اندیشه

کتابی به دستور امام عصر(عج)

نویسنده‌ این کتاب گرانقدر ماجرای نوشتن مکیال المکارم را چنین تعریف می‌کند: «... تا اینکه کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود، یعنی مولا و حبیب دل شکسته‌ام و امامی که در انتظارش هستیم. او را در خواب دیدم که با بیانی روح‌انگیز چنین فرمود: «این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» همچون تشنه‌ای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم...»
مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبیها» و نام کتابی است که به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) نوشته شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است. نویسنده این کتاب ارزشمند آیتالله سید محمد تقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمدآبادی از علمای بزرگ اصفهان است.

نویسنده این کتاب گرانقدر ماجرای نوشتن مکیال المکارم را چنین تعریف میکند: «... تا اینکه کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود، یعنی مولا و حبیب دل شکستهام و امامی که در انتظارش هستیم. او را در خواب دیدم که با بیانی روحانگیز چنین فرمود: «این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» همچون تشنهای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم...»

مولف در ادامه تعریف میکند که به دلیل مشکلات زندگی تا مدتی نمیتواند کتاب را بنویسد تا اینکه در سفر حج، مبتلا به وبا میشود و با خدا عهد میبندد که اگر خوب شود، کتاب را به اتمام برساند. پس از اتمام سفر و رهایی از بند بیماری، کتاب مکیال المکارم را نوشت و به قول خودش این کتاب: «همچون بهشتی بالا بلند و عالی مرتبه است و ثمراتش در دسترس و نزدیک به فهم، هیچ سخن بیهودهای از آن نشنوی، در آن چشمهها (ی علم و معرفت) جاری است.»

این کتاب ارزشمند دارای هشت بخش مهم است که در آن مؤلف ژرفاندیش با استناد به آیات و روایات متعدد، موضوعات بسیار اساسی و سرنوشتسازی را که اغلب جنبه کاربردی است و مورد ابتلای شیعیان و مسلمانان میباشد، مورد کاوش و دقت نظر و تأکید قرار داده است. در بخش اول به موضوع وجوب شناخت امام زمان(عج) از دیدگاه عقل و نقل میپردازد. بخش دوم کتاب اختصاص به اثبات وجود حضرت حجت(عج) دارد که خود شامل سه فصل جداگانه میشود و هرکدام با استناد به آیات و روایات و معجزات و کرامات، ابحاث گران سنگی را تقدیم حضور خوانندگان میکند. بخش سوم در بیان پارهای از حقوق و توجهات آن حضرت بر شیعیان است که به صورت مختصر و مفید ارائه شده است. بخش چهارم که از بخشهای مهم و مفصل کتاب به شمار میآید، اختصاص به توضیح درجات و ویژگیهای آن حضرت دارد که سبب دعای ما شیعیان به آن امام غایب میگردد. جالب اینکه این درجات و خصوصیات به طرز ابتکاری و به ترتیب حروف الفبا تنظیم و از حرف الف آغاز شده و در حرف ی پایان پذیرفته است. بخش پنجم نیز که از فصول مفصل کتاب به شمار میآید، به ثمرات و پیامدهای گوارای دعا برای فرج حضرت حجت(عج) اختصاص یافته است و مؤلف محقق در این بخش نیز با استناد به آیات و روایات، بحثهای جذاب و جالبی را برای خوانندگان ارائه میدهد و بدینترتیب، جلد اول کتاب مکیال المکارم به پایان میرسد.

جلد دوم کتاب با بخش ششم آغاز میشود. در این بخش مؤلف کتاب با تحقیق فراگیر خود که از میان آیات و روایات استخراج کرده، به پنجاه زمان و هشت مکان مشخص اشاره میکند که دعا برای آن حضرت در این زمانها و مکانها مورد عنایت و تأکید قرار گرفته است؛ از جمله زمانها: بعد از نمازهای واجب، در حال سجده، روز پنج شنبه، شب جمعه، در خطبه نماز جمعه، شب و روز نیمه شعبان، هنگام غم و اندوه، بعد از ذکر مصیبت امام حسین(ع)، روز غدیر، روز عرفه، روز عاشورا، روز عید نوروز، روز دحوالارض، و...، و از جمله مکانها: مسجدالحرام، عرفات، سرداب، حرم سید الشهدا(ع)، حرم امیرمؤمنان و سایر ائمه اطهار(ع) است.

بخش هفتم، به چگونگی دعا برای تعجیل ظهور امام مهدی(عج) اختصاص دارد. بخش هشتم که آخرین بخش کتاب است، در تبیین وظایف و تکالیف بندگان به خصوص شیعیان و مسلمانان در برابر ساحت مقدس حضرت حجت، امام مهدی(عج) است. این کتاب گرانسنگ در نوع خود کم نظیر است و از ابتکار عمل و نوآوری مؤلف حکایت دارد و به همین سبب مورد استقبال رجال علمی، پژوهشگران و عموم مردم قرار گرفته است.

https://shoma-weekly.ir/VpZShB