ورزش

چه کسی مسئول این سقوط است؟

رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان برای فرنگی کاران ما خوش یمن نبود. تیم ملی ایران که سال گذشته و در حضور رقیب قدرتمندی چون روسیه با اختلاف امتیاز اندک نایب قهرمان دنیا شده بود امسال در عین بدشانسی عنوانی بهتر از چهارمی دنیا کسب نکرد. این در حالی است که تیم قهرمان جهان یعنی روسیه در میدان حضور نداشت. غیبت روس ها فرصت مناسبی بود تا تیم فرنگی ما بتواند به سهولت از سکوی قهرمانی دنیا بالا برود اما گویا تقدیر چنین نبود و تک ستاره های کشتی دنیا معادلات از پیش تعیین شده را بر هم زدند تا نه تنها دست ما به جام قهرمانی نرسد بلکه حتی روی سکوی جهانی هم جایی نداشته باشیم. به این ترتیب کشتی فرنگی ما ناکام بزرگ رقابت های جهانی ۲۰۲۲ صربستان بود. طبیعی است این ناکامی غیر منتظره و عملکرد ضعیف فرنگی کاران موجبات خشم و اندوه علاقه مندان ورزش اول را فراهم و آنان با حمله به کادر فنی خصوصا محمد بنا دلخوری خود را از نتایج ضعیف ابراز کنند. این در حالی است که پیشینه و عملکرد محمد بنا کاملا روشن و این مربی را می توان معمار تجدید بنای کشتی فرنگی لقب داد. اوج هنر وی در المپیک ۲۰۱۲ لندن رقم خورد جایی که فرنگی کاران ما در سایه مدیریت شادروان محمدرضا یزدانی خرم رییس وقت فدراسیون کشتی توانستند با کسب ۳ مدال ارزشمند طلا، بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران را رقم بزنند. بنا براین شکست امروز کشتی فرنگی را نمی توان صرفا متوجه این مربی کاربلد کرد بلکه ناکامی اخیر حاصل در ضعف عملکرد مجموعه فدراسیون و راس مدیریت قابل توجیه است. جایی که طی چند سال گذشته با حاشیه و جنجال ریز و درشت همراه بوده و به عبارتی کشتی، انگشت نمای ورزش کشور بوده! تحت این شرایط چه کسی می تواند منکر تاثیر حواشی در میان کادر فنی و قهرمانان تیم ملی کشتی باشد؟

محمدرضا کاظمی

عضو کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی

رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان برای فرنگی کاران ما خوش یمن نبود. تیم ملی ایران که سال گذشته و در حضور رقیب قدرتمندی چون روسیه با اختلاف امتیاز اندک نایب قهرمان دنیا شده بود امسال در عین بدشانسی عنوانی بهتر از چهارمی دنیا کسب نکرد. این در حالی است که تیم قهرمان جهان یعنی روسیه در میدان حضور نداشت. غیبت روس ها فرصت مناسبی بود تا تیم فرنگی ما بتواند به سهولت از سکوی قهرمانی دنیا بالا برود اما گویا تقدیر چنین نبود و تک ستاره های کشتی دنیا معادلات از پیش تعیین شده را بر هم زدند تا نه تنها دست ما به جام قهرمانی نرسد بلکه حتی روی سکوی جهانی هم جایی نداشته باشیم. به این ترتیب کشتی فرنگی ما ناکام بزرگ رقابت های جهانی ۲۰۲۲ صربستان بود. طبیعی است این ناکامی غیر منتظره و عملکرد ضعیف فرنگی کاران موجبات خشم و اندوه علاقه مندان ورزش اول را فراهم و آنان با حمله به کادر فنی خصوصا محمد بنا دلخوری خود را از نتایج ضعیف ابراز کنند. این در حالی است که پیشینه و عملکرد محمد بنا کاملا روشن و این مربی را می توان معمار تجدید بنای کشتی فرنگی لقب داد. اوج هنر وی در المپیک ۲۰۱۲ لندن رقم خورد جایی که فرنگی کاران ما در سایه مدیریت شادروان محمدرضا یزدانی خرم رییس وقت فدراسیون کشتی توانستند با کسب ۳ مدال ارزشمند طلا، بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران را رقم بزنند. بنا براین شکست امروز کشتی فرنگی را نمی توان صرفا متوجه این مربی کاربلد کرد بلکه ناکامی اخیر حاصل در ضعف عملکرد مجموعه فدراسیون و راس مدیریتقابل توجیه است. جایی که طی چند سال گذشته با حاشیه و جنجال ریز و درشت همراه بوده و به عبارتی کشتی، انگشت نمای ورزش کشور بوده! تحت این شرایط چه کسی می تواند منکر تاثیر حواشی در میان کادر فنی و قهرمانان تیم ملی کشتی باشد؟

فرنگی کاران ایران در این دوره از مسابقات جهانی نه تنها در مجموع تیمی نسبت به سال قبل نزول فاحش داشتند بلکه در کسب تعداد مدال های طلا هم فاصله زیادی با سال گذشته پیدا کردند. ما سال گذشته ۴ طلا و ۲ برنز به دست آوردیم اما امسال تنها به ۲ نقره و یک برنز بسنده کردیم.حالا اگر قرار باشد برخی از آقایان اعزامی به محل مسابقات این ناکامی را به داوری، میزبانی، بدشانسی و آسمان و ریسمان نسبت دهند به خودشان ارتباط دارد. این استدلال های بی ربط درست مانند اظهار نظر غیر کارشناس کشتی اعزامی به صربستان است که بین دو وقت مسابقه با هیجان از دلاوری نماینده کشورمان با حریف داد سخن می دهد اما در پایان نتیجه بر خلاف نظر او رقم می خورد! گویا در فدراسیون کشتی کسی این اختیار را ندارد تا به رییس فدراسیون یادآوری کند حضور این افراد در بطن و متن ورزش اول در حالی که اطلاعی از چند و چون آن ندارند جز ضرر برای کشتی و ایجاد خشم بین علاقه مندان ورزش اول حاصلی به همراه نخواهد داشت.

به نظر می رسد حکایت مدیریت در فدراسیون نیز همانند تصورات و ذهنیات برخی از وابستگان به این مجموعه است. در آنجا، به جای اینکه مشکلات و کم و کاستی ها با مشورت، رایزنی، آسیب شناسی و بهره گیری از نیروهای کارآمد حل و فصل شود با فردگرایی و یکسویه نگری مرتفع می شود. بدیهی است در چنین فضایی نباید به حرکت در چهارچوب درست و استوار دلخوش کرد. حاصل این شیوه حرکت یعنی سقوط آزاد تیم ملی کشتی فرنگی از عنوان قهرمانی که برایش کنار گذاشته شده بود تا عنوان چهارمی است. افکار عمومی این سئوال را دارند که چه کسی مسئول این وضعیت است و آیا اصولا پاسخگویی در فدراسیون وجود دارد، یا اینکه قرار است آقایان با بزرگنمایی برد احتمالی آزادکاران، نزول فاحش کشتی فرنگی را به قضا و قدر حواله دهند؟

https://shoma-weekly.ir/MJLEtW