اندیشه

چهارنکته انتخاباتی در باب غیبت و تهمت

«اهانت نکردن نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر و پرهیز از غیبت» بیان فرمودند. ما برای آشنایی با نامزدها قاعدتا باید به نقاط ضعف و قوت آنها اشراف پیدا کنیم. در این راه نیز با افرادی مشورت خواهیم کرد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دست اندرکاران برگزاری انتخابات یکی از الزامات انتخابات سالم را «اهانت نکردن نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر و پرهیز از غیبت» بیان فرمودند. ما برای آشنایی با نامزدها قاعدتا باید به نقاط ضعف و قوت آنها اشراف پیدا کنیم. در این راه نیز با افرادی مشورت خواهیم کرد. سوال این است که آیا صحبت کردن در مورد کاندیدای انتخاباتی تهمت و غیبت محسوب می شود یا خیر؟

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده مسئول بخش احکام دفتر مقام معظم رهبری به این سوال پاسخ داده اند که متن پاسخ به صورت تفکیک شده به شرح زیر است:

1- مشاوره دادن یا گرفتن غیبت نیست

صحبت کردن به معنای مشاوره و استفاده از فکر دیگران یا مشاوره دادن به دیگرانی که می خواهند رای بدهند در حدی که در انتخاب آن فرد تاثیر دارد غیبت و تهمت محسوب نمی شود.

2- دانستن موارد بی ربط غیبت یا تهمت است

آن مواردی که به این موضوع تاثیر و ربطی ندارد غیبت است و گاهی هم ممکن است تهمت باشد.

توضیح: گاهی ما با دانستن برخی صفات کاندیداها مطمئن به صلاحیت یا عدم صلاحیت یک فرد
می شویم لذا دیگر به نیازی به دانستن صفات دیگر آن افراد نداریم. همچنین اطلاع از برخی صفات کاندیداها اصلا لازم نیست و نباید به این بهانه آبروی افراد را اینگونه به مخاطره بیندازیم.

3- صحبت ها مربوط به نامزد و موضوع انتخابات باشد

بنابراین افراد مراعات کنند اگر در مورد نامزدها هم صحبت می کنند اولا صحبتهای نامربوط نباشد یعنی مربوط به خود نامزد باشد ثانیا مربوط به موضوع انتخاب باشد یعنی فردی که می خواهد وکیل مردم شود و از مسائل دیگر که گاهی جزء اسرار زندگی افراد هست از بیان آنها بپرهیزند که گاهی غیبت و گاهی هم تهمت و جزو گناهان کبیره است.

4- نوشتن در سایت در حکم گفتن با زبان!

درج در سایت هم همین حکم را دارد بنابراین مقلدان مراعات کنند.

رهبر انقلاب در همین رابطه فرمودند: «وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حکم [غیبت] است. یعنى خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کاغذ است، کتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه اینها می شود؛ یعنى ملاک استماع (شنیدن غیبت) در اینها وجود دارد مسلّماً. شنیدن به گوش خصوصیتى ندارد، خواندن در نامه هم عین همان است.» (7/10/1389)

https://shoma-weekly.ir/YwM3fU