ورزش

کمک به رشد داوران، یک وظیفه ملی

یکی می‌گوید: «باید تیم‌ها را جریمه و از امتیاز آنها کسر کرد تا تماشاگران متنبه شوند!» دیگری نیز بحث قدیمی فرهنگ‌سازی را پیش می‌کشد و اهمال باشگاهها در ترویج اخلاق در میان هواداران را مطرح می‌کند.

سعید سعیدزاده - این روزها بحث بر سر این است که چرا تماشاگران فوتبال ما این همه عصبی شده‌اند؟ به چه علت در ورزشگاهها به داوران اهانت می‌شود و...الخ!
یکی می‌گوید: «باید تیم‌ها را جریمه و از امتیاز آنها کسر کرد تا تماشاگران متنبه شوند!» دیگری نیز بحث قدیمی فرهنگ‌سازی را پیش می‌کشد و اهمال باشگاهها در ترویج اخلاق در میان هواداران را مطرح می‌کند. این در حالی است که کمتر کسی به اشتباهات تکراری و فراوان داوران ایرانی اشاره می‌کند. در واقع تا بوده رسم بر این بوده که از داوران به عنوان قشر زحمتکش فوتبال نام برده‌ایم و اهالی قلم نیز در اقداماتی خودجوش همواره به حمایت از داوران پرداخته‌اند و چیزی از اشتباهات آنان ننوشته‌اند.
از سوی دیگر هر کسی هم که روی صندلی ریاست کمیته داوران نشسته و مسئولیت گرفته است، اشتباهات داوری را لاپوشانی کرده و به حمایت کورکورانه از قاضیان فوتبال کشورمان پرداخته و همین حمایت های کورکورانه عمده‌ترین دلیل پسرفت داوری کشورمان به شمار می‌رود!
متأسفانه سالهاست داوری کشورمان نتوانسته یک نماینده به مسابقات جام جهانی،المپیک و... معرفی کند و حتی در سطح آسیا نیز از داوران عرب زبان، ژاپنی،کره‌ای و چینی عقب افتاده‌ایم اما هیچ یک از مسئولان کمیته داوران در ادوار گذشته و حال به این مسأله مهم کوچکترین توجهی نکرده‌اند. در حالی که کمک به رشد داوران، یک وظیفه ملی است.  ناگفته پیداست داوری نیز همچون سایر اصناف و رشته‌ها برای پیشرفت، تشویق و تنبیه را توأمان نیاز دارد. همانگونه که داوران کم اشتباه و شایسته پاداش دریافت می‌کنند،هر هفته قضاوت بازیهای مهم به آنها واگذار می‌شود و به سفرهای خارجی می‌روند، به همان نسبت باید نسبت به برخورد با داوران پراشتباه و بعضاً لجوج(!) نیز اقدام شود. داوری بازیکن حریف را تهدید می‌کند که اگر تماشاگران به شعار دادن ادامه دهند، به آنان سوت می‌زند! داوری دیگر به بهانه اهانت هواداران تیم تهرانی، به رغم اشتباهات فراوان در حین بازی، مسابقه را نیمه تمام باقی می‌گذارد و... در چنین شرایطی چشم اکثر مسئولان فقط تماشاگران را می‌بیند و تیم‌ها جریمه می‌شوند!
به هر حال حرف اصلی ما به همان حمایت‌های کورکورانه برمی‌گردد که امان داوری را بریده است هر چند در این میان امیدواریم تماشاگران فوتبالی که سرمایه‌های کشورمان به شمار می‌روند با آرامش و صبوری بیشتر تمام گناه را بر گردن داوران نیندازند و اجازه ندهند جو ورزشگاههای ما بیش از پیش آلوده شود.

https://shoma-weekly.ir/GPLKX4