اندیشه

کلام امیر

نامه امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع)، دریایی از معارف و آموزه‌های دینی و اخلاقی است. این نامه در حقیقت منشوری از بهترین دستور العمل‌های اعتقادی و اخلاقی است، برای تمام کسانی که دل در گرو اخلاق و معنویات دارند. حضرت ابتدا به خودسازی، توجه به حوادث روزگار و ضرورت یاد مرگ سفارش می‌نمایند و سپس می‌فرمایند:

نامه امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع)، دریایی از معارف و آموزههای دینی و اخلاقی است. این نامه در حقیقت منشوری از بهترین دستور العملهای اعتقادی و اخلاقی است، برای تمام کسانی که دل در گرو اخلاق و معنویات دارند. حضرت ابتدا به خودسازی، توجه به حوادث روزگار و ضرورت یاد مرگ سفارش مینمایند و سپس میفرمایند:

«پسرم بدانکه روزى دو قسم است؛ یکى آنکه تو آنرا مى‏جویى، و دیگر آنکه او تو را مى‏جوید، و اگر تو به سوى آن نروى، خود به سوى تو خواهد آمد، چه زشت است فروتنى به هنگام نیاز، و ستمکارى به هنگام بى‏نیازى؛ همانا سهم تو از دنیا آن اندازه خواهد بود که با آن سراى آخرت را اصلاح کنى، اگر براى چیزى که از دست دادى ناراحت نشوى. از سخنان بىارزش و خنده آور بپرهیز، اگر چه آنرا از دیگرى نقل کرده باشى.»

بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه

https://shoma-weekly.ir/e8sHWP