اندیشه

کوتاه از حوزه اندیشه

آیت الله سید احمد خاتمی عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه افکار آلوده غربی و غرب زدگان از عفاف و حجاب بیگانه هستند، اظهار داشت: از جامعه اسلامی انتظار میرود که مقتضای شرع و عقل را بر مقتضای آنچه که بیگانگان میخواهند، ترجیح دهند.

معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص دستاوردهای ماه مبارک رمضان گفت: مصداق وضعیت ما در این ماه همانند کسی است که این حدیث نبوی درباره او سخن میگوید: زندگی شما نفحات و نسیمهایی از عالم غیب وزیدن میگیرد، به این نسیمها چنگ بزنید و از آنها روی برنگردانید.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: استکبار جهانی برای منحرف کردن یک جوان ایرانی میلیاردها دلار هزینه کرده و همچنان نیز در حال هزینه کردن است، که این مسئله نشان دهنده با ارزش بودن نسل جوان جامعه اسلامی ایران است.

معاون تبلیغ حوزههای علمیه گفت: زورمداران جهان پس از سالها فعّالیّت چیزی جز شکست، سرخوردگی و نفرت به دست نیاوردند؛ از اینرو به این نتیجه رسیدهاند که بهترین راه برای ضربه زدن به ایران و انتقام گرفتن از این پایگاه بزرگ الهامبخش، اختلاف و ایجاد درگیری بین مسلمانان است.

بهرام دلیر عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که این روزها در بحث تروریسم و حمله رژیم صهیونیستی به غزه مشاهده میکنیم، آنارشیسم خبری است که غرب به عنوان یک نقشه برای کنترل خاورمیانه در نظر گرفته است.

دکتر قاسم زائری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به انتقادات فرید العطاس جامعهشناس مالزیایی درباره مدعیان اسلامی شدن علوم اجتماعی اشاره کرد و گفت: از نظر العطاس اندیشمندان اسلامی کاری جز نقد علوم اجتماعی مدرن انجام ندادهاند.

دکتر مسعود عالمی نیسی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به دیدگاههای خود درباره مسئله تحول در علوم انسانی گفت: برای رسیدن به علوم انسانی نیازمند توجه به مسائل خرد جامعه خود هستیم.

عبدالوهاب فراتی عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ گفت: باید یک روانشناسی اجتماعی بین کسانی که دعوت گروههای تکفیری را پذیرفتند صورت بگیرد تا مشخص شود چرا بخشی از اعضای پیوسته به گروههای تکفیری از طبقات مدرن و تحصیل کرده هستند و اتفاقاً برخی از آنها هم در عملیاتهای انتحاری شرکت داشتند، خود این مسئله نیازمند بررسی علمی است.

https://shoma-weekly.ir/IkgE1a