اقتصاد

چالش و گفت و شنودهای هفت وزیر اقتصادی در مجلس

هفته گذشته هفته دفاع وزرا در مجلس بود و از آن رو که گروه اقتصادی با هفت وزیر رکورد بیشترین وزرای مرتبط را در مجلس داشت!

هفته گذشته هفته دفاع وزرا در مجلس بود و از آن رو که گروه اقتصادی با هفت وزیر رکورد بیشترین وزرای مرتبط را در مجلس داشت! تلاش کردیم تا با جمع آوری خلاصه ای از شاخصترین سخنان هریک از این اعضای اقتصادی کابینه دورنمایی را به خوانندگان ارائه کنیم:

 

وزیر اقتصاد و دارایی، طیبنیا: فاز دوم هدفمندی مشروط! و استقلال بانک مرکزی پیگیری میشود

وی در نطق خود در مجلس گفت: نارسایی های مزمن در اقتصاد ایران به دلیل فشارهای تورمی تشدید شده است، ضمن اینکه در سیاستهای پولی و بانکی افزایش استقلال بانک مرکزی در دستور کار دولت یازدهم خواهد بود.

برای اولینبار پس از انتخاب دکتر روحانی، کارگروهی از اقتصاددانان برجسته تشکیل شد و بر این اساس سند هماهنگی در رویکرد سیاست های اقتصادی و تصمیم گیری در این زمینه ها در زمان اجرا مدنظر قرار می گیرد. از این طریق انتخاب رئیس کل بانک مرکزی نیز انجام می شود.

گفتنی است وی یک تکنوکرات با سابقه کم فعالیت سیاسی است و مخالفت سنگینی با او در مجلس صورت نگرفت.

 

وزیر پیشنهادی نفت، زنگنه از موضع اقتدار زیر فشار اتهامات!: عسلویه را من عسلویه کردم / با هیچ گونه فسادی مماشات نکردم

وزیر پیشنهادی نفت با ارائه توضیحاتی درباره برخی شبهات و ابهامات موجود در قرارداد کرسنت و استات اویل با بیان این که عسلویه را من عسلویه کردم گفت: اگر میادین نفت و گاز و فازهای پارس جنوبی که در زمان من به تولید رسید، نبود امروز نفت و گازی برای تولید و صادرات در اختیار نداشتیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت، نعمت زاده در دفاع از اتهام کهنسالی: شورای انقلاب در 33 سالگی مرا وزیر کرد/ سکته قلبی نداشتهام!

وی با بیان اینکه در سن 33 سالگی بنا به انتخاب شورای انقلاب به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی منصوب شدم، اظهار داشت: از آن زمان تاکنون حدود 35 سال میگذرد، در این 35 سال سن همه از جمله سن زیادتر شده اما خوشبختانه در طول انقلاب تجاربی را آموختهایم که دانش ما بیشتر شده و شناخت ما نسبت به مسائل و حل و فصل آنها افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است وی از سوی نماینده مخالف(علیرضا زاکانی) به اتهام در مفاسد مالی متهم شده و از سوی احمد توکلی به خوردن سوگند جلاله دروغ در جریان پیگیری تخلفات، همچنین در مورد وی نامه ای از سوی رییس فعلی شورای عالی امنیت ملی به مجلس ارائه شده است که طی آن از  وجود نامه ای از رییس اسبق این شورا؛ یعنی دکتر حسن روحانی در مورد تخلفات وی در دوران وزارت نفت دولت خاتمی اطلاع رسانی می شود.

 

چیت چیان، وزیر پیشنهادی نیرو اعلام خطر کرد:  ایران به مرحله بحران آب رسیده است!

وی  با تشریح آخرین وضعیت توسعه صنعت آب و برق و فاضلاب از کاهش شدید منابع مالی و اعتباری به عنوان مهمترین چالش پیشروی توسعه صنعت آب و برق کشور یاد کرد و افزود: سالانه معادل 70 میلیارد متر مکعب گاز در نیروگاه ها سوخت مصرف می شود که به دلیل کاهش گازرسانی بخش عمده آن از طریق فرآورده های نفتی تأمین می شود.

 

حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: واردات 14 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی/  جلوی واردات بی رویه را میگیرم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه نتیجه بیتوجهی به خودکفایی محصولات کشاورزی این بود که بیش از 14 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی به کشور داریم، گفت: باید جلوی واردات بی رویه محصولات کشاورزی را گرفت.

گفتنی است شعار خودکفایی گندم در دوران وزارت وی در کابینه خاتمی محقق شدکه متأسفانه بعداً از بین رفت.

 

آخوندی، وزیر پیشنهادی مسکن، راه و شهرسازی و اتهامات سبز: برنامه تأمین مسکن ما فراتر از مسکن مهر است/ توضیحات آخوندی درباره فتنه 88

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای بنده بسیار سخت است که وفاداریام از سوی برخی زیر سؤال میرود، گفت: برنامه تأمین مسکن ایران فراتر از مسکن مهر است.

او همچنین در زمینه راه سازی گفت: اتصال شبکه ریلی و جاده ای به کشورهای همسایه که موجب افزایش ترانزیت و رونق اقتصاد می شود از ضروریات صنعت حمل و نقل است که توسعه کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب از درخواستههای نمایندگان مجلس هم بوده است.

 

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه، ربیعی و دفاع از اتهام امنیتی شدن اقتصاد: توضیحات ربیعی درباره امنیتی بودن کابینه و فتنه 88 / وزارت کار را به حیات خلوت تبدیل کردند

وی با بیان اینکه تنها راه نجات ما «ایجاد شغل است و شغل است و شغل»، این وزارتخانه را مسئول ایجاد اشتغال دانست و گفت: وزارتخانه تبدیل به حیات خلوت و سیاستزده شده است.

لازم به ذکر است ربیعی در جزئیات سخنان مخالفان به سوابق امنیتی و امنیتی کردن فضای اقتصاد متهم شده بود که وی در پاسخ گفت: پاسخ من این است آیا باید یک پزشک، اقتصاددان یا آسیبشناس اجتماعی برای مدیریت در این وزارتخانه انتخاب میشد؟ فردی که بتواند توازنی بین رفاه اجتماعی، کار و تعاون ایجاد کند کجاست؟ این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک میخواهد و من مدیری استراتژیست هستم.

تصور از امنیتی بودن چیست؟ تصویر از امنیت چه تصویری است؟ در دنیا هوشمندترین سیاستمداران و استراتژیست ها همواره در بخش امنیت فعالیت می کنند. من پاسدار بودم و از گذشته خود هیچگاه دور نشدهام.

https://shoma-weekly.ir/Voe2N1