اقتصاد

کوتاه از اقتصاد

کوتاه از اقتصاد
مذاکرات اوپک

 برای تثبیت نفت ۱۰۰دلاری آغاز شد

سخنگوی وزارت نفت با اشاره به مذاکره و رایزنی با اعضای اوپک و حتی عربستان برای تثبیت قیمت نفت در محدوده ۱۰۰ دلار، قیمت منطقی برای طلای سیاه را ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار عنوان کرد و گفت: ایران بازار نفت را مدیریت میکند. وی با اعلام اینکه با رصد بازار قطعاً یک عکسالعمل مناسب را از سوی اوپک شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: پیش بینی میشود به زودی یک جمع بندی نهایی بین اعضای اوپک درباره قیمت نفت حاصل شود.  قطعاً            قیمت پایینتر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت خام قیمتی غیر منطقی است.

 

افزایش قیمت مصوب تلفیق برای بنزین؛ یک سوم پیشنهاد دولت

براساس اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲، تصویب درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی از محل اجرای هدفمندی یارانهها در لایحه بودجه ۹۲ و پیشبینی این میزان درآمد از محل هدفمندی یارانهها، به معنی رشد ۳۸ درصدی قیمت حاملهای سوخت است. مصوبات کمیسیون تلفیق پس از تصویب در صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان قانونی خواهد شد.

 

صدور ۹۷۰ هزار کارت کار
برای کارگران خارجی

در حالی که روزانه متقاضیان زیادی برای ورود به مشاغل غیرتخصصی و ساده تلاش میکنند، صدور و یا تمدید ۹۷۰ هزار کارت کار برای کارگران خارجی در ایران تا پایان سال ۹۴ برنامه ریزی شد که این موضوع نشاندهنده ادامه حضور اتباع بیگانه در بازار کار ایران تا سالهای آینده خواهد بود. بر اساس گزارش مهر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب بسته جدید خود پیش بینی کرده تا پایان سال ۹۴ باید برای ۹۷۰ هزار نیروی خارجی در ایران کارت موقت کار صادر و یا تمدید اعتبار کند. میتوان برنامهریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بخش را اینگونه تفسیر کرد که این وزارتخانه میگوید چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال حاضر این افراد در بازار کار ایران حضور دارند، بنابراین بهتر است آنها را شناسایی و ادامه حضورشان در ایران را به صورت قانونمند دنبال کنیم.

 

ثبت رکوردهای تاریخی بورس روزانه شد

ارزش بازار سهام در روزهای اخیر به صورت مکرر به رکوردشکنی شاخص و رشد قیمت سهام شرکتهای بورسی دست یافت. ارزش بازار سهام در نخستین روز کاری سال ۹۲ از ۱۷۳ هزار میلیارد تومان گذشت و در ۱۴ فروردین ماه، همزمان با ورود شاخص به مدار ۴۰ هزار واحدی، رکوردی تازه را در تاریخ بازار سرمایه کشور ثبت کرد. ارزش بازار سهام در این روز به بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. با نوسان بازار سهام در نیمه دوم فروردین ماه، ارزش بازار هم نوساناتی را شاهد بود تا اینکه در ۲۰ فروردین دوباره به ارقام بالای ۱۸۲ هزار میلیارد تومان رسید. روند صعودی این متغیر ادامه دار شد و در ۲۸ فروردین ماه رقم بیسابقه ۲۰۱ هزار میلیارد تومان را در پرونده کاری خود ثبت کرد. ارزش بازار سهام با منفی شدن جو بازار طی روزهای گذشته تا مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پایین آمد، اما دوباره و در تاریخ دوم اردیبهشت ماه با رشد قیمت سهام و استقبال سرمایه گذاران از بورس اوراق بهادار، از ۲۰۳ هزار میلیارد تومان گذشت.

 

رحیمی: اظهارات قائم مقام
وزیر صنعت بی
اساس است

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت مکلف به تأمین ارز مرجع برای کالاهای اساسی است و این روند را ادامه خواهد داد.  محمدرضا رحیمی افزود: خبری که از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه دولت به کالاهای اساسی ارز مرجع نمیدهد، کاملاً بیاساس و بدون نظر دولت بود.  وی با بیان اینکه در دولت چنین چیزی به تصویب نرسیده است، اظهارکرد: با افرادی سودجو که از این خبر سوء استفاده کردند و کالاهایی مانند روغن را در انبارها احتکار تا با ارز غیرمرجع بفروشند به شدت برخورد میشود.

 

https://shoma-weekly.ir/DXCD1T