شهرستانها

پیگیری اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای که نیاز ورامین است

معضلاتی که در حال حاضر در شهرستان‌های ورامین، پاکدشت و بخش جوادآباد وجود دارد، مانع عبور برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و حتی باعث عقب‌گرد شده که در این مقال به اختصار به بخشی از آنها می‌پردازیم تا ان‌شاءالله مسئولین محترم مربوطه در سدد رفع سریع این مشکلات برآیند.
محمد مهماندوست- با نامگذاری سال از طرف رهبر معظم انقلاب و تأکید معظم له به اقتصاد مقاومتی معلوم شد آن طوری که شاید و باید، اقدام مفید و مکفی شکل نگرفته و دولت و ملت تکلیف اساسی خود را انجام ندادهاند و درنتیجه کشور از لحاظ اقتصادی سامان نیافته بلکه همچنان دچار مشکلات عدیده مثل گرانی، اشتغال و تولید و در نهایت فشارهای خارجی است. بدیهی است اگر این نسخه

راه گشا از ابتدا اقدام و اجرا میشد امروزه عمده مشکلات اقتصادی کشور حل شده بود و حتی شرایط برجام هم به این نحو که پیش آمده این طور تحمیل نمیشد. به هرحال امیدواریم این تجربیات حاصله از اجرایینشدن اقتصاد مقاومتی، افراد مسئول و موثر را از خواب غفلت بیدار کند.

اما موضوع اقتصاد مقاومتی در ارتباط با شهرستان ورامین چند ماهی است در دستور کار مؤتلفه اسلامی ورامین و همچنین اعضاء کمیسیون فنی و مهندسی حزب مؤتلفه اسلامی استان تهران قرار گرفته است و افراد صاحبنظر و کارشناسان اقتصادی و همینطور بعضی از اساتید دانشگاه هم اظهارنظرهایی داشتهاند.

معضلاتی که در حال حاضر در شهرستانهای ورامین، پاکدشت و بخش جوادآباد وجود دارد، مانع عبور برنامههای اقتصاد مقاومتی و حتی باعث عقبگرد شده که در این مقال به اختصار به بخشی از آنها میپردازیم تا انشاءالله مسئولین محترم مربوطه در سدد رفع سریع این مشکلات برآیند.

مدت 6سال است که سد ماملو در شمال منطقه پاکدشت و ورامین راهاندازی و افتتاح شده و همچنین در طول مدت زمان احداث سد مذکور، اراضی کشاورزی و صنعتی که قبلا توسط خط القعرها و آبراههای طبیعی و چشمه سارها و قنوات قدیمی آبیاری میشدند با احداث این سد به طورکامل تمامی آن آبها قطع شد.

در مرحله اول جهت جبران قطع مراکز آبهای طبیعی مذکور مقرر شد به میزان 9متر مکعب آب در ثانیه برای مناطق مذکور که شامل شهرستان ورامین و بخش جوادآباد و اطراف آن میشود در نظر گرفته شود که این برنامه به طورکل انجام نگردید.

در مرحله دوم مصوب شد که با جاریساختن 9متر مکعب آب در ثانیه از طریق فاضلاب تهران که در منطقه شهر ری تصفیه میگردد، کمبود آب آن مناطق را جبران نمایند که در حال حاضر حدود 3متر مکعب آن از آبهای فاضلاب تهران در کانال شهرستان پاکدشت جاری است که آن هم پس از تأمین آب اراضی کشاورزی پاکدشت، مازاد آن را به سمت ورامین جاری کردهاند. بنابراین منتج مراحل و برنامههای قبلی این میشود که حدود 60درصد از اراضی کشاورزی ورامین و بخش جوادآباد و اطراف آن از بی آبی خشک ولم یزرع شدهاند.

اما در مرحله سوم تصمیم گرفته شد برای انتقال آب فاضلاب تهران به دشت ورامین، کانالی به صورت خط مستقیم از محل تصفیهخانه آب شهری تا ورامین را اجرا نمایند و علی الظاهر بودجهای هم جهت اعتبار برای مطالعه و طراحی آبرسانی تخصیص داده شده اما با کمال تأسف به دلیل بوروکراسی اداری بلااقدام ماند.

درنتیجه بهدنبال برنامههای گذشته و مراحل مذکور و برابر آمار دقیق، از 85هزار هکتار اراضی قابل کشت، 49هزار هکتار آن یعنی حدود 60درصد اراضی از بی آبی خشک شدهاند؛ حتی بعضی از اراضی مانند روستای معین آباد در مسیر ورامین و جوادآباد حدود 10هکتار آن فروکش و نشست کرده که به اصطلاح کارشناسان وقتی سفره آب پایین میرود یا خشک میشود مانند بادکنک تخلیه میگردد لذا باعث نشست زمین میشود که همین هم شد علیهذا باید اذعان داشت این خسارت درحال گسترش است و بعضی از روستاها که قبلا آباد بوده و دارای کشاورزی و دامداری و کارگاه بودهاند از جهت اقتصادی رونق داشته و دارای ساکنینی بودند که درحال حاضر اینگونه نیست. لذا برای ممانعت از ادامه این خسارات باید از طرف مسئولین مربوطه اقدام عاجل صورت پذیرد.

از دیگر راههایی که میتواند در پیشرفت اقتصاد مقاومتی موثر باشد، پرداخت وام است که به وسیله بانکها برای منابع اقتصادی تزریق گردد و چنانچه درصد سود آن کم باشد و بدون دلال بازی مستقیما به شخص تولیدکننده پرداخت شود و با بازرسی دقیق و سالم به مصارف دیگر نرسد در نتیجه کارساز خواهد بود. همچنین باید مواد اولیه و مصالح کشاورزی و کارگاههای تولیدی بدون موانع و در حداقل زمان به موقع بهدست تولیدکننده برسد. بحث مالیات متناسب با درآمد از تولید نیز از موضوعات دیگر قابل بحث است که شاید در فرصتهای بعدی به آن بپردازیم. والسلام

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی شهرستان ورامین

https://shoma-weekly.ir/ZlroM8