اقتصاد

کاهش قیمت نفت سیاسی است نه اقتصادی

آنچه که در یک ماه گذشته تاثیر بسیار زیادی بر کاهش قیمت نفت داشته بیش از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل سیاسی دارد و مهم‌ترین آن توافقات پشت پرده آمریکا با عربستان است. تجربه نشان داده با افزایش ناآرامی‌ها در منطقه آسیای غربی قیمت نفت افزایش می‌یابد ولی این بار درگیری‌های منطقه نه تنها افزایش قیمت نفت را به همراه نداشته است که کاهش بی‌سابقه آن را نیز به همراه داشته است.
حسین نجابت- روند نزولی قیمت نفت از چند هفته پیش شروع شده است و برای این روند شتابان باید دو موضوع را در نظر داشت، دلیل نخست را میتوان در تصمیمات دولت عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در اوپک جستجو کرد.

این کشور از یک ماه گذشته نفت تولیدی خود را با تخفیفهای ویژه به مشتریان آسیایی فروخته است و دلیل دوم را نیز باید به بحثهای اقتصادی در اتحادیه اروپا مربوط دانست؛ در چند ماه گذشته روند رشد اقتصادی در اروپا با پیش بینی اقتصاد دانان منطبق نبوده و همین امر موجب کاهش تقاضا برای نفت در بازار جهانی شده است.

اما آنچه که در یک ماه گذشته تاثیر بسیار زیادی بر کاهش قیمت نفت داشته بیش از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل سیاسی دارد و مهمترین آن توافقات پشت پرده آمریکا با عربستان است. تجربه نشان داده با افزایش ناآرامیها در منطقه آسیای غربی قیمت نفت افزایش مییابد ولی این بار درگیریهای منطقه نه تنها افزایش قیمت نفت را به همراه نداشته است که کاهش بیسابقه آن را نیز به همراه داشته است.

به نظر میرسد آمریکا و عربستان برای تحت فشار گذاشتن ایران و روسیه و گرفتن امتیازات از این دو تصمیم به کاهش قیمت نفت داشته تا از این طریق فشارهای طاقت فرسایی را به این دو اقتصاد تحمیل کنند. عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در اوپک تاثیر زیادی بر بازار این کالای استراتژیک دارد این کشور با تولید روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت میتواند روزانه بازار این محصول را در سراسر جهان متاثر کند، وقتی این کشور قیمت نفت خود را کاهش میدهد کشورهای دیگر نیز مانند ایران میبایست قیمت نفت خود را کاهش دهند تا مشتریان خود را از دست ندهند موضوعی که در ماه اخیر به خوبی مشاهده شد و مسئولان در وزارت نفت نیز آن را تایید کردند.

باید پذیرفت در شرایط کنونی اوپک نقش رهبری خود در بازار جهانی را از دست داده است و این موضوع به طور حتم در اجلاس آینده این نهاد و اختلاف میان اعضای آن مشاهده خواهد شد روند نزولی قیمت نفت ادامه داشته و به طور حتم اختلاف اعضا برای کاهش تولید موجب توقف این کاهش قیمت نخواهد شد با این حال عربستان نیز برای افزایش تولید نفت خود با محدودیتهای متعددی رو به رو است و نمیتواند در بلند مدت این افزایش تولید را ادامه دهد.

https://shoma-weekly.ir/YzDjpY