اقتصاد

کارشکنی آمریکا مانع استفاده از سوئیفت است

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است که نتایج تفاهم نامه های ایران با تجار و شرکت های خارجی در نیمه دوم سال به بار می نشیند.
یحیی ال اسحاق با بیان اینکه چشم بستن بر افزایش سفرهای سیاسی و تجاری هیات های خارجی بی انصافی بر روند رو به بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: این سفرها مقدمه ای برای شناخت و همکاری بلندمدت ایران و کشورهای دیگر خواهد شد.

وی در گفت و گو با پایگاه خبری امید هسته ای افزود: ما نمی توانیم از کنار سفر روسای جمهور و بیش از 150 هیات سیاسی و اقتصادی که به تهران آمده اند به راحتی عبور کنیم و بگوییم چون هنوز قراردادی امضا نشده است پس کاری هم صورت نگرفته است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: فعالین اقتصادی با حرف و شعار برای همکاری و سرمایه گذاری به هیچ کشوری نمی روند. اقتصاد برپایه عمل شکل می گیرد و تجار و بازرگانان بزرگ اروپایی و آسیایی به ایران می آیند چرا که برآوردشان از آینده بازار ایران مثبت است.

وی تاکید کرد: اهل بازار و تجارت از زیر و بم هر کاری اطلاع می یابد بعد برای مشارکت در آن ابراز تمایل می کند بنابراین درخواست شرکت های خارجی برای حضور در بازار ایران نشان دهنده موفقیت این ارزیابی ها است.

به گفته آل اسحاق بیشتر سفرهای صورت گرفته منجر به انعقاد تفاهم نامه های میان ایران و شرکت های موردنظر شده است اما برای اجرایی شدن این قرادادها باید اندکی منتظر ماند.

وی معتقد است که در صورت عادی سازی وضعیت منطقه،بهبود روابط ایران با برخی از کشورها و گشایش در همکاری های بین المللی بانک های ایران با بانک و موسسات پولی و مالی بزرگ جهان ما شاهد به سرانجام رسیدن تفاهم نامه های منعقده هستیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: تا سه سال پیش سطح ارتباطات ایران و کشورهای جهان به صورت کاملا مبهم و غیرشفافی در جریان بود که سفرهای اخیر مقامات سیاسی و هیات های تجاری و اقتصادی موجب می شود که این روابط کاملا شفاف و عیان شود.

وی با طرح این مطلب که بازار 80میلیونی ایران برای بسیاری از تجار و بازرگانان وسوسه انگیز است،ادامه داد:شرکت های خارجی علاوه بر بازار ما،با یک بازار 200تا 300میلیونی کشورهای اطراف ما نیز مواجه هستند که نمی خواهند تحت هیچ شرایطی ان را از دست بدهند.

آل اسحاق تاکید کرد: با فراهم شدن امکان استفاده از سیستم سوئیفت ما آماده تبادلات بانکی در جهان هستیم اما همانطور که رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده اند برخورداری از مزایای این سیستم هم در صورتی امکانپذیر است که آمریکایی ها از کارشکنی های خود دست بردارند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیرخارجه آمریکا در رابطه با عدم مانع تراشی واشنگتن در همکاری های بانکی ایران و اروپا متذکر شد: این مشکل نه از سوی جان کری بلکه از جانب دستگاه های دیگر اعمال شده است اما در هر صورت او نیز بخشی از هیئت حاکمه کشوری است که مانع این همکاری ها است.

این فعال اتاق بازرگانی افزود: در صورتی که بنا به گفته وزیرخارجه آمریکا،واشنگتن دست از کارشکنی در همکاری های اقتصادی ما با جهان بردارد دورنمای وضعیت اقتصادی ایران بسیار مثبت است.

وی تاکید کرد: برهمین اساس هم می گویم که برآورد بنده از رشد 2درصدی اقتصاد ایران از پاییز سال جاری است که امیدوارم با تلاش های تمامی دولتمردان و بنگاه های خصوصی اقتصادی به ثمر بنشیند.

به اعتقاد ال اسحاق وقت آن است که دست از بهانه گیری و ارائه ادعاهای واهی در مسیر اجرای برجام برداریم و همه تلاش کنیم تا وضعیت اقتصادی کشور در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/Y4XjpZ