ورزش

چرا برخی جوانان امروز مجذوب الگوی غربی می‌شوند؟

حدود یک دهه پیش حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای بر اهمیت ورزش زورخانه‌ای و باستانی و فرهنگ مذهبی عمیق آن داشتند و به قول معروف حجت را تمام کردند.
سعید سعید زاده - کیست که فرهنگ لوطی‌گری و جوانمردی ایران را بشناسد و نداند سرچشمه این چشمه جوشان معرفت و انسان دوستی ورزش باستانی و زورخانه‌ای است.
بی تردید یکی از پرسش‌های جامعه‌شناسان ایرانی این است که چرا جوانان امروز ما مجذوب الگوهای غربی می‌شوند؟
شاید یکی از جواب‌ها سؤالی است که می‌پرسد: ما چه تلاشی در جهت آشنا کردن نسل جوان با آیین پهلوانی، عیاری و جوانمردی و مذهبی انجام داده‌ایم؟ جوان امروز در کدام مکتب باید با الگوی جوانمردان عالم حضرت علی(ع) آشنا شود؟ تمام داشته‌های جوان امروز یک قصه تکراری از پوریای ولی است که نه حق مطلب را ادا می‌کند و نه از نظر ظاهری نسل جدید را مجذوب.
جوان امروز وقتی به هر شبکه تلویزیونی و رادیویی سرک می‌کشد و یا لا به لای هر جریده‌ای را ورق می‌زند به کریستیانو رونالدو و لیونل مسی برخورد می‌کند، طبیعی است از نظر ظاهری تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
حال آن که ورزش باستانی و زورخانه‌ای با ریشه‌ای عمیق در اعتقادات مذهبی و سرشار از فرهنگ عیاری و مردانگی پیش روی ماست. باید جوان امروز را قبل از هر چیز با این ورزش ایرانی و اصیل آشنا کرد که ایثار و گذشت را آموزش می‌دهد و تکیه بر فرهنگ مذهبی ما دارد.
زمانی نه چندان دور وقتی یک نفر از زندان آزاد می‌شد و یا اینکه مشکل خاصی برای یک نفر پیش می‌آمد پهلوانان زورخانه‌ای ترتیب مجلس ساده‌‌ای را می‌دادند. چای و شیرینی پخش می‌کرد و هر کس به فراخور جیب و وضع مالی خود پس از صرف چای و شیرینی کمک نقدی می‌کرد. در این مراسم هر یک از جوانمردان سعی می‌کرد در انفاق از دیگری پیشی بگیرد و همین مسأله باعث می‌شد پول قابل توجهی که برای امرار معاش و شروع یک کاسبی حلال مناسب بود، جمع شود و شخص زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کرد و...
آیا جوان امروز با چنین فرهنگی آشناست؟ به راستی چه بر سر زورخانه‌های ما در سراسر کشور آمد، یا تبدیل به کافی شاپ و رستوران شدند و یا قربانی بساز و بفروش‌ها!
دقت کنید چه گفتیم. شاید این حرفها تکراری باشد. شاید بارها آن را شنیده باشید اما چه باید کرد؟ برخی اوقات شاید تکرار مکررات مؤثر واقع شود. یک زمانی، یک دوره‌ای یک شعبان ملعونی ورزش باستانی و زورخانه‌ای را به خدمت رژیم منحوس پهلوی در آورد ولی فراموش نباید کرد که در همان زمان نیز بسیاری از ورزشکاران با شرف و با وجدان باستانی و زورخانه‌ای خرج خود را از شعبان بی مخ و جیره‌خواران شاه جدا کردند.
از آن گذشته حدود یک دهه پیش حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای بر اهمیت ورزش زورخانه‌ای و باستانی و فرهنگ مذهبی عمیق آن داشتند و به قول معروف حجت را تمام کردند. بنابر این می‌بینید که یکی از راههای نجات جوانان امروز ما از تهاجم غربی، آشنا کردن آنان با این ورزش اصیل و مذهبی است. امید آن است نسل جدید با آشنایی بیشتر با پیشینه ورزش زورخانه‌ای و باستانی و فرهنگ جوانمردی در زندگی الگویی چون امیرالمؤمنین(ع) داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/tU9SoH