ورزش

چرا عاقل نیندیشد از آغاز، پایان را

بدبین‌ترین افراد هم نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که پس از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی برزیل و همگروه شدن کشورمان با تیم‌های آرژانتین، بوسنی و نیجریه ده‌ها هزار کاربر ایرانی به صفحه شخصی «لیونل مسی» در فضای مجازی حمله کرده و به زبان فارسی و انگلیسی به ستاره تیم ملی آرژانتین توهین کنند.
مهدی یکتا- بدبینترین افراد هم نمیتوانستند پیشبینی کنند که پس از مراسم قرعهکشی جام جهانی برزیل و همگروه شدن کشورمان با تیمهای آرژانتین، بوسنی و نیجریه دهها هزار کاربر ایرانی به صفحه شخصی «لیونل مسی» در فضای مجازی حمله کرده و به زبان فارسی و انگلیسی به ستاره تیم ملی آرژانتین توهین کنند.

هنوز هم ما نمیتوانیم به خود بقبولانیم چرا برخی نوجوانان و جوانان احساساتی که ما فقط اسم «ایرانینما» میتوانیم روی آنان بگذاریم باید به جای گفتار شیرین و محترمانه، این چنین به «لیونل مسی» و خانوادهاش فحاشی کنند!؟

نوشتن از ادب، متانت و البته محبوبیت این ستاره آرژانتینی توضیح واضحات است، کما اینکه «لیونل مسی» در پی این اتفاقات در صفحه شخصیاش نوشت:«متأسفم، این پیامها دوستانه نیست. من به هر سه حریف آرژانتین در جام جهانی احترام میگذارم و سلام میکنم و از دیدار با آنان خوشحال میشوم» تصورش را بکنید به جای «لیونل مسی» با «زلاتان ابراهیموویچ» یا «ماریو بالوتلی» طرف بودیم. آنگاه چه میشد؟ از این دو فوتبالیست توقع همه گونه رفتار و گفتاری وجود دارد، اما «لیونل مسی» فوق ستاره چند سال اخیر فوتبال جهان از هر لحاظ یگانه است و شکیبایی کاپیتان تیم ملی آرژانتین ستودنی. شاید بتوان گفت فحاشی به اعضای خانواده «لیونل مسی» و استفاده از الفاظ رکیک به نوعی توهین به فرهنگ اصیل ایرانی است. فراتر از آن این رفتارها مایه شرمساری است و جای بسی تأسف دارد که برخی هواداران فوتبال ما به دلیل تعصبهای کورکورانه آبروی یک تمدن چند هزار ساله را میبرند! به راستی این «ایرانینما»ها با این فحاشی و اهانتها به همسر، مادر و خانواده ستاره بارسلونا به دنبال چه چیزی هستند!؟ چرا نباید عواقب این کارها را بسنجیم؟! لیونل مسی که یک فوتبالیست متواضع و مؤدب در داخل و خارج از زمین مسابقه است. او حتی از خشونت بیش از اندازه حریفان هم عصبانی نمیشود و عکسالعملی نشان نمیدهد از طرفی تمام دنیا این اعجوبه آرژانتینی را دوست دارند و در ایران هم کم طرفدار ندارد. چرا؟ با این رفتارها نه تنها خاطر اسطوره متواضع فوتبال جهان را مکدر کردیم، بلکه نگاه فوتبال بینالمللی را نیز نسبت به هواداران ایرانی تغییر دادیم و حالا ضروری است این سنگ پرت شده داخل چاه را عاقلان در آورند. از امروز تا ۶ ماه آینده که مسابقات جام جهانی برزیل آغاز میشود. وظیفه فدراسیون فوتبال سنگینتر خواهد بود. علی کفاشیان و مسئولان فدراسیون باید خلاف آن کند که برخی «ایرانینما»ها کردند و به جاست روح عطوفت، انسانیت، معرفت و فرهنگ اصیل ایرانی را در کالبد فوتبال بدمند و از «لیونل مسی» رسماً دلجویی کنند. در پایان نشریه «شما» نیز این رفتار اخیر را محکوم کرده و بار دیگر یادآور میشود که فرهنگ ناب ایرانی سرشار از معرفت، عیاری و روح جوانمردی است و با این اقدامات زشت منافات دارد.

https://shoma-weekly.ir/zdSi4o