شهرستانها

کتابی که با توسل به امام هشتم(ع) منتشر شد

در این کتاب و در واقع در آن جلسات، استاد سیدعلی خامنه‌ای به بررسی اصول مبنایی مطرح در اندیشه اسلامی، با رویکردی اجتماعی، منسجم و هماهنگ با محور قراردادن قرآن کریم پرداخته است. سخنران محترم با محور قراردادن دسته‌ای از آیات در هر جلسه بُعدی از ابعاد اصول توحید، نبوت و ولایت را برای مخاطب توضیح داده است. نکته جالب اینکه، ایشان با طرح بحث ایمان در جلسات نخست، مخاطب را از بحث بر مفاهیم انتزاعی دور کرده و او را با آثار عملیِ پذیرش این اصول در زندگی فردی و اجتماعی آشنا می‌کنند.
حسام آبنوس- کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا) آن را پس از قریب به 40 سال دوباره احیاء کرد در واقع همان سخنرانیهای پر حرارت رمضان 53 شمسی است که در قالب این کتاب گردآوری شده است.

متن این کتاب پیاده شده سخنرانیهای استاد سیدعلی خامنهای است که ناشر با توسل به ذات نورانی حضرت علی بنموسیالرضا(ع) به تمام نوار جلسات دسترسی پیدا کرده و آنها را پیادهسازی میکند. گروه تدوین کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در موسسه صهبا سعی کردهاند لحن بیان رهبر معظم انقلاب در متن ملموس باشد و از این رو خواننده خود را در یک جلسه سخنرانی میبیند که در قامت یک کتاب برپا شده است.

با وجود گذشت بیش از 40 سال از آن روزها اما نکات مباحث مطرح شده همچنان پویا و جاری است و خواننده آنها را کهنه و قدیمی نمییابد؛ بلکه موضوعات مطرح شده از آنجا که ریشه در آیات قرآنی دارد مانند قرآن حیات جاودانه دارد.

در این کتاب و در واقع در آن جلسات، استاد سیدعلی خامنهای به بررسی اصول مبنایی مطرح در اندیشه اسلامی، با رویکردی اجتماعی، منسجم و هماهنگ با محور قراردادن قرآن کریم پرداخته است. سخنران محترم با محور قراردادن دستهای از آیات در هر جلسه بُعدی از ابعاد اصول توحید، نبوت و ولایت را برای مخاطب توضیح داده است. نکته جالب اینکه، ایشان با طرح بحث ایمان در جلسات نخست، مخاطب را از بحث بر مفاهیم انتزاعی دور کرده و او را با آثار عملیِ پذیرش این اصول در زندگی فردی و اجتماعی آشنا میکنند.

کتاب حاضر کتابی منحصر به فرد در زمینه اندیشه اسلامی است؛ عموم کتابهایی که با نام اندیشه اسلامی یا اصول یا عقاید نوشته شدهاند اصول اعتقادی دین را بیشتر به عنوان مفاهیم ذهنی تلقی کرده و در مقام اثبات و درستی این اصول و پاسخگویی به شبهات مطرح شده، هستند. برخلاف این کتابها، کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مباحث ضروری دین را به گونهای تعهدآفرین معرفی کرده است.

این کتاب با مبنا قراردادن آیات قرآن برای تبیین اصول اعتقادی اسلامی، کتابی است وحدتآفرین، برای امت اسلامی و معظم له در آن زمان دستهای پنهان استعمار را در ایجاد اختلاف بین امت اسلامی به خوبی میدیدند، لذا با تکیه بر اصول اساسی اعتقادی اسلامی مانند توحید زمینه وحدت امت اسلامی را فراهم آوردهاند.

از این رو کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که سلسله جلسات استاد سیدعلی حسینی خامنهای در رمضان المبارک 1353 شمسی است، در روزهایی که تفکری منحرف از سوی دشمنان اسلام به اسم اسلام در حال ترویج است را به گروههای مختلف که در پی یافتن حقیقت اسلام ناب محمدی(ص) هستند میتوان توصیه کرد.

https://shoma-weekly.ir/oSMlNl