شهرستانها

کلید روحانی و قفل‌های ایلام

دکتر حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور ایران با شعار تدبیر و امید به پاستور راه یافته است.با پیروزی روحانی امروز این نگاه در حال شکل گیری است که او چگونه وبا چه سازوکاری بر آن است بر مشکلات ایران غلبه نماید؟
نصرت الله حیدری- دکتر حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور ایران با شعار تدبیر و امید به پاستور راه یافته است.با پیروزی روحانی امروز این نگاه در حال شکل گیری است که او چگونه وبا چه سازوکاری بر آن است بر مشکلات ایران غلبه نماید؟

البته نگارنده بر این امر واقف است که نباید بر انتظارات مردم دامن زد اما حقیقت آن است ایلام، دیار من از محرومیت، تبعیض ومشکلات بسیار در رنج است و آثار این درد ورنج تاریخی وفقر در سیمای ایلام کاملاً مشهود است وهمه را به چاره وحل آن با اولویت دعوت میکند. بی شک دکتر روحانی برای آنکه کلید تدبیر وی در ایلام کار ساز شود در گام اول باید شایستهسالاری را با انتخاب یک استاندار کارآمد و انقلابی نشان دهد.

متأسفانه در سالهای اخیر ایلام از این شاخص مهم بی بهره بوده، رابطه و رانت اساس رسیدن به مناصب بوده است. شایستگان بسیاری در ایلام حتی از جامعه اصولگرایی به دلیل عدم همراهی با جریان انحرافی کنار گذاشته شده اند. دکتر روحانی باید این فضای یأس آلود بر دستگاه دیوان سالاری را با کلید تدبیر حل نماید.

حال نگاهی میاندازیم به مشکلات ومصائب ایلام و انتظار است دولت یازدهم در راستای حل آن گام بردارد:

 

1- کمک به بهبود فضای کسب وکار در ایلام: به جرأت می توان گفت فضای کسب وکار در ایلام از رونق افتاده است.شهرکهای صنعتی در ایلام به شهرک ارواح تبدیل شدهاند.کشاورزی ودامداری با معضلات اساسی روبهرو است. از فرصت مرزی برای توسعه استان استفاده نمی شود.به نظر می رسد گام اول ومهم دولت آقای روحانی حل این معضل باشد. امروز بهبود فضای کسب وکار با این شاخصه ها سنجش میشود: «سهولت انجام کسبوکار» که عبارتند از شروع کسبوکار، کسب مجوزهای ساختوساز، دسترسی به انرژی الکتریکی، ثبت مالکیت، دریافت اعتبار، حمایت از سرمایهگذاران، پرداخت مالیات، تجارت خارجی، اجرای قراردادها و حلوفصل ورشکستگی. در تمام این مؤلفه ها جایگاه ایلام منفی است.

2-  دومین معضلی که متأثر از این فضای کسب وکار ایلام را رنج می دهد مشکل بیکاری است.ما امروز از نرخ بیکاری در ایلام اطلاع نداریم اما به نظر می رسد بالای 25 درصد باشد.بیکاری در ایلام در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است .امروزه افزایش نرخ طلاق، اعتیاد، افزایش سن ازدواج، خودکشی و...به نوعی با بیکاری ارتباط مستقیم دارد.گزارش یک دستگاه دولتی عمق بیکاری را برای خانواده های ایرانی نشان می دهد.

گزارش بانک مرکزی در سال ۱۳۸۹ نشان میدهد که 5/22 درصد از خانوادههای ایران بدون فرد شاغل، 4/55 درصد دارای یک فرد شاغل، 17/2 درصد دو فرد شاغل و 9/4 درصد دارای ۲ و بیشتر فرد شاغل بودهاند.

3-  از دیگر مشکلات ایلام وجود پروژه های نیمهتمام در استان است که برخی از این پروژها بیش از سه دهه هنوز تکمیل نشدهاند واعتبارات بسیاری را هدر داده اند و باید تکلیف این پروزه ها حل شود.

4-  یکی دیگر از معضلات ایلام؛ مشکلات درمانی و بهداشتی است.خدمات پزشکی در ایلام به نسبت دیگر استانها بسیار بالا است.بیمهها واقعاً پاسخگوی مردم نیستند .

امروز در ایلام بالای 70 درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می شود .این در حالی است  طبق برنامه پنج ساله، سهم مردم در پرداخت هزینههای درمانی باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یابد.

مراکز درمانی وبیمارستانی در ایلام با وجود برخی پیشرفتها فاقد امکانات لازم است واین باعث هزینههای بسیار بر مردم برای درمان در دیگر استانهاست.

  5-ایلام از منابع عظیم نفت وگاز برخوردار است.بهربرداری از این منابع با توجه به اینکه بیشتر این منابع مشترک هستند باید در اولویت دولت تدبیر  وامید قرار گیرد.

* دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان ایلام

https://shoma-weekly.ir/qlzed9