اقتصاد

کوتاه از اخبار اقتصاد مقاومتی

شورش واردات برنج علیه تولید داخل

مدیرکل غلات وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است. سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۳۸کیلوگرم است. اگر واردات برنج مدیریت نشود، تولید داخل ضربه می‌‌خورد.

فاسد شدن یک چهارم تولید کشاورزی!

رئیس هیئت مدیره انجمن سیبزمینی درباره فساد محصولات مختلف کشاورزی گفت: براساس آماری که در اختیار داریم، در مجموع 25 درصد از محصولات کشاورزی فاسد میشود که دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد. اولین و مهمترین آن مربوط به نحوه نگهداری و جمعآوری محصول است، چون نه در موضوع برداشت و نه در موضوع حمل و نگهداری دقت نمیشود. متاسفانه به غیر از برخی استانها مثل تهران یا دماوند که دارای تجهیزات انبارداری مدرنی هستند، بسیاری از استانهای تولیدکننده امکانات انبارداری مناسبی ندارند و به همین دلیل روند فساد در آنها بسیار گستردهتر است.

خروج از اولویت حمل و نقل ریلی

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی وابستگی به شرکتهای خارجی نداشته باشیم و در بخش ریلی ما عموما به بومیسازی روی آوردهایم مثلا کارخانجات تولید واگن در کشور توسعه یافته است و یا در حال تولید ریل ملی در داخل کشور هستیم. راهآهن نیازمند توجه خاص و ویژه نیست بلکه خواستاریم همین اعتبارات معمولی را هم از ما سلب نکنند. متأسفانه رد پای راهآهن در برنامه ششم توسعه وجود ندارد و با این نگاه پنج سال دیگر عقب میافتیم؛ در حالی که در سیاستهای کلی ابلاغی برنامه ششم دو بند به توسعه راهآهن اشاره شده است این دو بند در برنامه ششم حذف شد.

https://shoma-weekly.ir/U5TmAq