبری با توجه به همه مشکلات به ویژه تحریم ها که ما در کشور شاهد آن هستیم بوده است. اما راه حل نهایی را مقام معظم رهبری در تولید ملی و حمایت از کار مطرح می کنند که اگر ما مطابق با آن فعالیت کنیم قطعا توطئه های دشمن بی اثر خواهد بود.

8 سال دفاع مقدس، عامل مهم خودکفایی در برخی عرصهها بود؛ مقام معظم رهبری با تاکید بر موضوع اقتصاد، بحث خودکفایی را مطرح می کنند و روی آن تاکید ویژه ای دارند؛ موضوع هدفمند کردن یارانهها، یکی از موضوعات بسیار مهمی بود که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 88، بحث اصلاح الگوی مصرف مطرح شد که در نهایت به هدفمندکردن یارانه ها منجر شد. در سال های قبل این موضوع اهمیت داشت که یارانه همه کالا ها پرداخت شود؛ اما با هدفمند کردن یارانه ها به ویژه در بخش تولید، مجلس توجه خاصی به حمایت از تولید داخلی داشت که اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی می تواند برای ما محسوب شود. با در نظر گرفتن این موضوع که طبق آمار هدفمند کردن یارانه ها در سال 89، ما توجه به این داشتیم که 30 درصد از منابع حاصل از افزایش قیمت های این حامل های انرژی به تولید اختصاص پیدا کند؛ البته با توجه به ارتباطی که مجلس با تولیدکنندگان داشت. آنها متقاضی آن بودند که با هدفمند کردن یارانهها یا از طریق دیگر دولت باید حمایت هایی را از تولید داخل داشته باشد. به همین منظور مجلس 30 درصد از منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را پیش بینی کرد که باید در اختیارتولیدکنندگان قرار دهد چرا که ما اعتقاد داشتیم با حمایت از تولید داخلی می توانیم به قدرت بخشیدن تولید داخلی و ایستادگی در مقابل تحریم ها، یک قدم اساسی را بر داریم. متاسفانه از سال 89 این موضوع با توجه به همه پیگیری ها و نظارتهایی که مجلس شورای اسلامی در این خصوص داشت هنوز در دولت عملیاتی نشده است و الان صنعتگران و تولیدکنندگان ما از این موضوع در رنج هستند. بانک ها و بنگاه های اقتصادی عوامل مهم در حمایت از بخش تولید هستند. بخش تولید مولد اقتصاد کشور است که می تواند در شرایط فعلی یک گام به جلو بگذارد و یا یک گام به عقب برگردد؛ ما با حمایت بانک ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ در بخش خصوصی می توانیم در قالب رقابت هایی که در بازار جهانی است، تنها نباشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم و از سوی دیگر با حمایت از بخش تولید اعتقادمان این بود که می توانیم اجرای تحریم های اقتصادی که در کنارش کاهش فروش نفت است را بتوانیم با یک مدیریت و یک نظارتی که دولت با برنامه ریزی ها و سیاستهایی که می تواند داشته باشد، تحریم ها را پشت سر بگذاریم و نتیجه تخریب تحریم ها را کاهش دهیم . حضرت امام در زمان جنگ فرمودند که جنگ برای ما یک نعمت است؛ خب یکی از شواهد این موضوع بحث پیشرفت های ما در زمینه صنایع نظامی است که این یک اتفاق خوبی برای ما محسوب می شود. اما میتوانستیم با مدیریت، سیاست گذاری مناسب و برنامهریزی های دقیق در زمینههای دیگر نیزاین پیشرفت ها را شاهد باشیم. به طور مثال در زمینه خودرو و یا در زمینه ی کالاهای مصرفی همچون لوازم خانگی یا ملزوماتی که برخی از آنها در آستانه ورشکستگی هستند و البته برخی از آنها هم نابود شده اند؛ می توانستیم به خودکفایی کامل دست پیدا کنیم.

مدیریت و برنامه ریزی صحیح مهم ترین نکته برای خروج از رکود اقتصادی است و بحث مدیریت و
برنامه
ریزی صحیح با سیاست های دقیق که ما بتوانیم تحریمها را پشت سر بگذاریم؛ یک راهکار خوب و گام بزرگ برای خروج از رکود اقتصادی است که این موضوع را از طرفی بانک ها باید کمک کنند که البته امروزه بانک ها تبدیل به غول هایی در کشور شده اند که حتی دولت هم آنها را نمی تواند کنترل کند؛ از طرفی هم با مدیریت و برنامه ریزی صحیح که قبلا گفته شد، بتوانیم از این رکود اقتصادی خارج شویم.

* نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی

https://shoma-weekly.ir/rOIzBW