ورزش

چرا جام «تختی» از لیست فیلا حذف شد؟!

بنابر اخبار واصله، مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد، جام جهان پهلوان تختی از لیست مسابقات جایزه بزرگ فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) حذف شد!
امید توکلی- بنابر اخبار واصله، مسابقات بینالمللی کشتی آزاد، جام جهان پهلوان تختی از لیست مسابقات جایزه بزرگ فدراسیون بینالمللی کشتی (فیلا) حذف شد!

از قرار معلوم در تقویم جدید فیلا جام ساساری ایتالیا جایگزین جام تختی شده است.

البته با توجه به بیاعتنایی مسئولین ورزش کشورمان به مسابقات جام تختی و عدم دعوت از کشورهای صاحبنام و... پیشبینی میشد که این اتفاق ناخوشایند بیفتد ولی حالا باید بپرسیم؛ به راستی چرا؟ شادروان تختی که این همه به او افتخار میکنیم، این قدر این جهان پهلوان به کشتی ایران جایگاه و اعتبار داد و نقش تعیین کننده در ورزش کشورمان ایفا کرد.

هم او بود که به کشتی ما احساس غرور داد و با مدالهایش سربلند شدیم و با رفتارهای پهلوانیاش به جایگاهی رسیدیم که هنوز هم الکساندر مدوید و سایر رقبایش کلاه از سر بر میدارند و از منش و اخلاق تختی میگویند.

مهمتر از همه قهرمانیها و مدالها – که در جای خود بسیار ارزشمند است – آقا تختی بود که با جوانمردی و رفتار شرافتمندانهاش خاطراتی برای همه ما به جای گذاشت که نه گذشت سالها باعث کمرنگ شدن آنها شد و نه حتی مرگ او.این چنین زنده یاد تختی الگوی ورزشمان شد و ... حالا وظیفه ما چیست!؟

نوبتی هم باشد نوبت ما بود که از اسم و جان آن مرحوم صیانت کنیم. اکنون وقتی خبر حذف جام تختی از تقویم فیلا به گوشمان میخورد، غم و اندوهی عمیق وجودمان را فرا میگیرد و باز از خود میپرسیم: چرا!؟

مگر ما چند تختی در تاریخ وزرش کشورمان داریم که با پهلوانی این چنین برخورد میکنیم؟

زنده یاد تختی چه چیزی از ایوان یاریگین کم دارد که روسها اجازه نمیدهند فیلا به حذف جام یاریگین حتی فکر کند؟

متأسفانه این اتفاق تلخ و قابل پیشبینی افتاد و همه آنهایی که دستاندرکار فدراسیون کشتی، وزارت ورزش و حتی کمیته ملی المپیک هستند نیز مقصر به شمار میروند، این افراد که زمینه حذف جام تختی را به دلیل بیتوجهی فراهم ساختند باید لااقل پاسخی قانعکننده برای دوستداران کشتی و آقا تختی داشته باشند چون ورزش ما به راحتی اسم تختی را بهدست نیاورده که به همین راحتی از دست بدهد!

 

   نکته

از این خندهدارتر نمیشود که در پی این اتفاق، فدراسیون کشتی کشورمان اعلام کرد: تلاش میکنیم که رقابتهای بینالمللی جام تختی تا سال 2014 به تقویم فیلا برگردد!

 

   مؤخره

نمیدانیم این یادآوری چه ربطی میتواند با مطلب فوق داشته باشد (قرار هم نیست همه مطالب به هم ربط داشته باشد!) ولی همانطور که میدانید ایران میزبان جامجهانی کشتی در سال 2013 است. رقابتهایی که قرار است در روزهای دوم و سوم اسفند ماه سالجاری در تهران برگزار شود و... اما جالب اینجاست که فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) در این شرایط بحرانی اقتصادی و نوسانات ارزی دستور جوایز 400 هزار دلاری برای این رقابتها صادر کرده است. این در حالی است که سال گذشته جوایز مسابقات جامجهانی 100 هزار دلار بود و آذربایجان میزبان با بیاعتنایی به دستور فیلانشینان به تیم کشورمان به عنوان قهرمان مسابقات جامجهانی فقط و فقط 20 هزار دلار به عنوان پاداش اهدا کرد! حال چگونه است که مسئولین فیلا به یکباره جوایز رقابتهای جامجهانی را 4 برابر کردهاند؟ آیا این دستور عجیب و غریب یک اتفاق است یا اینکه مثل همیشه در پس پرده اتفاقاتی نهفته و ما بیخبریم؟!

راستی چرا سال گذشته که آذریها 80 درصد جوایز را کاهش دادند، کسی اعتراض نکرد؟

 

https://shoma-weekly.ir/Uc3wgh