شهرستانها

چهارشنبه سیاه اهواز

محمدرضا پهلوی روز بیست و ششم دی ماه سال 1357 با خروش یکپارچه ملت نجیب ایران مجبور شد که از ایران فرار کرده و به مصر برود. با فرار شاه همه آزادیخواهان و مردم شریف ایران خوشحال و نفس راحتی کشیدند. در شهر اهواز که از چند ماه پیش جلسات سخنرانی و اجتماعات مردمی تشکیل و همه در انتظار ورود امام خمینی و تشکیل حکومت اسلامی بودند نفس راحتی کشیدند. در بسیاری از خیابان های شهر اهواز مردم به خیابانها آمده و به صورت خود جوش به توزیع نقل و شیرینی پرداختند و این فرار مفتضحانه را به یگدیگر تبریک می گفتند اما دیری نگذاشت که به علت حوادثی تلخ این روز به « چهارشنبه سیاه » در تاریخ انقلاب اسلامی نام گرفت فرار شاه مردم شریف را به پیروزی نزدیک و امیدوار و در مقابل روحیه نیروهای نظامی را بسیار ضعیف و متزلزل نمود بطوری که فرار بسیاری از سربازان و درجه داران ارتش را موجب شد.
سیدموسی بلادیان- محمدرضا پهلوی روز بیست و ششم دی ماه سال 1357 با خروش یکپارچه ملت نجیب ایران مجبور شد که از ایران فرار کرده و به مصر برود. با فرار شاه همه آزادیخواهان و مردم شریف ایران خوشحال و نفس راحتی کشیدند. در شهر اهواز که از چند ماه پیش جلسات سخنرانی و اجتماعات مردمی تشکیل و همه در انتظار ورود امام خمینی و تشکیل حکومت اسلامی بودند نفس راحتی کشیدند. در بسیاری از خیابان های شهر اهواز مردم به خیابانها آمده و به صورت خود جوش به توزیع نقل و شیرینی پرداختند و این فرار مفتضحانه را به یگدیگر تبریک می گفتند اما دیری نگذاشت که به علت حوادثی تلخ این روز به « چهارشنبه سیاه » در تاریخ انقلاب اسلامی نام گرفت فرار شاه مردم شریف را به پیروزی نزدیک و امیدوار و در مقابل روحیه نیروهای نظامی را بسیار ضعیف و متزلزل نمود بطوری که فرار بسیاری از سربازان و درجه داران ارتش را موجب شد.

در صبح روز چهارشنبه حدود پانزده هزار نفر از طبقات مختلف مردم به خصوص معلمین و روحانیون در دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی که در مرکز شهر قرار داشت اجتماع بزرگی را تشکیل و مرحوم آیت اله خزعلی سخنرانی پر شوری را ایراد فرمودند.

اضافه می نماید که از مهرماه سال 1357 کلیه مدارس شهر اهواز در اعتصاب بود و معلمین به روشنگری مردم می پرداختند و حوزه های علمیه نیز در جهت روشنگری مردم تبلیغ میکردند. شهر اهواز مانند تعدادی از شهرهای بزرگ ایران حکومت نظامی داشت و سرلشکر شمس تبریزی فرمانده نیروی های نظامی بود که همواره در تلاش بود که به نظامیان طرفدار شاه روحیه بدهد.

با فرار شاه جامعه روحانیت اهواز در اقدامی مناسب اطلاعیه ای را صادر و مردم را به رعایت حفظ نظم و پشتیبانی از انقلاب دعوت نمود. آیت اله حاج سیدعلی شغیعی نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری که از فعالین و مورد احترام مردم بود در اینخصوص می فرمایند : « در جلسه جامعه روحانیت اهواز مقرر شد که با فرار شاه ما بایستی قضایا را قبضه کنیم که سوء استفاده و اغتشاش نشود و مردم هم در حسینه اعظم اجتماع کنند. در آنجا اطلاعیه ای که تنظیم شده بود توسط آیت الله موسوی جزایری خوانده شد تا مردم به وظایف خود بیشتر آشنا گردند و این اعلامیه
پیش بینی های اولیه برای خروج شاه و جلوگیری از هرج و مرج و تنظیم امور بود ».

در اعلامیه مذکور اجتناب از اهانت ، جرح و قتل ، رعایت حقوق مردم خصوصاً طبقات کم درآمد ، صلح و دوستی ، وحدت کلمه و پرهیز از تفرقه ، حفظ نظم و کنترل و رعایت دقیق امر بمعروف و نهی از منکر و دوستی و برادری و همچنین دقت در نگهداری از اموال عمومی مورد تاکید قرار گرفته بود. در پایان این اطلاعیه بسیاری از علمای شهر از جمله ایت اله سید محمدعلی موسوی جزایری ، آیت اله سیدعلی شفیعی ،حاج سید عبداله موسوی بهبهانی ، سید کاظم مرعشی ، شیخ ابوالقاسم انصاری ، سید محمدکاظم آل طیب ، شیخ مرتضی انصاری ، سید علاالدین موسوی جزایری و... امضاء کرده بودند. متاسفانه در مقابل بزرگواری های علمای شهر نظامیان طرفدار شاه فراری در شهر اهواز فاجعه آفریدند و با خروج از پادگانها و حمله مسلحانه با
تانک ها شهر و مردم بی دفاع را به خاک و خون کشیدند.

پیش از ظهر روز چهارشنبه 27/10/57 نظامیان طرفدار شاه در خیابانهای اصلی اهواز به تظاهرات و حمایت از شاه پرداختند.

تیراندازی های نظامیان به سوی مردم آغاز شد و ده ها نفر شهید و مجروح شدند. نظامیان به حسینیه اعظم و دانشگاه جندی شاپور و حتی خیابان های نادری ، پهلوی و سی متری هجوم آوردند. حملات گسترده و وحشیانه نظامیان بیش از یکصد شهید و زخمی به جای گذاشت . زد و خوردها در چهارشنبه سیاه 22 شهید و حدود 80 مجروح داشت که بیشتر آنان جوان و نوجوان بودند.

انتشار اسامی این شهدای مظلوم و مجروحین بی دفاع موج شدیدی از نفرت را در مردم به وجود آورد. این اقدام وحشیانه نه تنها سودی برای رژیم منحط و خبیث رژیم در بر نداشت بلکه موجب شد مردم اهواز مبارزه خود را علیه رژیم جنایکار پهلوی گسترش داده و تا پیروزی انقلاب اسلامی لحظه ای کوتاهی نکنند و بحمداله پانزده روز بعد از این حادثه تلخ و جانگاه و ورود شرافتمندانه امام روح اله خمینی به ایران شادمانی و شکرگزاری به درگاه حضرت حق را از خودشان نشان دهند. یاد آن شهدای گرانقدر را گرامی می داریم و از توفیق دهنده واقعی ملتمسیم که ما را قدردان این انقلاب شکوهمند که ان شاءالله زمینه ساز حکومت حضرت مهدی (عج) است قرار دهد.

https://shoma-weekly.ir/dte15q