شهرستانها

پیوست‏ نگاری فرهنگی باید از جوامع استانی آغاز شود

در نظام شهرسازی وقتی یک شهر بنا می‌‏شود تا ۵۰۰ یا هزار سال پیامدهایی ماندگار دارد. این‏طور نیست که برای یک پدیده پیوست بنویسیم و آن را‌‌ رها کنیم. پیوست باید قبل از تولد طرح متولد شود، در حین اجرای طرح ادامه پیدا کند و بعد از اتمام طرح بازخوردگیری کند تا طرح به فرجام خود برسد.
حسن خرمیان دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان سمنان با تأکید بر این نکته که در برنامه ششم توسعه کشور باید به پیوست فرهنگی و معنوی توجه ویژه شود، گفت: تلاش دولت باید بر این باشد تا فرهنگ در عرصههای مختلف کشور بهعنوان یکی از موارد مهم تلقی و جدی گرفته شود.

وی مسئله استقرار پیوست فرهنگی با توجه به منویات مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه قرار بود این طرح برای همه طرحهای عظیم فرهنگی مورد اجرا واقع شود؛ اما هنوز آییننامهها و دستورالعملهای تهیه و تدوین این طرح توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و ارسال نشده است.

خرمیان در شورای هفتگی معاونان حزب با اعلام اینکه مسئولین استان سمنان باید بهدنبال تنظیم یک آییننامه استانی کاملا جامع و فراگیر درخصوص اجرای طرح پیوست فرهنگی باشند، خاطر نشان کرد: در این طرح باید تلاش شود تا حد ممکن آثار ضد فرهنگی برخی پروژهها در سمنان خنثی یا حداقل از آثار منفی آنها کاسته شود و در مقابل، به ارتقای فرهنگ اسلامی در استان سمنان کمک کند؛ اما باید توجه داشت که در اصول و مبانی مهندسی پروژهها با ملزومات اجرای طرح پیوست فرهنگی ناهمگونی ایجاد نشود.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان سمنان با اشاره به اختلاف دیدگاه مسئولان درباره تعریف پیوست فرهنگی گفت: به فرهنگ باید به چشم فرصت نگاه کنیم. اگر به بهانه برخی موضوعات دیگر راضی بشویم که هر چیزی در آن قاطی شود، در این صورت به ضد خودش تبدیل میشود. آنچه موجب شده است طرح پیوست فرهنگی ضرورت یابد این است که ما برنامه‏های پیشرفت را در حوزه‏های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دنبال ‏کنیم که این قطعاً بر مبنای یک الگوی پیشرفت متوازن و همه‏جانبه با محوریت فرهنگ اسلامی خواهد بود؛ زیرا قرار است اسلام ناب در ظرف نظام مقدس جمهوری اسلامی فراگیر شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در نظام شهرسازی وقتی یک شهر بنا می‏شود تا ۵۰۰ یا هزار سال پیامدهایی ماندگار دارد. این‏طور نیست که برای یک پدیده پیوست بنویسیم و آن را‌‌ رها کنیم. پیوست باید قبل از تولد طرح متولد شود، در حین اجرای طرح ادامه پیدا کند و بعد از اتمام طرح بازخوردگیری کند تا طرح به فرجام خود برسد.

خرمیان درخاتمه افزود: پیوست‏نگاری فرهنگی مشارکت عمومی را می‏طلبد که نقطه آغاز آن باید از جوامع استانی و حوزه محلی و با بهرهگیری از فرهنگ منطقهای شروع شود.

https://shoma-weekly.ir/RNfiGF