اقتصاد

کریدور ریلی جنوب به شمال تسهیل کننده مبادلات اقتصادی و تجاری است

دکتر آل اسحاق موقعیت جغرافیایی ایران را فرصت بزرگ اقتصادی و غیر اقتصادی دانست و بیان کرد: یکی از این فرصت های اقتصادی کریدور شمال به جنوب است که می تواند مبادلات تجاری را تسهیل کند و آثار اقتصادی زیادی دارد.

وزیر اسبق بازرگانی در خصوص تقویت دیپلماسی ریلی از جنوب به شمال ایران موقعیت جغرافیایی ایران را فرصت بزرگ اقتصادی و غیر اقتصادی دانست و بیان کرد: یکی از این فرصت های اقتصادی کریدور شمال به جنوب است که می تواند شبهه قاره هند را از طریق ایران به شمال اروپا وصل کند. به جز هند و ایران، کشورهای آسیای میانه، روسیه و کشورهای شمال اروپا نیز از این امر منتفع می شوند.

وی مسیر ریلی جنوب به شمال را بسیار مهم برشمرد و ضمن تاکید بر آثار فراوان آن در عین حال عنوان کرد: اصل قضیه حدود 160 کیلومتر راه آهن بین رشت و آستارا است که حدودا یک میلیارد دلار هزینه دارد. این مسیر می تواند مبادلات تجاری را تسهیل کند و آثار اقتصادی فراوانی دارد.

آل اسحاق حمل مقدار باری که کشورهای دیگر متعهد به ارسال از مسیر ریلی جنوب به شمال شده اند را شرط تحقق اهداف اقتصادی این مسیر دانست و اظهار کرد: پروژه راه آهن زاهدان به کرمان را شروع کردیم اما به دلیل عدم اجرای آن تعهدات باری ناموفق بودند و جز خسارت نتیجه ای ندیدیم.

وی افزود: روسیه به دلیل جنگ با اوکراین و شرایط تحریمی که دارد بسیار بسیار مشتاق است که صادرات کالای خود را از این مسیر به کشورهای دیگر انجام دهد. به جز تحقق میزان بار، باید سرمایه گذاری مشترک نیز در انجام این خط راه آهن صورت بگیرد؛ روسیه به جای آنک ه وام بدهد و فاینانس کند، به عنوان یک سرمایه گذار خارجی مشارکت کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با تصریح بر اینکه از نظر توان ساخت هیچ کمبود و مشکلی نداریم، گفت: ظاهرا قرارگاه خاتم الانبیاء تعهد کرده است آن را بسازد و بنابراین مشکلی در ساخت و حتی سرمایه گذاری آن وجود ندارد. مشکل و چالش اصلی در نوع تعهد به بار است و بهترین راه این است که مذاکرات بین ایران و روسیه باید به مشارکت در سرمایه گذاری بیانجامد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: روسیه در حال حاضر به خاطر جنگ و تحریم تحت فشار است اما بعد از مدتی ممکن است که روابط درست شود و دیگر علاقه ای به حضور در این پروژه نداشته باشد و این مسئله با توجه به اینکه از 20 سال پیش تا کنون مطرح است قابل تامل است.

https://shoma-weekly.ir/g0haLK