اندیشه

کوتاه از اندیشه

هشیار باشیم بیداری را برادرکشی نکنند

رحیم‌‌پور ازغدی گفت: هدف اصلی کارشناسان شبکههای معاند، دامن زدن به اختلافاتی است که ریشه عقلانی ندارد. با توطئههای دشمنان، بیداری اسلامی در برخی کشورها تبدیل به برادرکشی، جنگهای داخلی، فرقهای و قبیلهای شده که جای تأسف فراوان دارد.

فقه شیعه، اجازه کوبیدن بر طبل جنگ را نمیدهد

داود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تبیین سه نظریه فقهی درباره جنگ و صلح گفت: طبق هیچکدام از سه نظریه، فقه شیعه اجازه کوبیدن بر طبل جنگ را به ما نمیدهد. البته امام علی (ع) میفرماید در صلح با دشمن با احتیاط رفتار کن، اما نمیگوید که صلح را کنار بگذار.

مردم از مسئولین الگو میگیرند

آیت الله جوادی آملی ضمن یادآوری الگو پذیری مردم از مسئولان اظهار داشتند: در دوران انقلاب مردم با خواندن کتاب به انقلاب نگرویدند، بلکه آنها رفتار و عمل خالصانه حضرت امام (ره) را مشاهده کردند و به انقلاب گرایش پیدا کردند و امروزه اگر رفتار ناپسندی از مسئولین ببیند «یخرجونهم من دین الله افواجا».

جای خالی کرسی درس خارج فقه سیاست خارجی در حوزه

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قم، کرسی درس خارج فقه سیاست خارجی در حوزه علمیه را خالی دانست و بیان داشت: برخی رویکردهای ما در واکنش به تحولات بین المللی بیانگر این است که نیازمند شناخت دقیقتر از مسائل هستیم و امیدواریم با شکل گیری کارگروههای تخصصی بین وزارت خارجه و حوزه علمیه، به نتایج خوبی در زمینه تدوین الگوی سیاست خارجی دست پیدا کنیم.

هزینه سنگین تعلیم و تربیت

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه نباید کارهای اصلی فدای امور فرعی و جزئی شود گفت: ممکن است بسیاری از فعالیتهایی که در عرصه تعلیم و تربیت راهکارهای آن پیشنهاد میشود، برگرفته از اندیشهها و دکترین غربی باشد که با مبنای اسلامی سازگاری ندارد. تعلیم وتربیت نیاز به قانون و ضمانت اجرایی دارد و هزینه بسیار سنگینی میطلبد.

https://shoma-weekly.ir/QbcRul