ورزش

کمک به رشد داوران یک وظیفه ملی

اشتباهات داوری از دیر باز در فوتبال وجود داشته است کما این که در جام جهانی 1986 مکزیک «دیه گو مارادونا» گل را با دست به انگلیس زد که نه داور دید و نه کمک داور! و یا در مسابقه مهم آلمان با انگلستان در جام جهانی 2014 برزیل را هنوز فراموش نکرده‌ایم که توپ با آن که بیش از یک متر از خط دروازه گذشته بود، داور و کمک داور آن را ندیدند! شاید یک داور وقتی تصویر آهسته تلویزیونی آن صحنه را به چشم خودش ببیند، به اشتباه خود پی می‌برد، اما فوتبال هم با کشتی و هم با والیبال فرق می‌کند و قانون اجازه استفاده از «ویدئوچک» را نمی‌دهد. البته شنیدیم مسئولین فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا» مشغول بررسی امکان استفاده از یک فناوری و بازبینی صحنه‌های مشکوک داور هستند، اما بعید است این اتفاق بیفتد.
دانیال فدائی- اشتباه در داوری در فوتبال همیشه وجود دارد، برای همین است که فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا» سالهاست تلاش میکند تا مقررات و قوانین داوری را به شکلی تغییر دهد تا کمتر شک و شبههای برای تماشاگران حاضر در ورزشگاه یا بینندگان تلویزیونی پیش بیاید. اما همه اینها دلیل نمیشود که ما بیاییم یک داور فوتبال را مورد هجمه قرار دهیم و او را متهم بکنیم!

برای مثال همیشه فکر میکنیم، چرا فلان داور پنالتی یک تیم محبوب را ندید یا بهمان داور بازیکنی را بی دلیل اخراج کرد؟ و این در حالی است که یک داور فوتبال باید در کسری از ثانیه تصمیم بگیرد، اما ما پای گیرندههای تلویزیونی و با مشاهده تصاویر آهسته و پی در پی آن صحنه به قضاوت مینشینیم که طرف اشتباه کرده است!

متاسفانه مدتی است مدیران، مربیان، بازیکنان و تماشاگران فوتبال کشور و حتی مسئولین وزارت ورزش و جوانان تصور میکنند که داوران کشورمان ضعیف هستند و این تصورات بر کار این قشر نیز تاثیر بسزایی گذاشته است!

آیا تا کنون فکر کردهایم که چرا «علیرضا فغانی» در بازی حذفی نفت تهران و پدیده خراسان سوت پایان مسابقه را در حالی به صدا در آورد که هنوز یک ضربه پنالتی دیگر باقی مانده بود!؟ مگر این فغانی همان داوری نیست که برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران فینال جام ملتهای آسیا را در استرالیا به خوبی و به راحتی آب خوردن سوت زد؟ یک لحظه هم خودمان را جای داوران گذاشته و کلاهمان را قاضی کنیم؟ انصافاً همه ما در طول زندگی چند بار دچار اشتباه میشویم؟ یا آن مدیر عامل و سرمربی که بعد از هر شکست عادت دارند کاسه کوزهها را سر داور بکشنند، بارها دچار اشتباهات فاحش نشده است!؟ سرمربی بسیار معروفی را در لیگ برتر کنونی میشناسیم که عادت دارد، همواره از داوری طلبکار باشد! چه اشتباهات داوری به نفع تیمش باشد و چه به ضرر او فرقی هم نمیکند! آقای سرمربی محترم اعتراض میکند و تا میتواند به داوران میتازد و همه چیز را زیر سوال میبرد!

اشتباهات داوری از دیر باز در فوتبال وجود داشته است کما این که در جام جهانی 1986 مکزیک «دیه گو مارادونا» گل را با دست به انگلیس زد که نه داور دید و نه کمک داور! و یا در مسابقه مهم آلمان با انگلستان در جام جهانی 2014 برزیل را هنوز فراموش نکردهایم که توپ با آن که بیش از یک متر از خط دروازه گذشته بود، داور و کمک داور آن را ندیدند! شاید یک داور وقتی تصویر آهسته تلویزیونی آن صحنه را به چشم خودش ببیند، به اشتباه خود پی میبرد، اما فوتبال هم با کشتی و هم با والیبال فرق میکند و قانون اجازه استفاده از «ویدئوچک» را نمیدهد. البته شنیدیم مسئولین فدراسیون جهانی فوتبال «فیفا» مشغول بررسی امکان استفاده از یک فناوری و بازبینی صحنههای مشکوک داور هستند، اما بعید است این اتفاق بیفتد.

پرسپولیس و استقلال از تیمهای بزرگ و مردمی کشورمان هستند و در داوری هم آسیب دیدهاند همان طور که خیلی ازتیمهای دیگر لیگ برتری متحمل اشتباه داوری شدهاند، اما در چنین شرایطی حمله به داوری و زیر سوال بردن آن نه تنها کمکی به کم شدن اشتباهات داوری نمیکند، بلکه استرس ناشی از آن کار را سختتر هم میکند.

«علیرضا فغانی» ، «محسن ترکی» ، «سید حسین زرگر»، «احمد صالحی»، «یدالله جهانبازی»، «میرزابیگی» و... همگی از داوران خوب با تجربه و بینالمللی ما به شمار میروند که به دلیل اشتباهات فاحش داوری با محرومیت «4» جلسهای در فصل جاری که هنوز نیم فصل آن به پایان نرسیده مواجه شدهاند! آیا میتوان گفت که این داوران کم تجربه و یا ضعیف هستند!؟ جواب بدون تردید منفی است اعتبار از دست رفته این داوران را چه کسی برمیگرداند؟

به اعتقاد ما کمیته داوران و دپارتمان داوری وظیفه دارند از داوران فوتبال کشورمان حمایت کنند و با برگزاری کلاسهای مختلف آموزشی به ویژه در چیدمان خوب داوران تلاش کنند چون به چیدمان داوری ایراد وارد است. داوری را باید تقویت کنیم نه تضعیف! کمک به رشد داوران یک وظیفه ملی است و بس!

* خبرنگار ورزشی

https://shoma-weekly.ir/ZwfkPS