اقتصاد

کدام بازار سود بیشتری می دهد؟

میزان سودآوری و بازدهی سرمایه گذاری در بازارهای شاخص پرسشی است که این روزها در جامعه ما رایج است.البته یافتن راهی برای کسب سود مسئله اکثر مردم جهان است اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جامعه ما چند پرسش شهروندان ایرانی را متفاوت و پاسخ به آن را نیز سخت‌تر کرده است .
میزان سودآوری و بازدهی سرمایه گذاری در بازارهای شاخص پرسشی است که این روزها در جامعه ما رایج است.البته یافتن راهی برای کسب سود مسئله اکثر مردم جهان است اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جامعه ما چند پرسش شهروندان ایرانی را متفاوت و پاسخ به آن را نیز سختتر کرده است .

ارز و سهام و مسکن بازارهای عمده در جذب سرمایه های مالی هستند و مقایسه عملکرد این بازارها می تواند تا حدی پاسخ به پرسش های این روزهای جامعه باشد .

 

بازار ارز :

بازار ارز به سه دلیل عمده در دو سال گذشته بسیار پرتلاطم و البته پر بازده بوده است :

1 – تحریم های بین المللی علیه ایران

2 – ثبات دستوری نرخ ارز در دهه 80 شمسی

3 – افزایش تقاضا برای خرید ارزهای خارجی

طی دو سال گذشته تحریم ها باعث ایجاد اختلال در درآمد ارز ایران و کمیابی ارز شده که نتیجه آن افزایش قیمت ارز شد . همچنین در طول دهه 80 شمسی دولت با اتکا به درآمد افسانه ای نفت دلارهای نفتی را به بازار تزریق کرد و جلوی افزایش قیمت واقعی ارز را گرفت . به همین خاطر با به وجود آمدن اختلال ناشی از تحریم ها قدرت کنترل واقعی بازار به شدت کاهش یافت و تمام آنچه باید در طی ده سال به نرخ ارز اضافه می شد در طول دو سال گذشته و به صورت انفجاری اتفاق افتاد . کاهش مداوم ارزش ریال نیز این پیغام را به مردم داد که بهتر است ریال را به ارزهای دیگر تبدیل کنند و به دلیل تقاضای خرید ارز ، قیمت ارز بالا رفت و در نتیجه این عوامل بود که دلار آمریکا در برابر ریال از سطح 1850 تومان در بهمن ماه سال 90 به سطح 3800 تومان در بهمن ماه سال 91 رسید که رشدی معادل 105 درصد را نشان می دهد.

 

بازار مسکن :

بازار مسکن در یک سال گذشته به دو دلیل عمده  افزایش قیمت داشته است؛ اول اینکه انتقال بخشی از نقدینگی و سرمایه به بازار ملک که باعث رونق نسبی بازار ساخت و ساز شد و دوم به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه اقلام وارداتی که هزینه ساخت خانه را بالا برد.

به استناد برآورد مرکز آمار رشد قیمت مسکن در سال گذشته بیش از 45 درصد بوده است .

بازار سهام :

رشد در بازار سهام دلایل مشابهی با بازار مسکن دارد بهطوری که به دلیل افزایش ورود نقدینگی به بورس و دوم افزایش ارزش سهام شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند، شاخص کل بورس تهران در 12 ماه گذشته رشدی معادل 55 درصد را نشان می دهد.

در بازار سهام به دلیل تنوع شرکت های فعال  و تأثیرپذیری از جنبه های اقتصادی مختلف احتمال نوسان بیشتر از سایر بازارهاست.

https://shoma-weekly.ir/OII0rj