اندیشه

کوتاه از حوزه اندیشه

فرزاد جهان بین، رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی علوم پایه است، اگر نتوانیم با مبانی و ارزش‌های خود به مسائل جامعه پاسخ دهیم، نمی‌توانیم اقتدار فرهنگی لازم را داشته باشیم، چرا که در زمین دیگران در حال ساخت بنا هستیم.

فرزاد جهان بین، رئیس کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی علوم پایه است، اگر نتوانیم با مبانی و ارزشهای خود به مسائل جامعه پاسخ دهیم، نمیتوانیم اقتدار فرهنگی لازم را داشته باشیم، چرا که در زمین دیگران در حال ساخت بنا هستیم.

حجت الاسلام ساجدی عضو هیت علمی موسسه امام خمینی (ره) گفت: اخلاق اجتماعی در شرایط جاری یکی از کلیدیترین نیازهای جامعه اسلامی است که باید نسبت به آن توجه ویژهای داشت. فقدان حکومت اسلامی و عدم حاکمیت اسلامی خود به خود زمینه غفلت از بعد اجتماعی را فراهم آورده است به این جهت بحث اخلاق اجتماعی مورد توجه نبوده است.

جواد جعفری استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: نشانههای آخرالزمان در روایات به این معنا نیست که باید اتفاق بیفتد تا امام عصر (ع) ظهور کند، بلکه هشداری برای مراقبت بیشتر است. عبارت «آخرالزمان» در روایات به این معنا است که زمان دیگری بعد از آن نخواهد بود. با توجه به این معانی ۱۴۰۰ سال است که دوران آخرالزمان شروع شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: اشاعه خرافات یکی از ابزارهای مهم دشمنان در میان مسلمانان است، داعشیها سعی دارند به همه بفهمانند که اسلام آلوده خرافات است به همین خاطر اوباما و رسانههای غربی به جای نام داعش، از حکومت و دولت اسلامی نام میبرند. ما باید با شناسایی شبهات، پاسخهای علمی را ارائه دهیم؛ زیرا هیچ شبههای در اسلام نیست که با پاسخهای علمی جواب داده نشود.

پیشاهنگی استاد دانشگاه هشدار داد: در حال حاضر بیش ‏از ۱۴۰ شبکه فارسی زبان با سریالهای طولانی و سایر ابزار برای تغییر سبک زندگی ما تلاش میکنند. وی با اشاره به بیانیه رسمی وزارت خارجه امریکا برای تغییر نسل ایران ‏تا سال ۲۰۵۰، ابراز داشت: تولید کنندگان این سریالها افقهای بلند مدتی را برای تغییر ‏سبک زندگی ایرانیان دیدهاند. ‏

حجت الاسلام رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: آمر به معروف همانند یک زنده در میان مردگان است و ترک کنندگان این فریضه الهی نیز همانند مردگان یک جامعهاند. باید مراحل این فریضه را به جای آوریم و اگر شرایط نبود لا اقل تذکر دهیم، رو ترش کرده و یا حداقل خم به ابرو بیاوریم تا شخص، متوجه گناه خود شود.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گلستان اظهار داشت: خواندن قرآن راهی برای ورود به بهشت واقعی پروردگار است. خواندن قرآن، ثواب دارد، اما نباید ما را از حقیقت آنکه فهم این کتاب آسمانی است، دور کند. خواندن قرآن به تنهایی آدم ساز نیست، بلکه نبی مکرم اسلام (ص) با حقیقت، روح و فرهنگ قرآنی توانست جامعه کذایی عرب را به جایی برساند که پرچم علم و افتخار را بلند کنند.

https://shoma-weekly.ir/MWkAqe