اندیشه

کسی جرأت غیبت‌کردن نداشت

هرگز کسی در حضور او جرأت غیبت‌کردن نداشت، هرکس و از هر طبقه‌ای که بود. خود نیز چنان از گناهان و غیبت و دروغ احتراز داشت که فوق تصور است
در شرح احوال مرحوم حاج شیخ عباس قمی آوردهاند: هرگز کسی در حضور او جرأت غیبتکردن نداشت، هرکس و از هر طبقهای که بود. خود نیز چنان از گناهان و غیبت و دروغ احتراز داشت که فوق تصور است. در ایام بیماریاش یکی از علمای تهران برای عیادت به حضورش رسید. حاج شیخ عباس آن روز بسیار ناراحت و متفکر بود. آن عالم بزرگ پرسید: چرا ناراحتید؟ پاسخ میدهد: در سفری که به حج رفتم، در مکه معظمه خواستم به روش محدّثین که از یکدیگر اجازه میگیرند، از یکی از محدثان عامه اجازه حدیث بگیرم. وقتی این منظور را با وی در میان نهادم، عالم سُنّی مطلبی گفت و من از روی مصالحی به دروغ، آن را انکار کردم. اکنون در این فکرم که فردای قیامت چگونه این دروغ را در محضر عدل الهی توجیه کنم.

مهمترین اشیاء برای طالب قرب حق

آیه الحق مرحوم ملاحسینقلی همدانی در نامهای مینویسد:... و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نمودهام، این است که اَهمّ اشیاء از برای طالب قُرب، جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است، تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده نخواهد داشت، چراکه پیشکش خدمتکردن کسی که با سلطان در عصیان و انکار است، بیفایده خواهد بود. پس ای عزیز! چون این کریم رحیم، زبان تو را مخزن کوه نور یعنی ذکر اسم شریف قرار داده، بی حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاست و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیت و غیرها من المعاصی نمودن. مخزن سلطان باید محلش پر عطر و گلاب باشد، نه نجس مملو از قاذورات.

شرط برای انسان متقی

استاد بزرگ علم اخلاق مرحوم شیخ محمد بهاری میفرماید: کسی که میخواهد متقی باشد، باید چند امر را رعایت کند. اول ترک گناهان که پایه تقوی و اساس دنیا و آخرت بر آن بنا شده است و مقربین درگاه خداوند متعال به چیزی بالاتر و بهتر از آن تقرب نجستند. از این جاست که حضرت موسی از حضرت خضر سؤال میکند که چه کردهای که من مأمور شدم از تو تعلم کنم؟ خضر فرمود: به ترک معصیت.

https://shoma-weekly.ir/ui2Lb4