ورزش

چارهای نداریم جز اینکه اخلاق را وارد ورزش کنیم

ورزش اگر در مسیر درست انجام گیرد، بهترین خدمت را به فرهنگ مى‌کند و گرایش‌هاى اخلاقى را در جامعه رواج مى‌دهد و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اخلاق را وارد ورزش کنیم. متقابلاً ورزشى که در هنگام تمرین و بازى و مسابقات داخلى یا منطقه‌اى و جهانى یا در موقع مشاهده و تشویق ورزشکاران یا در قالب گزارش‌دهى خبرى و انعکاس رسانه‌اى، آلوده به بداخلاقى باشد، نه تربیت بدن است و نه تقویت روح، بلکه انحراف فردى و آفت اجتماعى محسوب مى‌شود و عدم آن به زیان وجود. این جا است که اهتمام مسئولان و کارگزاران ورزشى و برنامه‌ریزان و مربیان و حتى اخلاص فراهم‌آورندگان امکانات مالى و تسهیلات ورزشی و خستگى‌ناپذیرى و مداومت آنان مبرهنو به لطف خدا مؤثر واقع مى‌شود.

مشاهده کیفیت شنای رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی کشور، بهخوبی یک خبرنگار را متقاعد میکند که باید حساب جایگاه سیاسی «سید مصطفی میرسلیم» را از جایگاه ورزشی او جدا کرد. حضور او در فدراسیون کوهنوردی و دیگر عرصههای ورزشی بیانگر جایگاه متفاوت ورزش در نگاه این سیاستمدار با سابقه است. با رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص به گفتگو نشستهایم:

تعریف ورزش از منظر شما چیست که بدان تا این اندازه اهمیت میدهید؟

ورزش مجموعهاى از فعالیتها و حرکات منسجم است که برمبناى تدبیر صحیح و تعقل، بهمنظور کسب و حفظ تعادل زیستى و تقویت وجودى و افزایش مهارتهاى انسانى تا رسیدن به نقاط اوج آن انجام مىگیرد.

تأثیرگذارى ورزش شامل جهازها و اندامهاى مختلف بدن و بهدنبال آن روان انسان مىشود.

ورزشِ فردى و جمعى عمدتاً به سه شکل انجام مىگیرد: ١- بازى و سرگرمى ٢- آموزش و تمرین ٣- تلاش براى کسب قهرمانى. دو نوع اول آن متوجه عموم مردم علاقهمند و نوع سوم آن متوجه رتبهداران و ممتازان ورزشى مىشود. البته بین این شکلها وابستگیهایى وجود دارد.

ورزش در شکلهاى مختلفش ممکن است صرفاً تفریحى باشد، مانند بازیها و مسابقات نوجوانان و جوانان یا جنبه حرفهاى و کسب و کار داشته باشد، مانند بازیگران فوتبال و بوکس در رقابتهاى باشگاهى یا قواره خدمت بیابد مانند نجات و امداد.

پیش نیاز موفقیت در ورزش در سطوح فوق را چگونه ارزیابی میکنید؟

در همه موارد ورزشکار با توجه به قابلیتها و استعدادهاى خدادادى و نیز واقعیت شرایطى که در آن قراردارد باید براى نیل به هدف مطلوب برنامهریزى کند و وقت و همت ویژهاى را اختصاص دهد و صرف نماید. رعایت نظم در چنان فعالیتهاى ورزشى و اتخاذ شیوههاى علمى در اجراى تمرینها بر کسب موفقیت و بهدستآوردن رتبه و امتیاز بسیار اثرگذار است.

چگونه میتوان با ورزش به تعادل و آرامش رسید؟

براى دستیابى به تعادل اصلىِ جسمى و روحى، شیوههاى رفتارى اهمیت وافرى دارد. هر ورزشکار باید بکوشد: ١- به سازگارى درونى و انداموارهاى خود نایل آید؛ ٢- به احترام محیطزیست بپردازد؛ ٣- به هماهنگى درونی گروه ورزشى خود بیندیشد و برمبناى مروت، از خودرأیى بپرهیزد؛ ٤- در مصاف با رقبا از انصاف و مدارا دریغ نورزد؛ ٥- در میان پیشکسوتان، از خود بزرگ بینى دورى گزیند. اینها همه یعنى برخوردارى از اخلاق ورزشى و صفت جوانمردى.

با توجه به سابقه شما در وزارت فرهنگ و ارشاد، رابطه فرهنگ و ورزش را چگونه ارزیابی میکنید؟

ورزش اگر در مسیر درست انجام گیرد، بهترین خدمت را به فرهنگ مىکند و گرایشهاى اخلاقى را در جامعه رواج مىدهد و ما چارهای نداریم جز اینکه اخلاق را وارد ورزش کنیم. متقابلاً ورزشى که در هنگام تمرین و بازى و مسابقات داخلى یا منطقهاى و جهانى یا در موقع مشاهده و تشویق ورزشکاران یا در قالب گزارشدهى خبرى و انعکاس رسانهاى، آلوده به بداخلاقى باشد، نه تربیت بدن است و نه تقویت روح، بلکه انحراف فردى و آفت اجتماعى محسوب مىشود و عدم آن به زیان وجود. این جا است که اهتمام مسئولان و کارگزاران ورزشى و برنامهریزان و مربیان و حتى اخلاص فراهمآورندگان امکانات مالى و تسهیلات ورزشی و خستگىناپذیرى و مداومت آنان مبرهنو به لطف خدا مؤثر واقع مىشود.


https://shoma-weekly.ir/uz21xz