زنان

چشم انداز ایران و زن ایرانی رو به افق های روشن است

قبل از انقلاب دیدگاهی که نسبت به زن در اجتماع کاری وجود داشت یک دیدگاه کالامآبانه و تجارت‌طلبانه بود و به عبارت بهتر به زن بر مبنای کرامت و عزت او توجه نمی شد بلکه بر مبنای ویژگی های ظاهری مورد نظر دیگران قرار می‌گرفت.

قبل از انقلاب دیدگاهی که نسبت به زن در اجتماع کاری وجود داشت یک دیدگاه کالامآبانه و تجارتطلبانه بود و به عبارت بهتر به زن بر مبنای کرامت و عزت او توجه نمی شد بلکه بر مبنای ویژگی های ظاهری مورد نظر دیگران قرار میگرفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به دیدگاه های رهبر کبیر انقلاب که نشأت گرفته از نص صریح اسلام بود یک نگاه کرامتمدار به زن شد و زن با توجه به این مسئله وارد عرصه اجتماع شد و با در نظر گرفتن این جمله معروف حضرت امام (ره) که از دامن زن ، مرد به معراج می رود، تأثیر ویژهای برحضور زنان در عرصه های مختلف گذاشت و عملاً بانوان ما چه در زمان انقلاب و چه در زمان جنگ تحمیلی به خوبی نقش آفرینی کردند. این حضور در جبهه ها در قالب عملیات ناممکن و یا مبارزه مستقیم صورت می گرفت و در پشت جبهه نیز با ارسال کمک های گوناگون برای رزمندگان بود. بعد از جنگ تحمیلی با توجه به قابلیت های زنان عرصه برای ورود آنان به فعالیتهای مدیریتی بازشد. انطباق آماری فعالیت های زنان قبل و بعدازانقلاب دربعد مدیریت وشادابی زنان گواه پویایی زنان در بعد از انقلاب است. مطابق همین آمار، درصد ورود دختران به دانشگاه ها به اندازه چشمگیری رشد داشته است.حضور زنان در عرصه هایی نظیر وزارت و مانند آن نیز یکی از نقاط روشن درکارنامه درخشان جمهوری اسلامی ایران است. در حقیقت در نظام جمهوری اسلامی راه برای حضور زنان در عرصه سیاسی کاملاً باز است و این سبب ورود زنان به حیطه علم نشده است، البته درصد ورود زنان به دانشگاهها نیزگواه این امراست وچشم انداز ایران و زن ایرانی  را روبه افق های روشن نشان می دهد و همین امر بیانگر این است که راه درجامعه اسلامی برای زنان باحضور قید حجاب باز است و زن ایرانی می تواند از این طریق درهمه صحنه ها با رعایت وحفظ حجاب شأن، منزلت وکرامت حقیقی خود وارد شود.

سیده سکینه عمرانی

https://shoma-weekly.ir/zHNR3W