اقتصاد

چرا کالای چینی بی کیفیت است؟

چین به هیچ عنوان تولیدکننده محصولات بی‌کیفیت نیست زیرا اگر چنین بود نباید تمام بازارهای کشورهای اروپایی و امریکایی مملو از اجناس چینی با کیفیت و مرغوب باشد یا اینکه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی حاضر به راه‌اندازی خط تولید در چین می‌شدند تا با برند خود در چین کالا تولیدکنند.
اسدالله عسکراولادی- چین با صادرات بیش از ۲هزار و ۱۵۰میلیارد دلاری در سال به تمام کشورهای دنیا نمی‌تواند صادرکننده محصولات بی‌کیفیت به بازارهای جهانی باشد زیرا کشورهای توسعه‌یافته به هیچ عنوان حاضر به خرید محصولات بی‌کیفیت و فاقد استاندارد نخواهند بود.
در ایران هرگاه نام کالای چینی به گوش می‌رسد بلافاصله مردم یاد کالاهای بی‌کیفیت چینی می‌افتند شاید به علت این است مدت زمان استفاده از آن کالای ارزانی که خریداری کرده‌اند به یک ماه نیز نرسیده است و همین امر موجب شده تا مردم و مصرف‌کنندگان ایرانی همواره کالاهای چینی را به عنوان کالاهای بی‌کیفیت بشناسند.


در شرایطی که بیشتر کالاهای چینی وارد شده به ایران فاقد کیفیت است شاید به این نتیجه رسیده باشیم که این کشور تنها تولیدکننده محصولات بی‌کیفیت و فاقد استاندارد است و در عرصه تولیدات بی‌کیفیت نیز تبحر خاصی دارد اما مهم‌ترین نکته این است که آیا کشورهای توسعه‌یافته حاضر به خرید اجناس بی‌کیفیت از چین خواهند بود؟ آنچه مسلم است اینکه چین به هیچ عنوان تولیدکننده محصولات بی‌کیفیت نیست زیرا اگر چنین بود نباید تمام بازارهای کشورهای اروپایی و امریکایی مملو از اجناس چینی با کیفیت و مرغوب باشد یا اینکه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی حاضر به راه‌اندازی خط تولید در چین می‌شدند تا با برند خود در چین کالا تولیدکنند.

در این کشور از یک کالا با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت تولید می‌شود و متاسفانه واردکنندگان ما برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید بی‌کیفیت‌ترین محصولات چینی می‌کنند البته آنان به خوبی می‌دانند که این کالاها فاقد کیفیت، استاندارد و مرغوبیت هستند. متاسفانه بی‌توجهی به نیاز مردم و تاکید بر حفظ سلامت مصرف‌کنندگان یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که ما در عرصه واردات و صادرات بارها و بارها آن را تجربه کرده‌ایم. بسیاری از صادرکنندگان ایرانی به خاطر کسب سود بیشتر و آنی اقدام به توزیع محصولات بی‌کیفیت و فاقد استاندارد می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا ما بازار بسیاری از کالاها را به سرعت از دست بدهیم زیرا حفظ سلامت مصرف‌کنندگان همواره در کشورهای مختلف مورد توجه است و کسی حاضر به غفلت از این موضوع نیست، بنابراین ایران بازارهای صادراتی خود را به این دلیل در اسرع وقت از دست می‌دهد.

همین تجربه را نیز در عرصه واردات داریم تا جایی که بیشتر واردکنندگان ایرانی هنگام خرید محصولات خارجی تلاش می‌کنند بی‌کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین کالا را خریداری کنند تا بدین طریق سود بیشتری در کوتاه‌مدت به‌دست بیاورند و از آنجایی که در سال‌های اخیر چین عمده‌ترین کشور تامین‌کننده کالاهای وارداتی ایران بوده، همین اقدام واردکنندگان موجب شده تا نام چین بلافاصله در ذهن مردم با واژه بی‌کیفیت مترادف شود و این درحالی است که باید نام تولیدکنندگان و واردکنندگان ایرانی هم‌ردیف و مترادف با واژه بی‌کیفیت قرار بگیرد. من ۳۰سال است که تجارت می‌کنم و در این سال‌ها تجارت برای من حکم عبادت را داشته زیرا صادرات کالا را جهاد در راه خدا می‌دانم اما یکی از نکاتی که در تجارت نباید از آن غفلت کنیم این است که از یکسو نباید به‌خاطر منافع کوتاه‌مدت اخلاقیات در تجارت را از بین ببریم و ازسوی دیگر کسب منافع کوتاه‌مدت نباید موجب شود تا ما روابط اقتصادی بلندمدت خود را از دست بدهیم.

منبع:روزنامه صمت

https://shoma-weekly.ir/XPYSqe