ورزش

کشتی در جستجوی سهمیه المپیک

محمدرضا کاظمی- نخستین مرحله از رقابتهای گزینشی کشتی آزاد و فرنگی جهت تکمیل سهمیههای حضور در المپیک 2016 ریو برزیل به میزبانی شهر آستانه قزاقستان برگزار شد. در این مسابقات که تنها کشتیگیران قاره آسیا حضور داشتند، چهار چهره شاخص کشتی ایران پای در میدان گذاشتند که حاصل آن کسب تنها دو سهمیه بود. بر همین اساس کمیل قاسمی توانست تنها سهمیه باقی مانده کشتی آزاد را در سنگین وزن به دست آورد و در کشتی فرنگی نیز این امید نوروزی بود که موفق شد باکسب عنوان نایب قهرمانی تعداد سهمیههای این رشته را به عدد چهار برساند. این در حالی است که حمید سوریان پرافتخارترین کشتیگیر تاریخ با قبولی شکست برابر حریف ژاپنی خود از کسب سهمیه باز ماند. این سرنوشت برای بشیر باباجانزاده ما هم در وزن آخر رقم خورد و این قهرمان هم نیز در کمال شگفتی نتوانست از پس حریفان آسیایی خود برآید. این در حالی است که با توجه به پیشینه عملکرد باباجان زاده و سطح پایین موقعیت آسیاییها در سنگین وزن انتظار میرفت دارنده مدال برنز جهان به راحتی راهی دیدار نهایی مسابقات گزینشی شود.

دلایل ناکامی چهرههای شاخص درگزینشی قزاقستان

دست اندرکاران فدراسیون و کادر فنی کشتی فرنگی امید فراوان داشتندکه با توجه به فضای رقابتها تمام نفرات اعزامی بتوانند سهمیه المپیک را در قزاقستان بگیرند. زیرا این میدان منحصر به آسیاییها بود و چون مسابقات آینده که قرار است به ترتیب در مغولستان و ترکیه برگزار شودکه همه جا ماندههای کشتی جهان پای در میدان نمیگذارند. با این وجود رشتههایی بافته شده بود پنبه شد و سوریان و باباجانزاده موفق به کسب سهمیه لازم نشدند تا راه موفقیت در مغولستان جستجو شود. درک این موضوع که چرا چهرههای شاخص و جهانی ما در گام نخست سهمیه لازم را به دست نیاوردند چندان دشوار نمینماید زیرا دور بودن طولانی مدت محمد بنا از کنار تیم ملی و پراکندگی و نبود انسجام نزد قهرمانان کشتی فرنگی از یک سو و سیاستهای نه چندان مطلوب کارگزاران فدراسیون از جمله دلایلی بود که باعث شد تا قهرمانان این رشته توفیق لازم را نداشته باشند. از طرفی نباید فراموش کنیم که بدنه اصلی تیم فرنگی را چهرههای پا به سن گذاشته تشکیل میدهند و طبیعی است کشتیگیرانی که به مرز 30 سالگی نزدیک میشوند انگیزه و توان گذشته را نداشته باشند. به خاطرداشته باشیم مهرههای اصلی تیم مذکور همان نفراتی هستند که در المپیک 2012 نیز به روی تشک رفته بودند. بنابر این دشوار است که از کشتیگیران پا به سن گذاشته انتظار داشته باشیم چون جوانان توان و انرژی داشته باشند.

گام دوم در مغولستان

همانطور که ذکر شد فرنگیکاران برای کسب دو سهمیه باقی مانده وزن اول و آخر باید یکبار دیگر در میدان «اولان باتور» مغولستان پنجه در پنجه حریفان اندازند. بر همین اساس، نوریان با سامان عبدولی در 59 و به احتمال فراوان باباجان زاده راهی این کشور خواهند شد تا برای کسب سهمیه با حریفان جهانی به مبارزه برخیزند. امیدواریم و انتظارداریم دراین مرحله که نفرات اول تا سوم هر وزن امکان دریافت سهمیه را پیدا میکنند به موفقیت برسیم. اگر چنین نشد تنها یک میدان دیگر باقی خواهد ماند تا تیم فرنگی را نیز چون آزاد تکمیل کنیم و آن میدان نهایی استانبول ترکیه است. متأسفانه شرایط به صورتی است که در مسابقات آخر تنها نفرات اول و دوم اوزان ششگانه امکان دریافت سهمیه را دارند.

محمد بنا در مقام یک مربی کارکشته و توانمند تمهیدات لازم را اندیشیده اما به نظر میرسد این چهره با تجربه و توانمند از پارهای مشکلات و کم و کاستیها دلخور است. امید است این مشکلات باعث نشود تا در روحیه قهرمانان اعزامی تأثیر منفی بر جای بگذارد و ما بتوانیم در گام دوم بار خود را برای حضور موفق در المپیک ریو ببندیم.

https://shoma-weekly.ir/jdHWoJ