ورزش

چالش‌های برنامه‌ریزی شده برای پرسپولیس

اشتباهات داوری در هفته‌های اخیر گریبان تیم سرخپوش را بیشتر از سایر باشگاه‌های کشور گرفته و آنان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

شاهین تهرانی- قصه کهنه اشتباهات داوری و عکسالعملهایی که این اشتباهات برمیانگیزند، مدتهاست که فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داده، این داستان تا جایی پیش رفته که در مقطعی نسبتاً طولانی شاهد آن بودیم که مسئولین امر به این نتیجه رسیدند که حداقل در دیداری به حساسیت دربی تهران از داوران خارجی سود ببرند. تصمیمی که خشم جامعه داوری فوتبال ایران را برانگیخت و به نوعی تحقیر آنها را در پی داشت. این تصمیم البته بعد از چند سال لغو شد و حالا مردان سیاه جامه ایرانی، در دربی تهران هم سوت میزنند اما قصه اشتباهات ویرانگر آنان تمام نشده و حتی در دربیها هم شاهدشان بودهایم.

اشتباهات داوری در هفتههای اخیر گریبان تیم سرخپوش را بیشتر از سایر باشگاههای کشور گرفته و آنان را تحتتأثیر قرار داده است. پرسپولیس درفصول اخیر و در نیمفصل اول لیگ دوازدهم در افت قرار داشت و به دلیل مسائل فنی و روانی نمیتوانست نتیجه بگیرد، درست از زمانی که روی غلتک افتاد و نتایج بالنسبه خوبی را کسب کرد، با اشتباهات مکرر و عجیب داوران مواجه شد. پنالتیهای سوخته، اخراجهای بیدلیل، آفسایدهایی که آفساید نبودند و... همه و همه پشتسر هم ردیف شدند تا اعصاب سردار رویانیان به هم بریزد و در یک مصاحبه جنجالی اعلام کند که قصد دارد تیمش را از لیگبرتر و جامحذفی بیرون بکشد!

اتخاذ این تصمیم که بی‌شک فوتبالی نیست و در ادبیات و قوانین فوتبالی جایی برای آن در نظر گرفته نشده است، تعجب همگان را برانگیخت. هیچ‌یک از اهالی منصف فوتبال ایران، در این مهم که پرسپولیس در هفته‌های اخیر به شدت در ارتباط با اشتباهات داوری متضرر شده، تردید ندارند اما طرح بحث کناره‌گیری از لیگ، حکایت غیرفوتبالی کردن یک دعوا و مشکل فوتبالی است! اما با تمام اینها آیا پرسپولیسی‌ها باید بسوزند و بسازند و در مقابل اشتباهات داوری سرخم کنند و سخنی بر زبان نیاورند؟ پرسپولیس که برای رسیدن به آسیا و به‌دست‌آوردن دوباره دل هواداران رمیده و فرار کرده‌اش، نیاز مبرمی به قهرمانی در جام‌حذفی دارد، حالا در هراس این است که اشتباهات داوری تنها درب بازمانده را هم به رویش ببندد. مدیران این تیم حق دارند که نگران باشند و دپارتمان و کمیته‌داوران که وظیفه‌شان گستردن عدالت در دنیای فوتبال ماست باید هرچه سریعتر فکری به حال این معضل بکنند. باشگاهی که میلیاردها تومان صرف موفقیتش کرده است، روا نیست همه داشته‌هایش را پای یک اشتباه داوری به باد فنا بدهد!


https://shoma-weekly.ir/Op5u4M