زنان

کارت دعوت برای یک جشن بحران زا

حتما یادمان نرفته است که تا همین چند سال قبل وقتی زنی می‌خواست در اثر سوء رفتار و یا به اصطلاح یک علت بسیار منطقی و عاقلانه از همسرش جدا شود، بعد از بسیج یک خاندان و ریش سفیدی بزرگان طایفه وقتی صیغه طلاق جاری می‌شد، می‌توانسیم شدت ناراحتی و استیصال یک زن را بعد از فروپاشی زندگی‌اش که برای حفظ آن ‌‌نهایت تلاش خود را کرده بود ببینیم اما این روز‌ها سبک غصه خوردن بعد از این فاجعه بزرگ و یا به تعبیر بهتر مقبوض‌ترین حلال خدا دگرگون شده است.
محبوبه کاظمی پور- از وقتی سبک زندگیهایمان تغییر کرده انگار یادمان رفته چظور باید در شرایط بحرانی و غم انگیز زندگی ناراحت باشیم و غصه بخوریم اصلا غصه خوردنهایمان هم به سبک دیگری شده است...

حتما یادمان نرفته است که تا همین چند سال قبل وقتی زنی میخواست در اثر سوء رفتار و یا به اصطلاح یک علت بسیار منطقی و عاقلانه از همسرش جدا شود، بعد از بسیج یک خاندان و ریش سفیدی بزرگان طایفه وقتی صیغه طلاق جاری میشد، میتوانسیم شدت ناراحتی و استیصال یک زن را بعد از فروپاشی زندگیاش که برای حفظ آن ‌‌نهایت تلاش خود را کرده بود ببینیم اما این روزها سبک غصه خوردن بعد از این فاجعه بزرگ و یا به تعبیر بهتر مقبوضترین حلال خدا دگرگون شده است.

عدهای بعد از این اتفاق ناخوشایند مراسمی شبیه جشن ازدواج خود میگیرند و با دعوت از کسانی که شاهد ازدواجشان بودهاند، در محیطی شاد! طلاق خود را جشن میگیرند مراسمی که تهیه و توزیع کارتهای دعوت آن این روزها در سطح پایتخت صدای رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران را در آورده و در جلسه این شورا نسبت به شکل گیری و افزایش این پدیده هشدار داد.

اشاعه و گسترش چنین رفتارهایی در آینده حران آفرین خواهد بود چراکه در مرحله نخست بعد از عادی سازی طلاق در بین جامعه ایرانی نخستین قشری که دچار آسیب جدی میشوند، زنان و سپس کودکان هستند این آسیب در بعد روانی البته عمیقتر و جدیتر است و عادی جلوه دادن و حتی خوشایند کردن این مسئله و ترویج آن از طریق برگزاری مراسم جشن بحران زا خواهد بود و جامعه و البته نسل آینده را با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد کرد، زیرا عبور از خطوط قرمز آن هم در فضای خاموش برای تغییر سبک زندگی و با شیوه کاملا غربی میتواند هویت اسلامی ما را در طولانی مدت هدف قرار دهد.

بنابراین تدبیر نسبت به ترغیب جوانان به ازدواج، ارایه تسهیلات ازدواج آسان و پایدار در کنار ارایه مشاورههای صحیح و اصولی با تاکید بر نقش خانوادهها در تداوم زندگی مشترک با اتکا بر اصل مشورت و مانند آن میتواند از رشد پدیده طلاق جلوگیری کرده و در فرآیند زمانی مناسب حتی باعث افزایش ازدواجهای پایدار و مقاوم شود ضمن آنکه نباید از نقش آموزش در محیطهای گوناگون اعم از دانشگاهها و گروههای گوناگونی که جوانان در آنها عضو بوده و فعالیت میکنند غافل شد .

ضمنا تهیه و پخش برنامههای گوناگون در این زمینه و نمایش زندگیهای موفق که بر محور سبک زندگی اسلامی شکل گرفته و اکنون دارای قوام و پایداری هستند از طریق آنتن رسانه ملی در قالب فیلم، سریال و مستند میتواند با توجه به قدرت تاثیرگذاری این ابزار بر ذهن مخاطب در سیاست گذاریهای این مهم نقش موثری را ایفا کند و از این راه با عزم ملی و اراده همگانی در آینده شاهد خانواده و جامعهای پایدار بر مبنای معیارهای زندگی اسلامی باشیم.

*کارشناس علوم اجتماعی

https://shoma-weekly.ir/2LnQHS