اقتصاد

کاهش سود بانکی باعث رونق فعالیت های اقتصادی می شود

چنانچه نرخ سود بانکی بالا باشد، فعالیت های اقتصادی سود آوری نخواهند داشت و وقتی فعالیت های اقتصادی سودآوری نداشته باشند خب مردم دچار ورشکستگی و رکود اقتصادی می شوند و مشکلات بعدی به وجود می آید. بنابراین برای جریان داشتن فعالیت های اقتصادی لازم است که نرخ سود بانکی کاهش یابد. در این صورت مردم می توانند تسهیلات بگیرند و این بر فعالیت های کشاورزی و خدماتی اثر می گذارد و باعث رونق آنها می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای جریان داشتن فعالیت های اقتصادی لازم است که نرخ سود بانکی کاهش یابد. در این صورت مردم می توانند تسهیلات بگیرند و این بر روی فعالیت های کشاورزی و خدماتی اثر می گذارد و باعث رونق آنها می شود.

موسی الرضا ثروتی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی «نما» ، در خصوص کاهش احتمالی نرخ سود بانکی در سال 95 و اثرات آن بر اقتصاد کشور گفت: همواره نرخ سود بانکی باید 2 درصد بیشتر از نرخ تورم باشد. در حال حاضر نرخ تورم 15 درصد است؛ بنابراین نرخ سود بانکی باید 17 باشد.

وی ادامه داد: چنانچه نرخ سود بانکی بالا باشد، فعالیت های اقتصادی سود آوری نخواهند داشت و وقتی فعالیت های اقتصادی سودآوری نداشته باشند خب مردم دچار ورشکستگی و رکود اقتصادی می شوند و مشکلات بعدی به وجود می آید. بنابراین برای جریان داشتن فعالیت های اقتصادی لازم است که نرخ سود بانکی کاهش یابد. در این صورت مردم می توانند تسهیلات بگیرند و این بر فعالیت های کشاورزی و خدماتی اثر می گذارد و باعث رونق آنها می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در خصوص عوارض پایین آوردن نرخ سود بانکی اظهار داشت: آسیبی که این کار به دنبال دارد این است که ممکن است مردم پول خود را به بانک نسپارند. همواره نیاز است که تعادلی بین عرضه و تقاضا برقرار باشد و این بالانس را دولت باید انجام دهد. دولت باید آمار بگیرد و ببیند وضعیت سپردهگذاری مردم چگونه است. اگر سپرده گذاری خوب بود پس می توانیم سود را پایین بیاوریم، اگر سپرده گذاری خوب نبود می توان نرخ سود بانکی را مقداری بالا نگه داشت؛ برای اینکه مردم تشویق بشوند پول خود را در بانک قرار بدهند. در هر صورت باید بین عرضه و تقاضا بالانس ایجاد شود و با هم سازگاری داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/NW1MTi