شهرستانها

کمربند اکو پیوندی محکم در تعامل پایدار با همسایگان شرقی است

غلام محمد طاهری گفت: راه آهن نقش عمده‌ای در وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا می‌کند و راه آهن زاهدان به عنوان عنصری مهم در رسیدن به این اهداف مطرح است که توسعه آن باعث بالا رفتن سطح اقتصادی و ایجاد تحرک به منظور افزایش میزان تولیدات و عمران و آبادی و بهبود وضعیت اجتماعی مردم منطقه و کشور خواهد شد.
غلام محمد طاهری گفت: راه آهن نقش عمدهای در وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا میکند و راه آهن زاهدان به عنوان عنصری مهم در رسیدن به این اهداف مطرح است که توسعه آن باعث بالا رفتن سطح اقتصادی و ایجاد تحرک به منظور افزایش میزان تولیدات و عمران و آبادی و بهبود وضعیت اجتماعی مردم منطقه و کشور خواهد شد.

وی افزود: احداث راه آهن زاهدان - کرمان به عنوان طرحی مهم در ایجاد شبکه سراسری راه اهن مطرح است و ایجاد این خط آهن که به شبکه سراسری میپیوندد و آن را به راه آهن پاکستان متصل میکند، علاوه بر حمل و نقل بار و مسافر در داخل کشور و نیز پاکستان، قادر است در آیندهای نزدیک به عنوان راه ترانزیت بین کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و هندوستان تبدیل گردد.

طاهری یادآور شد: راه آهن زاهدان -کرمان باعث ارتباط منطقه جنوب شرقی آسیا به ایران و آسیای جنوب غربی و همچنین اتصال خط آهن زاهدان به کرمان باعث اتصال مرز زمینی به کرمان و راه آهن سراسری گردیده است.

وی اضافه کرد: به طور مختصر میتوان اهمیت احداث این خط آهن را به صورت زیر برشمرد

الف) ایجاد ارتباط بازرگانی داخلی و خارجی

ب) کمربند اکو

ج) ایجاد ارتباط با بخشهای اقتصادی

د) ایجاد ارتباط با مراکز اجتماعی و فرهنگی

دبیر حزب موتلفه اسلامی سیستان وبلوچستان در توضیح کمربند اکو اذعان داشت: شاید یکی از مهمترین دستاوردهای اتمام عملیات اجرایی این خط آهن اتصال کشورهای عضو سازمان اکو باشد. این راه آهن از یک سو ترکیه و کشورهای غرب و شمال غربی و از دیگر سو پاکستان را چون کمر بند محکمی به هم پیوند میدهد و میتواند بر حسن همجواری و تعامل پایدار و سازنده بین کشورهای عضو اکو بیفزاید و ارتباط این کشورها با یکدیگر را مستحکمتر سازد و همچنین عمق نفوذ اکو را در منطقه بیش از پیش افزایش دهد.

وی در خاتمه افزود: خط آهن زاهدان به کرمان علاوه بر آثار اجتماعی، فرهنگی دارای تاثیرات اقتصادی مفیدی بر منطقه نیز است، به خصوص اینکه استان در حال حاضر دارای دو کارخانه سیمان خاش و سیستان میباشد که اکثر تولیدات آن به افغانستان و پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر میشود و راه آهن باعث افزایش صادرات و واردات و رشد صنعت گردشگری شده است.

https://shoma-weekly.ir/fQJadh