شهرستانها

کرمانشاه و مردی که فراموش نمی شود

آیت الله اشرفی اصفهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همان ابتدا از سوی حضرت امام به عنوان امام جمعه شهر کرمانشاه و نماینده حضرت امام در استان معرفی گردیدند. مبارزات بی امان ایشان با مظاهر کفر و نفاق و حضور گسترده ایشان در صحنه‌های دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل از ایشان یک الگوی تمام نمای مجاهد فی سبیل الله ساخته بود تا قبل از شهادتش برای تردد به شهر تهران و قم با خودروی حاج احمد کرمی راد که در همسایگی منزل ایشان بودن سفر می‌کردند. سرکشی‌های ایشان به جبهه‌ها و حضور در قرارگاه‌های عملیاتی و اعلام رمز عملیات از دیگر خصوصیات آن بزرگمرد جهان اسلام بود.
دکتر محمد کرمی راد- آیت الله اشرفی اصفهانی با شاگردی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (اعلی الله مقامه) در سن چهل سالگی به درجه اجتهاد نائل می گردند. ایشان از دیرباز به امر آیت الله العظمی بروجردی به شهر کرمانشاه برای تبلیغ امور دینی عزیمت نمودند و در این شهر رحل اقامت گزیدند. وی پس از سه سال اقامت در کرمانشاه به قصد بازگشت به قم به محضر استاد می‌رسند و در آن دیدار با مخالفت با درخواست بازگشت از کرمانشاه و از طرفی علاقمندی بیش از حد مردم متدین کرمانشاه ، مجبور به بازگشت به این شهر می شوند تا اینکه مردم از نعمت وجودی ایشان برای سالیان متمادی بهره‌مند گردند.
با مبارزات حضرت امام خمینی(ره) علیه رژیم منحوس پهلوی، روشنگری‌های آیت الله اشرفی اصفهانی در آن ایام زمینه بیداری هر چه بیشتر مردم دینمدار کرمانشاه در مقابل جنایات رژیم پهلوی فراهم گردید.
آیت الله اشرفی اصفهانی در بین علمای بزرگواری که در کرمانشاه بودند الگوی زهد و تقوای الهی به شمار می‌رفتند. اهل تهجد و شب زنده‌داری بودند و درس‌های اخلاقی ایشان یکی از بارزترین موضوعات مهم در سیر و سلوک الی الله همچون گوهری درخشان به چشم می‌خورد.
مبارزه با رژیم و سخنرانی در مسجد آیت الله برجوردی و اعتراض به حرکات شنیع و ضد دین در جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی در شیراز موجب گردید تا از طریق ساواک به مدت سه شب وی را بازداشت نمایند که در این بین فشار علما و متدینین و بزرگان موجب آزادی وی از زندان ساواک گردید.
یکی دیگر از شیوه های رفتاری ایشان ، سرکشی به علماء و شاگردان حضرت امام که در تبعید به سر می‌بردند، بود که به همراه دیگر علماء از جمله شهید بهاءالدین محمدی عراقی، حاج عبدالخالق عبدالهی اصفهانی و معتمدین و متدینین شهر کرمانشاه از آیت الله یزدی که در اسلام آباد تبعید بودند، با دستی پر از امکانات به همراه دیگر علماء که در شهر بانه و یا ایلام تبعید بودند انجام می‌گرفت.
پس از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی(ره)، شهید اشرفی اصفهانی به همراه دیگر علماء مجلس ترحیم بزرگی برپا کردند و اولین جرقه بیداری در استان کرمانشاه در مبارزه با رژیم ستمشاهی را زدند. روزی که اسم قائد اعظم و مرجع عالیقدر جهان تشیع چندین بار به گوش مردم عزادار رسید و پس ازآن راهپیمایی تظاهرات گونه‌ای شکل گرفت که مأموران رژیم سراسیمه مردم را متفرق نمودند.
آیت الله اشرفی اصفهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همان ابتدا از سوی حضرت امام به عنوان امام جمعه شهر کرمانشاه و نماینده حضرت امام در استان معرفی گردیدند.  مبارزات بی امان ایشان با مظاهر کفر و نفاق و حضور گسترده ایشان در صحنه‌های دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل از ایشان یک الگوی تمام نمای مجاهد فی سبیل الله ساخته بود تا قبل از شهادتش برای تردد به شهر تهران و قم با خودروی حاج احمد کرمی راد که در همسایگی منزل ایشان بودن سفر می‌کردند. سرکشی‌های ایشان به جبهه‌ها و حضور در قرارگاه‌های عملیاتی و اعلام رمز عملیات از دیگر خصوصیات آن بزرگمرد جهان اسلام بود.
علیرغم میل باطنی ایشان در ماههای آخر عمرشان  برای او خودرو و محافظ گذاشتند. در مهر ماه سال 1360 منافقین کوردل با هراس از شخصیت آن بزرگوار در بین مردم غرب کشور و تاثیرگذاری ایشان بر روحیه و نشاط جوانان و مردم متدین شهید پرور استان در دفاع مقدس و مقابله با دشمنان انقلاب و نظام، ایشان را مورد هدف قرار دادند و با توجه به خواست قلبی شهید اشرفی اصفهانی که همیشه دعا می کردند یکی دیگر از شهدای محراب باشند، شربت شهادت را نوشیده وپس از عمری با برکت، به خیل عظیم شهدا پیوست.
*دبیر حزب موتلفه استان کرمانشاه

https://shoma-weekly.ir/gw7ECL